• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Anonym (F U)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-09-29 16:08:44 följande:
    Såja, visa ditt rätta ansikte...
    Ditt. Rätta. Ansikte.

Du skriver det som om det vore någonting dåligt.

-
    Ja, mitt rätta ansikte är nog ingen hemlighet direkt.

Mitt rätta ansikte är att jag starkt ogillar de antisemiter och nazister som nu härjar på våra gator och på internet med budskap om att Israel skall förstöra och judarna fördrivas. Om att "judarna kontrollerar Trump" och världen och att de ärver blodtörsten att "slakta oskyldiga barn" från sina fäder och förfäder.

Själv ser jag inte det som något dåligt.
  • Anonym (F U)
    Anonym (Jhanna) skrev 2025-09-29 21:18:57 följande:

Jag kanske är naiv, men vore det inte bättre med ett försök än det tillstånd som råder just nu?  

Anonym (Jhanna) skrev 2025-10-02 11:00:57 följande:

Det handlar inte om vad som hänt tidigare, utan om nuläget! Hur ska det någonsin bli fred om Hamas fortsätter kriga när det pratas om fredsförhandlingar?

Du förstår nu att Hamas inte vil ha fred? De vill utplåna Israel och judarna.
  • Anonym (Ta ansvar)
    RebeckaZ70 skrev 2025-10-02 08:34:31 följande:

hamas avfyrade 5 raketer igårkväll mot Ashdod, på Yom Kippur. Vår heligaste dag.

så mycket är fredsviljan från hamas värd. 

Hamas är terrorister och sådana beter sig på så sätt. Det är qvskyvärt och går aldrig att rättfärdiga. Där är jag helt med dig.

Ändå är det inte svart eller vitt. Sällan att det är det i stora konflikter.
    Ett är dock säkert och det är att alla palestinier eller Gazabor består inte av Hamastrogna, eller är en del av Hamas.
    Majoriteten är som du och jag med den skillnaden att vi slipper huka oss för artilleri, se våra barn svälta ihjäl och dödas.
    Krig är helvetet på jorden och ska jag vara ärlig så tror jag att det ligger så mycket ont blod i den här situationen. Hur löser man det?
    Jag har ingen aning har du?
    Det är en genuinfundering från mig.
    (Jag sitter fortfarande på tåg. Så särskrivningar och annat bjuder jag på)

Det jag ser nu min egna reflexioner (rätt eller fel mycket möjligt men mina) är att idag finns både ett stort hat mot judar och muslimer.
    Det här har pågått under en lång tid och det bara ökar. Problematiken är skrämmande likt den utveckling som fanns under WW2 där människor pekades ut som ovärdiga pga religion, härkomst, ras(detta förskräckliga ord), kön, sexualitet, fysisk- och mental hälsa.
    Det här ser vi runt omkring oss.
    Nu menar jag inte att vi judar kör en drajv mot muslimer. Inte alls utan det jag menar är i det övergripande situationer.
    Hat och rädsla har fått ta en alldeles för stor plats..
    Idag har hatet för judaismen spritt sig vidare och idag innefattar det också muslimer.
    Hur det ska sluta? Ingenaning.
  • Anonym (F U)
    Mentat skrev 2025-10-01 17:43:55 följande:

Hamas har ju inget riktigt skäl till att acceptera fred. Ju fler döda palestinier, desto bättre för Hamas - det stärker deras propaganda i väst. Att lägga ner vapnen när deras existensberättigande bygger på att utplåna Israel känns inte heller särskilt troligt. Det enda jag kan komma på som skulle få dem att acceptera är väl om Israel har kommit väldigt nära att utplåna dem helt och det har vi inte riktigt sett tecken på ännu.

Det kanske går upp för fler i världen nu att Hamas är en dödskult som kommer att gå under i strid innan de frivilligt ger upp?

Fredsavtalet är detsamma som att Hamas ger upp makten - men de får behålla livhanken.

I en normal värld vore det en OK deal men Hamas är inte normala.

Under andra världskriget valde hundratusentals japanska soldater (och civila) att hellre dö för kejsaren i självmordsattacker eller genom att begå självmord. Hellre det än att ge upp.

Bara på Saipan var det 4000 japanska soldater som i ett enda anfall lät sig dödas när de oskyddade och beväpnade bara med enkla gevär och bajonetter stormade fram mot amerikanernas ställningar.

Detta var en stor anledning till att USA valde att atombomba japanska städer - för att de visste att det skulle kräva miljontals liv att erövra Japan militärt.

Hamas är i all praktisk mening precis samma sak som dessa japanska soldater. Hellre än att ge upp inför Juden så dör de i strid.

Jag tror att ett fel man gör i väst när man bedömer detta krig är att man tror att Hamas fungerar på ett västerländskt rationellt sätt.
  • Anonym (F U)
    Anonym (Ta ansvar) skrev 2025-10-02 13:33:11 följande:
    Majoriteten är som du och jag 
    Vad baserar du detta på?
  • Anonym (Ta ansvar)
    Anonym (F U) skrev 2025-10-02 13:39:26 följande:
    Vad baserar du detta på?
    Hur tänker du nu?
    Är det troligare att alla på båda sidor är terrorister mördare och onda?
    Eller kan det vara så att de flesta människor är rätt "normala" men hamnar i situationer som suger..
    Jag utgår ifrån att folk vill gott, i grunden men makt och konflikter står i vägen.
    Sedan har vi gruppen som inte vill väl men nog är väl dom i minoritet, eller vad tror du?
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (F U) skrev 2025-10-02 13:47:33 följande:
    Därför behövs Israel
    Fast Israel dödar framförallt OSKYLDIGA CIVILA inte Hamas. Men i israelvänners värld finns inga oskylduga civila. Även barn är legitima mål..
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (F U) skrev 2025-10-02 13:38:16 följande:
    Det kanske går upp för fler i världen nu att Hamas är en dödskult som kommer att gå under i strid innan de frivilligt ger upp?

Fredsavtalet är detsamma som att Hamas ger upp makten - men de får behålla livhanken.

I en normal värld vore det en OK deal men Hamas är inte normala.

Under andra världskriget valde hundratusentals japanska soldater (och civila) att hellre dö för kejsaren i självmordsattacker eller genom att begå självmord. Hellre det än att ge upp.

Bara på Saipan var det 4000 japanska soldater som i ett enda anfall lät sig dödas när de oskyddade och beväpnade bara med enkla gevär och bajonetter stormade fram mot amerikanernas ställningar.

Detta var en stor anledning till att USA valde att atombomba japanska städer - för att de visste att det skulle kräva miljontals liv att erövra Japan militärt.

Hamas är i all praktisk mening precis samma sak som dessa japanska soldater. Hellre än att ge upp inför Juden så dör de i strid.

Jag tror att ett fel man gör i väst när man bedömer detta krig är att man tror att Hamas fungerar på ett västerländskt rationellt sätt.
    Oskyldiga civila i Gaza är inte Hamas. Det finns omfattande rapporter och bevis som visar att israel dödar mest kvinnor och barn och inte Hamas. En läckt israelisk militär rapport från 2025 visar att cirka 83 procent av de dödade palestinierna i Gaza var civila, vilket innebär en massiv andel oskyldiga offer. Samtidigt hävdar Israel och israelvänner att de främst riktar sig mot militanter vilket är inget annat än lögn.

Den israeliska befolkningen och politiker uttrycker ofta en uppfattning om att det inte finns några oskyldiga civila i Gaza, vilket även stöds av opinionsundersökningar där en majoritet av israeler anser att "det inte finns några oskyldiga i Gaza". Det är skrämmande att sådana fascistiska åsikter dominerar. Rn stor del av Israeler verkar inte se palestinier som människor.