• Anonym (What?)

Burka

Bor i Stockholms län och det har börjat dyka upp kvinnor som har burka på sig. Flera stycken här och där varje dag. 

Jag undrar verkligen på riktigt vad de alls gör i Sverige? Vad flyr deifrån och hur kan de få uppehållstillstånd här, på vilka grunder? 

De kan inte bero på förtryck och förföljelse från det egna landet, för det blir ju inte mindre av det här. De umgås väl i en snäv krets och håller koll på varandra. Kvinnorna är ju inspärrade liksom.

Någon som är insatt? För jag tror det kan vara bra att få en förståelse för deras situation.

• Svar på tråden Burka
  • Anonym (What?)
    Anonym (Hm) skrev 2025-08-27 22:20:17 följande:

Om de är inspärrade undrar jag hur du kan de dem? 

Du tycker inte de ser inspärrade ut under niqab eller
    burka? Vad är syftet att inte kunna se människan tänker du?
  • Gullvivor
    Anonym (Hm) skrev 2025-08-27 22:20:17 följande:

Om de är inspärrade undrar jag hur du kan de dem? 

Det undrar jag med...
  • Anonym (What?)
    Gullvivor skrev 2025-08-27 22:26:21 följande:
    Det undrar jag med...
    Det går ju inte att se dem, de har ju gömt sig under tält.

Huvudfrågan i denna tråd varför de alls är här. Frågan är ställd till de som kan har koll på det. Av vilket skäl eller vilka skäl hamnar niqab och burka kvinnor i Sverige, världens mest liberala och feministiska länder i världen? 
  • Gullvivor
    Anonym (What?) skrev 2025-08-27 22:35:34 följande:

Huvudfrågan i denna tråd varför de alls är här. Frågan är ställd till de som kan har koll på det. Av vilket skäl eller vilka skäl hamnar niqab och burka kvinnor i Sverige, världens mest liberala och feministiska länder i världen? 
    Man är knappast inspärrad för att du inte har möjligheten att se deras ansikten.

Varför utgår du från att de precis kommit till Sverige? Kan lika gärna vara kvinnor som fötts i Sverige eller bott här länge, kanske kvinnor som inte ens hade niqab när de kom till Sverige utan tagit på sig det senare. 

Men om vi nu ponerar att de nyligen kommit hit, tror du seriöst att varenda människa under ett pågående krig kanske gör sig en kopp kaffe, sätter sig framför datorn och googlar vilka länder som bäst stämmer överens med ens värderingar, och sedan väljer att fly dit?
    Människor väljer Sverige (och andra länder de flyr till) av många olika anledningar.
  • Anonym (What?)
    Gullvivor skrev 2025-08-27 22:44:54 följande:
    Man är knappast inspärrad för att du inte har möjligheten att se deras ansikten.

Varför utgår du från att de precis kommit till Sverige? Kan lika gärna vara kvinnor som fötts i Sverige eller bott här länge, kanske kvinnor som inte ens hade niqab när de kom till Sverige utan tagit på sig det senare. 

Men om vi nu ponerar att de nyligen kommit hit, tror du seriöst att varenda människa under ett pågående krig kanske gör sig en kopp kaffe, sätter sig framför datorn och googlar vilka länder som bäst stämmer överens med ens värderingar, och sedan väljer att fly dit?
    Människor väljer Sverige (och andra länder de flyr till) av många olika anledningar.
    Möter du personer med Niqab eller burka i ditt arbete?
  • Tow2Mater
    Anonym (What?) skrev 2025-08-27 22:35:34 följande:

De flydde från Norge och Damnark när de där blev forbjudna att bära de kläder de ville.

yle.fi/a/7-1312690
  • Anonym (Flyg)
    Anonym (Fredde) skrev 2025-08-27 21:01:31 följande:

Är du säker på att det är kvinnor under burkan? Jag var ivintras på kort besök i Bryssel och tyckte att en del burkaklädda damer verkade var rätt resliga. De gick nästan alltid i par eller grupp. Min svenske kompis, som numera bor i Bryssel, skrattade och sa det kan ha varit män. Störtsäkert sätt att ta sig runt utan att bli sedd. Ljusskygg business, sa han.

Satt på ett flygplan en gång nära två personer i burka med två små barn med sig. De tog inte hand om barnen på adekvat sätt och de var väldigt stora med stora händer och fötter. Har tänkt på detta i efterhand. Det måste ha varit nåt skumt. Borde man anmält? Men vart och vad skulle man sagt?? 
  • Mayjel

Är det påtvingat (särskilt bland småflickor) så är jag emot det. Som ett frivilligt val hos unga, vuxna eller äldre kvinnor så ser jag inte vad problemet är.

Sedlighetsregler finns väl inom de flesta religioner, både för män och för kvinnor. 

• Anonym (What?)
    Tow2Mater skrev 2025-08-27 23:07:38 följande:
    De flydde från Norge och Damnark när de där blev forbjudna att bära de kläder de ville.

yle.fi/a/7-1312690
    Hade inte det naturliga varit att flytta till ett muslimskt land istället?

Har man burka eller niqab är man väl så extrem i sin muslimska tro att man inte är för ett sekulärt samhälle. Då vill man ha Sharia och att politiken ska genomsyras av den muslimska tron. 
  • Anonym (What?)
    Mayjel skrev 2025-08-28 02:04:43 följande:

Är det påtvingat (särskilt bland småflickor) så är jag emot det. Som ett frivilligt val hos unga, vuxna eller äldre kvinnor så ser jag inte vad problemet är.

Sedlighetsregler finns väl inom de flesta religioner, både för män och för kvinnor. 

Sharia bekymrar inte dig?
Svar på tråden Burka