• Anonym (What?)

Burka

Bor i Stockholms län och det har börjat dyka upp kvinnor som har burka på sig. Flera stycken här och där varje dag. 

Jag undrar verkligen på riktigt vad de alls gör i Sverige? Vad flyr deifrån och hur kan de få uppehållstillstånd här, på vilka grunder? 

De kan inte bero på förtryck och förföljelse från det egna landet, för det blir ju inte mindre av det här. De umgås väl i en snäv krets och håller koll på varandra. Kvinnorna är ju inspärrade liksom.

Någon som är insatt? För jag tror det kan vara bra att få en förståelse för deras situation.

• Svar på tråden Burka
  • Anonym (What?)

Ingen som jobbar på Migrationsverket eller SOC som vet?

• Tow2Mater

Du kan väl prova fråga dem var de kommer ifrån till att borja med? Testa med svenska och engelska.

• fornminne

Jag har inte sett någon med burka, varken i Stockholm eller någon annanstans i Sverige.

Jag tror du tänker på niqab, där ögonen syns med inte ansiktet. Det har blivit relativt vanligt ja. Men är fortfarande ovanligt jämfört med huvudduk, dvs där man visar ansikte men täcker hår och hals. Vilket ju har blivit extremt vanligt i Sverige de senaste decennierna.

När jag gick i gymnasiet för ca 30 år sen, såg man bara enstaka tjejer med hijab / slöja. Nu är de överallt. I vissa områden är det fler kvinnor som bär slöja än som inte gör det.

Man kan tycka vad man vill om den utvecklingen. Jag gillar inte det slöjan symboliserar (att kvinnor men inte män måste "skylas" på det sättet). Jag gillar egentligen inte heller att slöjan normaliseras, och vill själv inte bidra till en normalisering av ett sådant plagg. (Som en del välmenande naiva sekulära svenskar gör.)

Men jag stödjer allas rätt att klä sig som de vill.

Vi har fått stora grupper i Sverige där religiös klädsel är viktigt. I vissa områden märks det mer än i andra.

• Anonym (Fredde)

Är du säker på att det är kvinnor under burkan? Jag var ivintras på kort besök i Bryssel och tyckte att en del burkaklädda damer verkade var rätt resliga. De gick nästan alltid i par eller grupp. Min svenske kompis, som numera bor i Bryssel, skrattade och sa det kan ha varit män. Störtsäkert sätt att ta sig runt utan att bli sedd. Ljusskygg business, sa han.

• Anonym (What?)
    fornminne skrev 2025-08-27 20:55:13 följande:

Jag har inte sett någon med burka, varken i Stockholm eller någon annanstans i Sverige.

Jag tror du tänker på niqab, där ögonen syns med inte ansiktet. Det har blivit relativt vanligt ja. Men är fortfarande ovanligt jämfört med huvudduk, dvs där man visar ansikte men täcker hår och hals. Vilket ju har blivit extremt vanligt i Sverige de senaste decennierna.

När jag gick i gymnasiet för ca 30 år sen, såg man bara enstaka tjejer med hijab / slöja. Nu är de överallt. I vissa områden är det fler kvinnor som bär slöja än som inte gör det.

Man kan tycka vad man vill om den utvecklingen. Jag gillar inte det slöjan symboliserar (att kvinnor men inte män måste "skylas" på det sättet). Jag gillar egentligen inte heller att slöjan normaliseras, och vill själv inte bidra till en normalisering av ett sådant plagg. (Som en del välmenande naiva sekulära svenskar gör.)

Men jag stödjer allas rätt att klä sig som de vill.

Vi har fått stora grupper i Sverige där religiös klädsel är viktigt. I vissa områden märks det mer än i andra.

Okej, jag trodde att burka och niqab var samma sak. 

Hijab är ju vanligt, men niqab har ju inte varit vanligt. Men nu har jag sett 5-10 kvinnor i min kranskommun den senaste månaden som går så. 
  • Anonym (What?)
    Tow2Mater skrev 2025-08-27 20:44:49 följande:

Du kan väl prova fråga dem var de kommer ifrån till att borja med? Testa med svenska och engelska.

Jag undrar mer hur de kan få uppehållstillstånd här, när de inte blir mindre jagade och inlåsta av sina egna här egentligen.

De yrkesgrupper som träffar dessa personer vet ju mer  generellt skälen.
  • Anonym (Khaled)

Wallah brushan bästa burqa , fler kvinner måst ha burqa hijab. ren kvinner 

• Anonym (Ok)
    Anonym (What?) skrev 2025-08-27 21:35:51 följande:
    Jag undrar mer hur de kan få uppehållstillstånd här, när de inte blir mindre jagade och inlåsta av sina egna här egentligen.

De yrkesgrupper som träffar dessa personer vet ju mer  generellt skälen.
    Är du hemma hos dessa inlåsta kvinnor?
  • Anonym (What?)

Du har problem med läsförståelsen.

Har du koll på varför muslimer med en trosinriktning som kräver niqab alls är här?

Något eller några exempel som du vet, utan att röja identiter så klart. Annars behöver du faktiskt inte svara.

• Anonym (Hm)

Om de är inspärrade undrar jag hur du kan de dem? 

Svar på tråden Burka