• Lina100

Arbetsplats situation

Har jobbat på mitt jobb i snart 5 år, men varje dag känns som min första dag. Jag har ändå trivts med mina uppgifter och rutinen/schemat. Jobbar inom call center och upplever dagliga kränkande kommentarer som ska framstå som skämtsamma. Försöker hälsa, men Hälsar inte jag så hälsar inte någon annan, förutom övrig personal som glada städare, support personal och liknande. 

Det är inte jätte lätt att vi alla ska kunna ta lunch samtidigt, men när jag ibland försöker gå med min avdelning på fikastunden så säger den ena ?oj är du också här? Sitter du inte redo på kundservice, då får väl vi andra springa iväg och ta det?  försöker även ?mingla? lite lätt med de andra i kontorslandskapet men om jag börjar prata om något Eller försöker så avslutas det liksom där. Ingen efterföljd från annat håll. 

Jag har redan försökt prata med min ansvariga chef som menar att hon inte kommer att lägga sig i och att man tar sådant utanför jobbet. Även att jag tar för lite plats och att jag inte syns utåt i gruppen. Även att jag jobbar och jobbar hårt men att det aldrig syns.  

Har tänkt jätte länge över min situation, är jätte ledsen. Med mina kunder går det hur bra som helst, allt flyter på. Men lilla minsta negativa stämning som jag ofta känner av så tror jag att allt beror på mig. Att jag bara kommer och förstör. (Får även personliga påhopp ganska ofta.)  

• Svar på tråden Arbetsplats situation
  • Anonym (?)

Varför byter du inte jobb. 

• Anonym (Pepp)

Så tråkigt TS. Jag vet inte om jag kan ge dig något gott råd. Mitt problem är att jag väldigt lätt blir osynlig. Det händer inte bara på nuvarande jobbet utan även på andra jobb och i tex körer jag varit med i. Såvida vi inte är bara 3-4 personer som fikar är det ingen som ens hör att jag säger något. På nuvarande jobbet har jag upptäckt att så fort en ny kollega börjar hör denne vad jag säger, men efter några månader blir jag osynlig för den personen också. Det är inte så att de är elaka, vi har en bra stämning i övrigt, jag glöms bara lätt bort.

Nu har det dock blivit lite bättre. Om de beror på att vi har en ny chef, att vi fått två nya kollegor ungefär samtidigt eller om det är så enkelt som att jag numera har mindre "mesiga glasögonbågar" (svarta plastbågar istället för ljusrosa) vet jag inte. Det har hållit i i ett halvår nu i alla fall.

På min nuvarande jobb ordnar vi gemensamma aktiviteter ett par gånger per år. Inga komplicerade saker.

• Anonym (B)
    Lina100 skrev 2025-09-14 19:52:58 följande:
    Arbetsplats situation

Har jobbat på mitt jobb i snart 5 år, men varje dag känns som min första dag. Jag har ändå trivts med mina uppgifter och rutinen/schemat. Jobbar inom call center och upplever dagliga kränkande kommentarer som ska framstå som skämtsamma. Försöker hälsa, men Hälsar inte jag så hälsar inte någon annan, förutom övrig personal som glada städare, support personal och liknande. 

Det är inte jätte lätt att vi alla ska kunna ta lunch samtidigt, men när jag ibland försöker gå med min avdelning på fikastunden så säger den ena ?oj är du också här? Sitter du inte redo på kundservice, då får väl vi andra springa iväg och ta det?  försöker även ?mingla? lite lätt med de andra i kontorslandskapet men om jag börjar prata om något Eller försöker så avslutas det liksom där. Ingen efterföljd från annat håll. 

Jag har redan försökt prata med min ansvariga chef som menar att hon inte kommer att lägga sig i och att man tar sådant utanför jobbet. Även att jag tar för lite plats och att jag inte syns utåt i gruppen. Även att jag jobbar och jobbar hårt men att det aldrig syns.  

Har tänkt jätte länge över min situation, är jätte ledsen. Med mina kunder går det hur bra som helst, allt flyter på. Men lilla minsta negativa stämning som jag ofta känner av så tror jag att allt beror på mig. Att jag bara kommer och förstör. (Får även personliga påhopp ganska ofta.)  

Typisk arbetsplatsmobbning. Det kommer inte att ändra sig. Så sök nytt jobb, du kommer antagligen att få hyfsat goda referenser från din chef.

Tyvärr, det behöver inte vara något fel på dig, du är bara "minst lik" de andra som jobbar på arbetsplatsen.

Lycka till!
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2025-09-14 22:27:26 följande:

Vad säger facket? 

Facket kan ha svårt att åtgärda mindre missförhållanden.  Små socuala saker är inte riktigt vad de brukar syssla med. Dessutom vill de hålla sig väl med majoriteten på jobvet. 
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (B) skrev 2025-09-16 11:03:05 följande:
    Typisk arbetsplatsmobbning. Det kommer inte att ändra sig. Så sök nytt jobb, du kommer antagligen att få hyfsat goda referenser från din chef.

Tyvärr, det behöver inte vara något fel på dig, du är bara "minst lik" de andra som jobbar på arbetsplatsen.

Lycka till!
    Ja, det råder jag dig till också. Arbetsplatsmobbing är väldigt svårt att komma till rätta med. Rådet brukar vara att sluta så fort man kan innan man bryts ner.
  • Anonym (?)
    Anonym (Pepp) skrev 2025-09-16 14:45:15 följande:
    Ja, det råder jag dig till också. Arbetsplatsmobbing är väldigt svårt att komma till rätta med. Rådet brukar vara att sluta så fort man kan innan man bryts ner.
    Tack för alla svar, märker bara att de som lägger dessa kommentarer liksom kör med mig också, alltså typ säger vad jag ska göra och ja men.. lägger sig i precis allt.  
  • Lina100
    Tack för alla svar, märker bara att de som lägger dessa kommentarer liksom kör med mig också, alltså typ säger vad jag ska göra och ja men.. lägger sig i precis allt.  
  • Lina100
    Vad kan hända om man bryts ner. 
  • Anonym (B)

Du kan bli nedstämd eller deprimerad. Stressad så att du inte sover bra, går in i väggen och inte orkar arbeta. Eller så sjunker ditt immunförsvar så att du blir sjuk hela tiden.

Eller också så blir du bara trött och har inte har lust att göra något. 

Kan känna en allmän oro utan att veta riktigt varför.

Kan få problem med matsmältningen. 

Det är olika hur folk påverkas men det är alltid negativt.

Svar på tråden Arbetsplats situation