Anonym (F U) skrev 2025-09-29 14:29:43 följande:
Skit i det där. Det är dödfött.
Hamas ska alltså ge upp sina "offensiva militära infrastruktur" men få behålla den defensiva (vad nu det är)?
Regionala partners ska garantera säkerheten? Som i samma Egypten som idag låter Hamas fritt få bygga tunnlar för att smuggla in vapen i Gaza?
FN, dvs samma UNRWA som Hamas infiltrerat ska få ta över hanteringen av införsel av stöd in i Gaza.
En "palestinsk" polisstyrka ska skapas för att gradvis ta ansvar för ordningen?
Och så vidare.
Dödfött.
Det finns inte en chans att Israel kommer att acceptera att länder som aktivt stöttat Hamas kommer att fungera som en garant för ett fredligt Gaza.
Det finns inte en chans att en "palestinsk" polisstyrka kommer att kunna stoppa terrorgrupper från att fortsätta kriget mot Israel.
Den enda väsentliga punkten är den om av-nazifieringen av Gaza och den punkten är extremt vag och helt utan förklaring till hur den skall genomföras
www.timesofisrael.com/revealed-us-21-point-plan-for-ending-gaza-war-creating-pathway-to-palestinian-state/Jag kanske är naiv, men vore det inte bättre med ett försök än det tillstånd som råder just nu? Det som varken är bra för Gaza eller Israel?
Om det ska finnas en chans för fred måste man börja någonstans?
Hur avradikalisering ska gå till är en intressant fråga, som dock i den mån de kan få det att fungera är den enda långsiktiga lösningen. Dock kan jag tycka att den borde gälla i både Israel och Palestina för att motverka att hatet underhålls i de yngre generationerna.
Blandade skolor? Koll på innehåll av lektioner? Nolltolerans och entledigande av personal som lär ut eller håller sig med hatisk retorik? Oförutsedda inspektioner? Nya ämnen och kunskap om varandras religioner och mer kärleksfullt material?
Jag hoppas att detta krig, all terrorism, skolradikaliseringar, bosättningar etc är något som kommer tillhöra det förgångna. Det har fått underhållas alldeles för många år utan att några länder gått in och sagt ifrån.
Om planen inte håller och Hamas återupptar sin terrorvåg mot Israel, så har jag svårt att tro att andra länder kommer lägga så mycket skuld på Israel. Om Israel är villiga att ge det en chans, men måste återuppta ett krig de inte vill ha än en gång.