• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • RebeckaZ70
    Bild

I Camp David och Taba erbjöds palestinierna 97 % av Västbanken, 100 % av Gaza och 30 miljarder dollar. Arafat lämnade bordet utan ens ett motbud.
    Det handlar inte om en egen stat, det handlar om att Israel inte ska tillåtas existera. 
    Am Israel Chai
  • RebeckaZ70
    RebeckaZ70 skrev 2026-01-16 19:18:50 följande:
    I Camp David och Taba erbjöds palestinierna 97 % av Västbanken, 100 % av Gaza och 30 miljarder dollar. Arafat lämnade bordet utan ens ett motbud.
    Det handlar inte om en egen stat, det handlar om att Israel inte ska tillåtas existera. 
    Abba Eban sa att "palestinierna aldrig missar en möjlighet att missa en möjlighet".
    De sa nej 1937, 1947, 1967, 2000, 2008, 2014 och 2020.
    Israel kommer inte att vänta för evigt på palestinierna. Arabstaterna kommer inte heller att vänta. Om det behövs går vi vidare utan dem.
    Shabbat Shalom.
    Am Israel Chai
  • Mentat
    RebeckaZ70 skrev 2026-01-16 19:18:50 följande:
    Då som nu, det har inte ändrats. Hatet mot att Israel ens tillåts existera övergår allt förnuft.
  • RebeckaZ70
    Bild
    Varför gick judarna med på detta erbjudande från Peel-kommissionen från 1937, som skulle beröva judarna 90 % av det land som Nationernas Förbund utlovat till oss?
    För att de visste om Nazityskland.
    De visste vad judarna gick igenom och att de behövde en plats att fly till.
    Gissa vilka som tackade nej till det här erbjudandet?
    araberna.
    Varför? För att de ville ha oss i havet mer än de ville ha en stat.
    Am Israel Chai
  • RebeckaZ70
    Mentat skrev 2026-01-16 19:34:10 följande:
    Då som nu, det har inte ändrats. Hatet mot att Israel ens tillåts existera övergår allt förnuft.
    Några av de värsta jag stött på är bosniska muslimer, jo jag har även träffat på såna i Sverige, som hotat mig och kallat mig judehora.
    Am Israel Chai
  • FuckGoggleAskMe
    RebeckaZ70 skrev 2026-01-16 19:45:57 följande:
    Några av de värsta jag stött på är bosniska muslimer, jo jag har även träffat på såna i Sverige, som hotat mig och kallat mig judehora.

Vet du varför det är sådant starkt hat just i Bosnien? Någon speciell anledning? 

• RebeckaZ70
    FuckGoggleAskMe skrev 2026-01-16 20:02:59 följande:

Vet du varför det är sådant starkt hat just i Bosnien? Någon speciell anledning? 

Hur det är i Bosninen har jag ingen aning om, bara några jag stött på i Sverige (och på nätet), faktiskt fler än så kallade "högerextremister" som annars brukar nämnas i sammanhanget.
    Am Israel Chai
  • FuckGoggleAskMe
    RebeckaZ70 skrev 2026-01-16 20:08:03 följande:
    Hur det är i Bosninen har jag ingen aning om, bara några jag stött på i Sverige (och på nätet), faktiskt fler än så kallade "högerextremister" som annars brukar nämnas i sammanhanget.
    Ok, undrade bara för har inte hört något om det och finns ju många folkgrupper i Bosnien. Har själv inte varit där. 
  • Meddelande borttaget
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2026-01-16 19:21:18 följande:
    Abba Eban sa att "palestinierna aldrig missar en möjlighet att missa en möjlighet".
    De sa nej 1937, 1947, 1967, 2000, 2008, 2014 och 2020.
    Israel kommer inte att vänta för evigt på palestinierna. Arabstaterna kommer inte heller att vänta. Om det behövs går vi vidare utan dem.
    Shabbat Shalom.
    Eller säger nej till en shit deal. Aldrig funderat på att föreslå en fair deal?

Uhhh. Låter mer Trumpen för var dag.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!