Jag har bott och rest mycket i Mellanöstern och niqab är ett extremt och kontroversiellt plagg även där. Kvinnan eller hennes man är definitivt fundamentalister. Det finns inga andra muslimer som bär den typen av plagg.
Niqab har varit eller är dessutom förbjudet i vissa muslimska länder eftersom plagget har använts av män vid bland annat terrordåd.
Det finns en uppenbar säkerhetsrisk med burka och niqab. Det har skett ett rån i Sverige (vad jag vet) där män iklädda niqab rånade en mobilbutik i Nacka. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Eb3oo/har-slar-burkaranarna-till--flyr-med-en-halv-miljon-i-byte
Vi har maskeringsförbud i Sverige av just den anledningen men man gör undantag för niqab och burka pga religionsfriheten.
Jag har jobbat med migrationsfrågor tidigare och vår religionsfrihet i kombination med vårt välfärdssystem och våra undermåliga krav på identifiering vid asylansökningar är pull factors för extremister av det här slaget.
I Sverige kan de ägna sig åt sin extremism relativt ostört och de kan till och med finansiera sina egna friskolor, föreningar och församlingar med svenska skattepengar, samtidigt som de kan lyfta bidrag och aldrig behöva delta i det svenska samhället.
What?s not to like liksom? Det är betydligt förmånligare än att bo i valfritt muslimskt land.
Det finns dessutom två skäl till att extremister befinner sig i Väst, eller Dar al Harb (ungefär ?Krigets hus?) som de kallar alla regioner där islamisk lag inte råder, och det är jihad eller dawah. Det sistnämnda betyder mission. Extremister vill antingen besegra eller konvertera de otrogna, dvs icke-muslimer.
Det pågår en hel del dawah-verksamhet i Sverige som drivs av salafister och andra extremister, vars kvinnor bär niqab.
Jihad vet vi ju att de ägnar sig åt både här och utomlands. Sverige hade flest jihadister per capita i Europa som reste till IS kalifat och ?svenska? jihadister dyker upp i fruktansvärda terrordåd som Bataclan.
Om vi, som vissa andra europeiska länder har gjort, inför förbud mot niqab och mycket hårdare tag mot extremister och invandrare som lyfter bidrag i decennier skulle säkert många av dem lämna Sverige för det är inte landet och folket som drar.