• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • nihka
    FuckGoggleAskMe skrev 2026-01-05 07:55:30 följande:
    Det där passar in på IHRAs definition av antisemitism, att Israel (judar) styr USA

Making mendacious, dehumanizing, demonizing, or stereotypical allegations about Jews as such or the power of Jews as collective ? such as, especially but not exclusively, the myth about a world Jewish conspiracy or of Jews controlling the media, economy, government or other societal institutions.
    Fast inga judar nämndes. Du torskar alltid på den. Israel är ett land, inte ett religiöst samfund.

Det är inte konstigare att säga att Trump styrs av Israel och Netanyahu än att han styrs av Ryssland och Putin.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2026-01-05 14:46:58 följande:
    641 tyskar listas av yad vashem  som Rättfärdiga bland nationerna för att de försökte rädda judar under Förintelsen.
    Inte EN enda Gazabo kan noteras för att ha hjälpt en gisslan eller räddat någon den 7 oktober.
    Inte en enda.
    Det reste även personer från andra länder in i tyskokuperade områden för att rädda judar. Vad gjorde du? Det var väl skytteltrafik mellan din soffa och Gaza för att rädda gisslan?
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2026-01-05 14:42:21 följande:
    Daniel Schatz på X: ?När palestinarörelsen i Sverige marscherar för Maduro, Kuba och Iran är alla illusioner borta. Det säger allt om vilken sorts rörelse detta är och alltid varit. https://t.co/xZeQGXWsDL? / X

När palestinarörelsen i Sverige marscherar för Maduro, Kuba och Iran är alla illusioner borta. Det säger allt om vilken sorts rörelse detta är och alltid varit.
    Man kan vara emot invasioner av suveräna stater utan att vara för landets ledning.

Sug på den du!
  • Meddelande borttaget
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2026-01-05 13:57:54 följande:

En välkänd person

"Under söndagens Palestinademonstration i Göteborg uttryckte Huda Faraj, ordförande för kamprörelsen Enhetsfront för Palestina, sitt stöd för terrorattackerna mot Israel. ? Varenda en av oss här står bakom 7 oktober."

notera förresten flaggorna...

Palestinarörelsens ledare hyllade 7-oktoberattackerna - Doku.nu

Vilka flaggor? Läser du inte dina egna länkar? Det står ju till och med i källan du länkar till under bilden att bilden med flaggorna är inklippt.

Ja, det låter som hon ser på 7 oktober som "den dag världen öppnade upp ögonen för palestiniernas lidande". Där har hon fel. Världen fördömde och sympatierna för Israel stod på topp men har stadigt minskat i takt med att massakern i Gaza malt vidare och har nu krävt 50-falt i dödsoffer.

Det står också i din källa att publiken jublade. Jag tittade på filmen och jag hörde en person vissla och en, två eller nåt däråt klappa. Hennes röst ekade över det tomma torget och man vände aldrig kameran mot publiken eftersom det inte var lönt. Nej, verkligen inte mycket till stöd.
  • Anonym (Antiextremist)
    nihka skrev 2026-01-05 16:22:16 följande:
    Vilka flaggor? Läser du inte dina egna länkar? Det står ju till och med i källan du länkar till under bilden att bilden med flaggorna är inklippt.

Ja, det låter som hon ser på 7 oktober som "den dag världen öppnade upp ögonen för palestiniernas lidande". Där har hon fel. Världen fördömde och sympatierna för Israel stod på topp men har stadigt minskat i takt med att massakern i Gaza malt vidare och har nu krävt 50-falt i dödsoffer.

Det står också i din källa att publiken jublade. Jag tittade på filmen och jag hörde en person vissla och en, två eller nåt däråt klappa. Hennes röst ekade över det tomma torget och man vände aldrig kameran mot publiken eftersom det inte var lönt. Nej, verkligen inte mycket till stöd.
    Det är så sionister gör. Tar en person som beter sig illa och försöker sedan smeta det över alla andra som är mot folkmord. Fult.
  • nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2026-01-05 16:54:15 följande:
    Det är så sionister gör. Tar en person som beter sig illa och försöker sedan smeta det över alla andra som är mot folkmord. Fult.
    Det skulle vara intressant att veta hur många som faktiskt var där. I filmen gick det en man hastigt förbi i bakgrunden och vände upp huvudet nån sekund, men verkade inte direkt hänförd över nåt publikhav.
  • nihka
    Mentat skrev 2026-01-05 15:11:20 följande:
    Det är väl ingen som är förvånad? Det jag inte riktigt kan få ihop är bara den logiska kullerbyttan hos vänstern att de facto stödja Hamas och Iran. Att de stödjer Maduro och Kuba är bara "business as usual".

Tydligen övertrumfar hatet mot USA allt logiskt tänkande, de höll ju på med detta långt innan Trump.
    Frågan är hur många invasioner senare du fortfarande stödjer Trumps krigståg. Vad krävs det? Att han kommer hit?
  • Anonym (Antiextremist)
    nihka skrev 2026-01-05 17:29:45 följande:
    Det skulle vara intressant att veta hur många som faktiskt var där. I filmen gick det en man hastigt förbi i bakgrunden och vände upp huvudet nån sekund, men verkade inte direkt hänförd över nåt publikhav.
    Svårt att kontrollera  när israelvänner fabricerar propaganda... inga infokällor. Jag har därför mycket svårt att lita på något de skriver.