• Anonym (What?)

Burka

Bor i Stockholms län och det har börjat dyka upp kvinnor som har burka på sig. Flera stycken här och där varje dag. 

Jag undrar verkligen på riktigt vad de alls gör i Sverige? Vad flyr deifrån och hur kan de få uppehållstillstånd här, på vilka grunder? 

De kan inte bero på förtryck och förföljelse från det egna landet, för det blir ju inte mindre av det här. De umgås väl i en snäv krets och håller koll på varandra. Kvinnorna är ju inspärrade liksom.

Någon som är insatt? För jag tror det kan vara bra att få en förståelse för deras situation.

• Svar på tråden Burka
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (E)

Jag har bott och rest mycket i Mellanöstern och niqab är ett extremt och kontroversiellt plagg även där. Kvinnan eller hennes man är definitivt fundamentalister. Det finns inga andra muslimer som bär den typen av plagg. 

Niqab har varit eller är dessutom förbjudet i vissa muslimska länder eftersom plagget har använts av män vid bland annat terrordåd. 

Det finns en uppenbar säkerhetsrisk med burka och niqab. Det har skett ett rån i Sverige (vad jag vet) där män iklädda niqab rånade en mobilbutik i Nacka. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Eb3oo/har-slar-burkaranarna-till--flyr-med-en-halv-miljon-i-byte

Vi har maskeringsförbud i Sverige av just den anledningen men man gör undantag för niqab och burka pga religionsfriheten. 

Jag har jobbat med migrationsfrågor tidigare och vår religionsfrihet i kombination med vårt välfärdssystem och våra undermåliga krav på identifiering vid asylansökningar är pull factors för extremister av det här slaget. 

I Sverige kan de ägna sig åt sin extremism relativt ostört och de kan till och med finansiera sina egna friskolor, föreningar och församlingar med svenska skattepengar, samtidigt som de kan lyfta bidrag och aldrig behöva delta i det svenska samhället. 

What?s not to like liksom? Det är betydligt förmånligare än att bo i valfritt muslimskt land. 

Det finns dessutom två skäl till att extremister befinner sig i Väst, eller Dar al Harb (ungefär ?Krigets hus?) som de kallar alla regioner där islamisk lag inte råder, och det är jihad eller dawah. Det sistnämnda  betyder mission. Extremister vill antingen besegra eller konvertera de otrogna, dvs icke-muslimer. 

Det pågår en hel del dawah-verksamhet i Sverige som drivs av salafister och andra extremister, vars kvinnor bär niqab. 

Jihad vet vi ju att de ägnar sig åt både här och utomlands. Sverige hade flest jihadister per capita i Europa som reste till IS kalifat och ?svenska? jihadister dyker upp i fruktansvärda terrordåd som Bataclan. 

Om vi, som vissa andra europeiska länder har gjort, inför förbud mot niqab och mycket hårdare tag mot extremister och invandrare som lyfter bidrag i decennier skulle säkert många av dem lämna Sverige för det är inte landet och folket som drar.

• KimLinnefeldt
    Anonym (M) skrev 2025-08-28 09:47:39 följande:

Att täcka sitt hår och kanske mer, är ett uttryck för kvinnofientlighet och borde förbjudas.

https://gapf.se/newas-berattelse-om-hijab/

Hijaben ingår i ett mer omfattande värdesystem inom vilket en kvinnas hår och kropp anses vara ?awrah?, d.v.s. defekta, och där dessa kroppsdelar måste täckas för att inte väcka mäns lustar.

Kvinnans kropp är en källa till skam och vanheder och det är kvinnans skyldighet att
    dölja sin kropp för att bevisa och upprätthålla sin kyskhet och renhet. Därmed utgör hijaben i förlängningen också en symbol för uppfattningen att kvinnor är ansvariga för mäns sexuella beteende mot kvinnors kroppar. Hijabens syfte är att upprätthålla en förtryckande manlig ordning, och den är därmed oförenlig med jämställdhet mellan könen.

Denna föreställning reducerar kvinnan till att främst vara sexobjekt och männen till vildar utan självkontroll, vars främsta syfte är att ha sex med kvinnor vare sig de ger sitt samtycke eller inte. Hijaben är ett verktyg som används för att kontrollera kvinnors sexualitet, som ett led i en mer övergripande kyskhetskultur som berövar kvinnor deras sexuella frihet och rätt att bestämma över sina egna kroppar.

Man kan inte använda en islamsk symbol och helt ignorera vilken betydelse den har inom islam, för de flesta muslimer i muslimska länder. Hijab används för att kontrollera och undertrycka
    kvinnors sexualitet och kopplar kvinnokroppen till skam och synd.

Det kan ligga en del i vad du skriver, men det här bör kvinnorna själva få avgöra. I Sverige är det väl kvinnor som drivit kvinnofrågor, som rösträtt, likalön mm.
  • Anonym (?)
    Anonym (What?) skrev 2025-08-27 19:40:47 följande:
    Burka

Bor i Stockholms län och det har börjat dyka upp kvinnor som har burka på sig. Flera stycken här och där varje dag. 

Jag undrar verkligen på riktigt vad de alls gör i Sverige? Vad flyr deifrån och hur kan de få uppehållstillstånd här, på vilka grunder? 

De kan inte bero på förtryck och förföljelse från det egna landet, för det blir ju inte mindre av det här. De umgås väl i en snäv krets och håller koll på varandra. Kvinnorna är ju inspärrade liksom.

Någon som är insatt? För jag tror det kan vara bra att få en förståelse för deras situation.

Du förväxlar nog burka med andra slöjor om du ser det varje dag. Burka är extremt ovanligt i Sverige. Och man ser de sällan pga dessa kvinnor knappt lämnar hemmet.
  • Anonym (M)
    KimLinnefeldt skrev 2025-08-28 15:19:50 följande:
    Det kan ligga en del i vad du skriver, men det här bör kvinnorna själva få avgöra. I Sverige är det väl kvinnor som drivit kvinnofrågor, som rösträtt, likalön mm.
    Ja kvinnorna bör få avgöra detta själva men tyvärr fungerar det inte så. Det sker hedersmord i Sverige, kvinnor och tjejer är hårt bevakade av familj och självutnämnda moralpoliser. Du kan inte jämföra en svensk kvinna och en förtryckt kvinna från en islamsk kultur. 
  • Anonym (C)
    Anonym (?) skrev 2025-08-28 17:03:06 följande:
    Du förväxlar nog burka med andra slöjor om du ser det varje dag. Burka är extremt ovanligt i Sverige. Och man ser de sällan pga dessa kvinnor knappt lämnar hemmet.
    Ja, det är ovanligt.
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2025-08-28 09:47:39 följande:

Att täcka sitt hår och kanske mer, är ett uttryck för kvinnofientlighet och borde förbjudas.

https://gapf.se/newas-berattelse-om-hijab/

Hijaben ingår i ett mer omfattande värdesystem inom vilket en kvinnas hår och kropp anses vara ?awrah?, d.v.s. defekta, och där dessa kroppsdelar måste täckas för att inte väcka mäns lustar.

Kvinnans kropp är en källa till skam och vanheder och det är kvinnans skyldighet att
    dölja sin kropp för att bevisa och upprätthålla sin kyskhet och renhet. Därmed utgör hijaben i förlängningen också en symbol för uppfattningen att kvinnor är ansvariga för mäns sexuella beteende mot kvinnors kroppar. Hijabens syfte är att upprätthålla en förtryckande manlig ordning, och den är därmed oförenlig med jämställdhet mellan könen.

Denna föreställning reducerar kvinnan till att främst vara sexobjekt och männen till vildar utan självkontroll, vars främsta syfte är att ha sex med kvinnor vare sig de ger sitt samtycke eller inte. Hijaben är ett verktyg som används för att kontrollera kvinnors sexualitet, som ett led i en mer övergripande kyskhetskultur som berövar kvinnor deras sexuella frihet och rätt att bestämma över sina egna kroppar.

Man kan inte använda en islamsk symbol och helt ignorera vilken betydelse den har inom islam, för de flesta muslimer i muslimska länder. Hijab används för att kontrollera och undertrycka
    kvinnors sexualitet och kopplar kvinnokroppen till skam och synd.

Det borde vara lagligt att sälja sex i bara denna utstyrsel. All annan kläsel på sexsäljare borde forbjudas.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (What?) skrev 2025-08-27 22:26:03 följande:
    Du tycker inte de ser inspärrade ut under niqab eller
    burka? Vad är syftet att inte kunna se människan tänker du?
    Att du inte kan se deras ansikte betyder inte att de är inspärrade. Vem är du att kräva rätt att se någons ansikte Överhuvudtaget?
  • Mayjel
    Anonym (What?) skrev 2025-08-28 06:21:31 följande:
    Du kan ha rätt. Det är bara en vanesak. Till slut reagerar man  väl inte. Sharia är kanske inte heller något att oroa sig för? Alla muslimer vill kanske inte ha det, inte ens de med burka eller Niqab?

Men när jag och min dotter var runt på öppet hus på olika gymnasieskolor i Stockholms innerstad kände hon sig otroligt obekväm på en skola. Tjejer med längre slöjor gck runt i klungor och min dotter blev utstirrad av dem  med onda ögat. Dottern sökte inte till den skolan, så vi kan ju välja här iallafall fall.
    Man kan ju prova att prata med en kvinna som bär niqab kanske? Mycket av alla uttryck och sinnesstämning syns i ögonen och hörs även på rösten. Då blir det oftast lite mer avdramatiserat. Här är två niqab-bärande unga kvinnor som ger sina synpunkter - 

Jag tyckte att de var intressanta att lyssna till och även få deras perspektiv på det hela, utöver att bara läsa och höra alla förutfattade meningar från omvärlden.
    Anonym (What?) skrev 2025-08-28 08:04:58 följande:
    Bär du själv ett sånt klädesplagg? Inte?
    Varför är du inte muslim? Du tror inte på Gud?
    Så vad tänker du om Sharia, är inte det centralt för islam?
    Jag är inte religiös så nej, bär inga sådana kläder. Jag är inte född i en muslimsk familj heller.

Vet förövrigt väldigt lite om Sharia, men om de lagarna omfattar dödsstraff eller tvångsgifte och liknande människoföraktande värderingar så stödjer jag inte konceptet.

Religion ska också alltid vara något frivilligt om jag ska acceptera den. 
    Anonym (What?) skrev 2025-08-28 08:11:54 följande:
    Vad tror du själv? Är muslimer utan burka och niqab mindre fundamentalister än de med? Har du hört talas om salafism?
    Ja, jag har hört talas om det men kan inte säga så mycket i ämnet eftersom jag inte är mer insatt än så. 

Muslimas som döljer sitt hår och/eller ansikte är nog generellt mer konservativa i sitt leverne än de som går utan. Det är det enda jag är ganska säker på. Men detta är inte nödvändigtvis synonymt med att vara en extremist som vill ändra på våra lagar eller begära egna dito.

• Xenia
    Anonym (What?) skrev 2025-08-27 19:40:47 följande:
    Burka

Jag tror jag sett några få kvinnor i burka. De är ofta ljusblå och förekommer i Afghanistan.

De kan ju ha kommit nyligen som flyktingar från Afghanistan och kvinnorna har inga andra kläder eller vågar inte ha andra kläder, eftersom talibaner förekommer även utomlands och spionerar på flyktingar.
Svar på tråden Burka