• Anonym (What?)

Burka

Bor i Stockholms län och det har börjat dyka upp kvinnor som har burka på sig. Flera stycken här och där varje dag. 

Jag undrar verkligen på riktigt vad de alls gör i Sverige? Vad flyr deifrån och hur kan de få uppehållstillstånd här, på vilka grunder? 

De kan inte bero på förtryck och förföljelse från det egna landet, för det blir ju inte mindre av det här. De umgås väl i en snäv krets och håller koll på varandra. Kvinnorna är ju inspärrade liksom.

Någon som är insatt? För jag tror det kan vara bra att få en förståelse för deras situation.

• Svar på tråden Burka
  • EnAnonumius
    KimLinnefeldt skrev 2025-08-28 09:04:06 följande:
    Jag tycker också att alla ska få klä sig som de vill. Att ha slöja, hijab eller niqab kan vara uttryck för kvinnoförtryck, men det måste nog de kvinnorna få lösa själva.

För hundra år sen gick inga svenska kvinnor utan sjal/huckle. Inga män gick utan hatt. Modena växlar, liksom åsikterna.

Huvudduk/slöja har jag inga problem med. Men när någon kommer maskerad i niqab så att jag inte kan se ansiktsuttryck, inte kan se om det är en man eller kvinna, det tycker jag är obehagligt. Jag vill helst inte vara inne i samma affär som en maskerad person.

Nätet:

Hijab: En form av slöja som används för att täcka en kvinnas hår, axlar och hals. I vissa fall lämnas en del hår synligt. Niqab: En form av slöja som till skillnad från en hijab täcker hela ansiktet förutom ögonen.
    Slöja för
    Sant att för drygt hundra år sedan så hade kvinnor i Sverige slöja, men vad många missar,  är att det var gifta kvinnor som bar slöja.  Ogifta kvinnor var barhuvade. Det hade inget med "mode" att göra...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Bing Knotte)
    Anonym (E) skrev 2025-08-28 12:14:15 följande:

Jag har bott och rest mycket i Mellanöstern och niqab är ett extremt och kontroversiellt plagg även där. Kvinnan eller hennes man är definitivt fundamentalister. Det finns inga andra muslimer som bär den typen av plagg. 

Niqab har varit eller är dessutom förbjudet i vissa muslimska länder eftersom plagget har använts av män vid bland annat terrordåd. 

Det finns en uppenbar säkerhetsrisk med burka och niqab. Det har skett ett rån i Sverige (vad jag vet) där män iklädda niqab rånade en mobilbutik i Nacka. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Eb3oo/har-slar-burkaranarna-till--flyr-med-en-halv-miljon-i-byte

Vi har maskeringsförbud i Sverige av just den anledningen men man gör undantag för niqab och burka pga religionsfriheten. 

Jag har jobbat med migrationsfrågor tidigare och vår religionsfrihet i kombination med vårt välfärdssystem och våra undermåliga krav på identifiering vid asylansökningar är pull factors för extremister av det här slaget. 

I Sverige kan de ägna sig åt sin extremism relativt ostört och de kan till och med finansiera sina egna friskolor, föreningar och församlingar med svenska skattepengar, samtidigt som de kan lyfta bidrag och aldrig behöva delta i det svenska samhället. 

What?s not to like liksom? Det är betydligt förmånligare än att bo i valfritt muslimskt land. 

Det finns dessutom två skäl till att extremister befinner sig i Väst, eller Dar al Harb (ungefär ?Krigets hus?) som de kallar alla regioner där islamisk lag inte råder, och det är jihad eller dawah. Det sistnämnda  betyder mission. Extremister vill antingen besegra eller konvertera de otrogna, dvs icke-muslimer. 

Det pågår en hel del dawah-verksamhet i Sverige som drivs av salafister och andra extremister, vars kvinnor bär niqab. 

Jihad vet vi ju att de ägnar sig åt både här och utomlands. Sverige hade flest jihadister per capita i Europa som reste till IS kalifat och ?svenska? jihadister dyker upp i fruktansvärda terrordåd som Bataclan. 

Om vi, som vissa andra europeiska länder har gjort, inför förbud mot niqab och mycket hårdare tag mot extremister och invandrare som lyfter bidrag i decennier skulle säkert många av dem lämna Sverige för det är inte landet och folket som drar.

För mig ska man gå lov att få uppehållstillstånd i Sverige som flykting om man vill ge alla människor möjlighet att vara fria och utvecklas. Burka är misshandel så männen borde ut och kvinnorna tas omhand. Inga barn ska naturligtvis få uppfostras av sådana här personer,där måste socialen in direkt. 
  • Anonym (Nog inte alltid frivilligt)

Jag bor i ett annat europeiskt land. Här är det betydligt varmare året om, och somrarna kan vara rent outhärdliga pga superfuktig värme som klibbar sig på hela kroppen. Man vill slita av sig den tunna sommarklänning man har, och ytterst få vill ha en långklänning eftersom fukten verkligen samlas inuti den. 

Så när man ser kvinnor som bär burka och Niqab, är det ytterst få som kan tro att man frivilligt har på sig en sådan. Det känns redan som man försöker andas under ett täcke, utan att bära något sådant på sig. Jag förstår inte hur de klarar av det i sina varma länder. I Sverige borde det dock vara mycket enklare.

• Anonym (What?)
    Anonym (Bing Knotte) skrev 2025-08-29 03:52:09 följande:
    För mig ska man gå lov att få uppehållstillstånd i Sverige som flykting om man vill ge alla människor möjlighet att vara fria och utvecklas. Burka är misshandel så männen borde ut och kvinnorna tas omhand. Inga barn ska naturligtvis få uppfostras av sådana här personer,där måste socialen in direkt. 
    Man kan ju tycka det men i praktiken antar jag att det är lättare sagt än gjort. 

Hur skulle det gå till i praktiken? 

Det finns dels inte lagstöd för det, sen kan ju inte en tant från Soc plinga på och säga att nu, eftersom du har niqab/burka,   ska vi ta din man här och placera honom i en annan stad. Sen ska vi berätta och visa hur vi gör här i Sverige.

Förstår du hur många Soc tanter och gubbar det skulle behövas för aattägna sig åt detta?

Sen männen,  kanske polisen tar på handklovar och kör iväg dem till en ny stad. Men sen? Ska männen ha konstant övervakning så att man ser vart de tar vägen och hindrar dem från aattleta upp sin fru igen? 

Det finns för lite personal för att ägna sig åt sån livräddning, dessutom är det jobb so. ingen skulle vilja ha - förutom kriminella från samma värld. De skulle leda männen direkt tillbaka till kvinnan.

Det är lätt att dagdrömma att man förmå personer från helt andra kulturer att ananamma vår kultur mer, men det går ju inte med ett fåtal undantag
  • Anonym (Flyg)
    Anonym (What?) skrev 2025-08-29 08:27:04 följande:
    Man kan ju tycka det men i praktiken antar jag att det är lättare sagt än gjort. 

Det finns dels inte lagstöd för det, sen kan ju inte en tant från Soc plinga på och säga att nu, eftersom du har niqab/burka,   ska vi ta din man här och placera honom i en annan stad. Sen ska vi berätta och visa hur vi gör här i Sverige.

Förstår du hur många Soc tanter och gubbar det skulle behövas för aattägna sig åt detta?

Sen männen,  kanske polisen tar på handklovar och kör iväg dem till en ny stad. Men sen? Ska männen ha konstant övervakning så att man ser vart de tar vägen och hindrar dem från aattleta upp sin fru igen? 

Det finns för lite personal för att ägna sig åt sån livräddning, dessutom är det jobb so. ingen skulle vilja ha - förutom kriminella från samma värld. De skulle leda männen direkt tillbaka till kvinnan.

Det är lätt att dagdrömma att man förmå personer från helt andra kulturer att ananamma vår kultur mer, men det går ju inte med ett fåtal undantag
    Förr tänkte jag naivt att när invandrare kommer in i vårt samhälle lite, kommer de upptäcka att det är så mycket bättre för individen och familjen att leva på vårt västerländska sätt. Så då kommer de vilja anamma vår livsstil. Men nu inser jag att de som kommer från helt andra kulturer faktiskt tycker att deras kultur och livsstil är bättre än vår. Även kvinnorna tyvärr. Hur konstigt det än verkar för en svensk kvinna. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Nog inte alltid frivilligt) skrev 2025-08-29 08:08:03 följande:

Jag bor i ett annat europeiskt land. Här är det betydligt varmare året om, och somrarna kan vara rent outhärdliga pga superfuktig värme som klibbar sig på hela kroppen. Man vill slita av sig den tunna sommarklänning man har, och ytterst få vill ha en långklänning eftersom fukten verkligen samlas inuti den. 

Så när man ser kvinnor som bär burka och Niqab, är det ytterst få som kan tro att man frivilligt har på sig en sådan. Det känns redan som man försöker andas under ett täcke, utan att bära något sådant på sig. Jag förstår inte hur de klarar av det i sina varma länder. I Sverige borde det dock vara mycket enklare.

Dubbla klänningar (t-shirts) är ett tips från dem som jobbat mycket i dessa klimat. De säger det faktist hjälper. Kanske burkor fungerar liknande. Vet inte vad man har på sig under, men jag gissar iallafall något.
  • Tow2Mater
    Anonym (What?) skrev 2025-08-29 08:27:04 följande:

Vi kan gora sexforsäljning olagligt och låta alla som inte längre har en forsorjning den vägen ägna sig åt detta. De har säkert erfarenhet som kan vara nyttig i att handskas med både burkakvinnorna och deras män. Win-win.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Flyg) skrev 2025-08-29 10:41:05 följande:
    Förr tänkte jag naivt att när invandrare kommer in i vårt samhälle lite, kommer de upptäcka att det är så mycket bättre för individen och familjen att leva på vårt västerländska sätt. Så då kommer de vilja anamma vår livsstil. Men nu inser jag att de som kommer från helt andra kulturer faktiskt tycker att deras kultur och livsstil är bättre än vår. Även kvinnorna tyvärr. Hur konstigt det än verkar för en svensk kvinna. 
    Jag tror att det kommer att växa bort. Tvivlar på att flickor födda i Sverige, och senare deras döttrar, vill fortsätta maskera sig.
  • Gullvivor
    Anonym (Nog inte alltid frivilligt) skrev 2025-08-29 08:08:03 följande:

Människor som inte "kan tro" att det är frivilligt är oftast människor som tyvärr saknar en tro på Gud, för annars är det inte särskilt komplicerat att förstå att människor som har tro & kärlek för Gud är villiga att ha det tuffare (t.ex pga värme under sommaren) för Gud istället för att gå efter varje liten impuls man får (t.ex vilja slita av sig kläderna) där bara ens egna behov avgör vad man gör och inte gör.
  • Anonym (Biot)
    Tow2Mater skrev 2025-08-28 20:48:51 följande:
    Det borde vara lagligt att sälja sex i bara denna utstyrsel. All annan kläsel på sexsäljare borde forbjudas.
    Varför det?
Svar på tråden Burka