RebeckaZ70 skrev 2026-02-03 07:20:48 följande:
Jag delar inte deras uppfattning om hur mitt land ska styras. Du vet, vi har en opposition i Israel, till skillnad mot ditt älskade palestina, där oppositionella mördas, och en diktator styr sedan 20 år.
Jag har alltid varit för en tvåstatslösning, men blir mer och mer skeptisk, liksom många andra med mig.
Tycker du det är konstigt? Försök leva med grannar som har det inskrivet i sina stadgar att ditt land ska utplånas,
varför tror du att ukrainarna är misstänksamma mot ryssar? Varför tror du att det fanns ett utbrett tyskhat i England efter 1940?
Nu är ju araberna värdelösa på krigföring, 1948, 1967, 1973, övertro, lathet, korruption och usel träning.
Det är väl det som gjort bitterheten och hämndbegäret som aldrig släpper.
Att du talar om "opposition" som bevis på demokrati säger mer om illusionen än verkligheten. Israel kallar sig demokrati, men är en apartheid sim styr ett folk utan rösträtt, kontrollerar deras mark, vatten, rörelsefrihet och ekonomi genom militärlag. Det är inte demokrati, det är apartheid, erkänd som sådan av FN:s experter, Amnesty och Human Rights Watch.
Att du sedan nämner Gaza som "diktatur" utan att nämna att Israel i 17 år belägrat området, blockerat dess val, in- och utförsel och ihjälbombat politiska ledare, är typiskt sionistiskt selektivt. Om någon sitter inlåst i sin egen ruin, svältande under ockupation medan deras barn slaktas varje dag av Israel, är det inte konstigt att deras samhälle inte uppfyller dina ideal om "fri opposition".
Ditt påstående om att palestinier "vill utplåna Israel" bygger på gammal sionistisk propaganda. Fatah erkände Israel redan på 1990-talet, och det är Israel som sedan dess saboterat alla fredsförsök genom fortsatt olaglig bosättarpolitik, olaglig annektering av mark och kollektiva bestraffningar. Det är inte grannskapspolitik, det är kolonisation, och den förväntas palestinier acceptera?
Jämförelsen med Ukraina visar en total moralisk förvrängning. Ukraina försvarar sig mot ockupation, precis som palestinierna. Det är alltså palestinierna som är ukrainarna i denna analogi, medan Israel står på Rysslands plats.
Och till sist: när du avslutar med att kalla "araberna värdelösa på krigföring" avslöjar du kärnan i ditt resonemang. Hatet, inte sanningen, bär din analys. Den som måste avhumanisera ett helt folk för att rättfärdiga sina egna övergrepp har redan förlorat moraliskt. Den sortens tänkande har bränt världen förr och världen börjar se igenom det.