• Anonym (What?)

Burka

Bor i Stockholms län och det har börjat dyka upp kvinnor som har burka på sig. Flera stycken här och där varje dag. 

Jag undrar verkligen på riktigt vad de alls gör i Sverige? Vad flyr deifrån och hur kan de få uppehållstillstånd här, på vilka grunder? 

De kan inte bero på förtryck och förföljelse från det egna landet, för det blir ju inte mindre av det här. De umgås väl i en snäv krets och håller koll på varandra. Kvinnorna är ju inspärrade liksom.

Någon som är insatt? För jag tror det kan vara bra att få en förståelse för deras situation.

• Svar på tråden Burka
  • Mayjel
    Anonym (What?) skrev 2025-08-28 03:10:11 följande:
    Sharia bekymrar inte dig?
    Hur vet du att alla med slöja eller burka är fundamentalister? Dra inte alla över samma kam. Känner du någon med burka? Det gör jag. 
  • Mayjel
    Mayjel skrev 2025-08-28 03:58:40 följande:
    Hur vet du att alla med slöja eller burka är fundamentalister? Dra inte alla över samma kam. Känner du någon med burka? Det gör jag. 
    Får rätta mig själv här lite, efter en snabbsökning i ämnet. Den kvinna jag känner lite är etniskt svensk och hon bär niqab, nästan samma som burka, förutom att ögonen syns på den förstnämnda.

Inget konstigt med henne förövrigt, som vem som helst, förutom att hon valt att bära sin huvudbonad. Ingen tvingar henne, inte hennes man och ingen annan. Hon är inte nån galning som vill förslava kvinnor heller. 
  • Anonym (What?)
    Mayjel skrev 2025-08-28 04:10:27 följande:
    Får rätta mig själv här lite, efter en snabbsökning i ämnet. Den kvinna jag känner lite är etniskt svensk och hon bär niqab, nästan samma som burka, förutom att ögonen syns på den förstnämnda.

Inget konstigt med henne förövrigt, som vem som helst, förutom att hon valt att bära sin huvudbonad. Ingen tvingar henne, inte hennes man och ingen annan. Hon är inte nån galning som vill förslava kvinnor heller. 
    Du kan ha rätt. Det är bara en vanesak. Till slut reagerar man  väl inte. Sharia är kanske inte heller något att oroa sig för? Alla muslimer vill kanske inte ha det, inte ens de med burka eller Niqab?

Men när jag och min dotter var runt på öppet hus på olika gymnasieskolor i Stockholms innerstad kände hon sig otroligt obekväm på en skola. Tjejer med längre slöjor gck runt i klungor och min dotter blev utstirrad av dem  med onda ögat. Dottern sökte inte till den skolan, så vi kan ju välja här iallafall fall.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (What?) skrev 2025-08-27 22:26:03 följande:
    Du tycker inte de ser inspärrade ut under niqab eller
    burka? Vad är syftet att inte kunna se människan tänker du?
    Du vet alltså inte vad inspärrad betyder?
  • Anonym (What?)

Nä, du har rätt - jag använder fel ord. Man är inte inspärrad och gömd under en burka. Eller niqab. Det är en vanesak, fler tjejer än idag kommer gå runt i burka/niqab och längre slöjor i Sverige. Vi behövervänja oss.

• Anonym (What?)
    Mayjel skrev 2025-08-28 04:10:27 följande:

Bär du själv ett sånt klädesplagg? Inte?
    Varför är du inte muslim? Du tror inte på Gud?
    Så vad tänker du om Sharia, är inte det centralt för islam?
  • Anonym (What?)
    Mayjel skrev 2025-08-28 03:58:40 följande:
    Vad tror du själv? Är muslimer utan burka och niqab mindre fundamentalister än de med? Har du hört talas om salafism?
  • KimLinnefeldt
    fornminne skrev 2025-08-27 20:55:13 följande:

Jag har inte sett någon med burka, varken i Stockholm eller någon annanstans i Sverige.

Jag tror du tänker på niqab, där ögonen syns med inte ansiktet. Det har blivit relativt vanligt ja. Men är fortfarande ovanligt jämfört med huvudduk, dvs där man visar ansikte men täcker hår och hals. Vilket ju har blivit extremt vanligt i Sverige de senaste decennierna.

När jag gick i gymnasiet för ca 30 år sen, såg man bara enstaka tjejer med hijab / slöja. Nu är de överallt. I vissa områden är det fler kvinnor som bär slöja än som inte gör det.

Man kan tycka vad man vill om den utvecklingen. Jag gillar inte det slöjan symboliserar (att kvinnor men inte män måste "skylas" på det sättet). Jag gillar egentligen inte heller att slöjan normaliseras, och vill själv inte bidra till en normalisering av ett sådant plagg. (Som en del välmenande naiva sekulära svenskar gör.)

Men jag stödjer allas rätt att klä sig som de vill.

Vi har fått stora grupper i Sverige där religiös klädsel är viktigt. I vissa områden märks det mer än i andra.

Jag tycker också att alla ska få klä sig som de vill. Att ha slöja, hijab eller niqab kan vara uttryck för kvinnoförtryck, men det måste nog de kvinnorna få lösa själva.

För hundra år sen gick inga svenska kvinnor utan sjal/huckle. Inga män gick utan hatt. Modena växlar, liksom åsikterna.

Huvudduk/slöja har jag inga problem med. Men när någon kommer maskerad i niqab så att jag inte kan se ansiktsuttryck, inte kan se om det är en man eller kvinna, det tycker jag är obehagligt. Jag vill helst inte vara inne i samma affär som en maskerad person.

Nätet:

Hijab: En form av slöja som används för att täcka en kvinnas hår, axlar och hals. I vissa fall lämnas en del hår synligt. Niqab: En form av slöja som till skillnad från en hijab täcker hela ansiktet förutom ögonen.
  • Anonym (M)

Att täcka sitt hår och kanske mer, är ett uttryck för kvinnofientlighet och borde förbjudas.

https://gapf.se/newas-berattelse-om-hijab/

Hijaben ingår i ett mer omfattande värdesystem inom vilket en kvinnas hår och kropp anses vara ?awrah?, d.v.s. defekta, och där dessa kroppsdelar måste täckas för att inte väcka mäns lustar.

Kvinnans kropp är en källa till skam och vanheder och det är kvinnans skyldighet att
    dölja sin kropp för att bevisa och upprätthålla sin kyskhet och renhet. Därmed utgör hijaben i förlängningen också en symbol för uppfattningen att kvinnor är ansvariga för mäns sexuella beteende mot kvinnors kroppar. Hijabens syfte är att upprätthålla en förtryckande manlig ordning, och den är därmed oförenlig med jämställdhet mellan könen.

Denna föreställning reducerar kvinnan till att främst vara sexobjekt och männen till vildar utan självkontroll, vars främsta syfte är att ha sex med kvinnor vare sig de ger sitt samtycke eller inte. Hijaben är ett verktyg som används för att kontrollera kvinnors sexualitet, som ett led i en mer övergripande kyskhetskultur som berövar kvinnor deras sexuella frihet och rätt att bestämma över sina egna kroppar.

Man kan inte använda en islamsk symbol och helt ignorera vilken betydelse den har inom islam, för de flesta muslimer i muslimska länder. Hijab används för att kontrollera och undertrycka
    kvinnors sexualitet och kopplar kvinnokroppen till skam och synd.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Burka