• Lina100

Arbetsplats situation

Har jobbat på mitt jobb i snart 5 år, men varje dag känns som min första dag. Jag har ändå trivts med mina uppgifter och rutinen/schemat. Jobbar inom call center och upplever dagliga kränkande kommentarer som ska framstå som skämtsamma. Försöker hälsa, men Hälsar inte jag så hälsar inte någon annan, förutom övrig personal som glada städare, support personal och liknande. 

Det är inte jätte lätt att vi alla ska kunna ta lunch samtidigt, men när jag ibland försöker gå med min avdelning på fikastunden så säger den ena ?oj är du också här? Sitter du inte redo på kundservice, då får väl vi andra springa iväg och ta det?  försöker även ?mingla? lite lätt med de andra i kontorslandskapet men om jag börjar prata om något Eller försöker så avslutas det liksom där. Ingen efterföljd från annat håll. 

Jag har redan försökt prata med min ansvariga chef som menar att hon inte kommer att lägga sig i och att man tar sådant utanför jobbet. Även att jag tar för lite plats och att jag inte syns utåt i gruppen. Även att jag jobbar och jobbar hårt men att det aldrig syns.  

Har tänkt jätte länge över min situation, är jätte ledsen. Med mina kunder går det hur bra som helst, allt flyter på. Men lilla minsta negativa stämning som jag ofta känner av så tror jag att allt beror på mig. Att jag bara kommer och förstör. (Får även personliga påhopp ganska ofta.)  

• Svar på tråden Arbetsplats situation
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2025-09-16 11:06:09 följande:
    Facket kan ha svårt att åtgärda mindre missförhållanden.  Små socuala saker är inte riktigt vad de brukar syssla med. Dessutom vill de hålla sig väl med majoriteten på jobvet. 
    Har man problem på jobber och en chef som inte tar tag i det, då vänder man sig till facket. De kan hjälpa i situationer med mobbning på arbetsplatsen. 

Men jag tror faktiskt inte ts är med i facket. 
  • Lina100
    Anonym (B) skrev 2025-09-16 19:38:22 följande:

Du kan bli nedstämd eller deprimerad. Stressad så att du inte sover bra, går in i väggen och inte orkar arbeta. Eller så sjunker ditt immunförsvar så att du blir sjuk hela tiden.

Eller också så blir du bara trött och har inte har lust att göra något. 

Kan känna en allmän oro utan att veta riktigt varför.

Kan få problem med matsmältningen. 

Det är olika hur folk påverkas men det är alltid negativt.

Har ständig oro dagligen för går på helspänn och tänker att jag är socialt inkompetent. 

grät även hela kvällen idag Eftersom jag aldrig får vara med på fikarasten, jag förväntas vara ständigt redo. 

jag har också raster såklart och kan hantera dom men ibland Blir det bara ensamt och jag har ändå försökt, det är inte så att jag kommer in till jobbet och ignorerar/ har en stor keps som döljer mitt ansikte eller så 

• Anonym (B)
    EpicF skrev 2025-09-16 19:42:55 följande:
    Har man problem på jobber och en chef som inte tar tag i det, då vänder man sig till facket. De kan hjälpa i situationer med mobbning på arbetsplatsen. 

Sådana där mindre sociala saker, inte några trakasserier eller påhopp, utan att en person mer hamnar utanför, är det svårt för facket att komma till rätta med.  Dessutom vill facket gärna hålla sig god vän med majoriteten på en arbetsplats.

Är chefen inte heller stöttande, så är det generella rådet till arbetstagaren att absolut söka något nytt. 
  • Just Precis
    EpicF skrev 2025-09-16 19:42:55 följande:

Nej och därför frågade du genast bara vad facket säger, för att trycka till TS lite. Classy. 
  • EpicF
    Just Precis skrev 2025-09-16 20:49:31 följande:
    Nej och därför frågade du genast bara vad facket säger, för att trycka till TS lite. Classy. 
    Nej, det jag gjorde jag inte. Men eftersom jag inte fick något svar av kan tyda på att h*n inte är med i facket. Men vi kan ha fel. 
  • Anonym (x)

Byt jobb om du har möjlighet.

• Anonym (B)
    Lina100 skrev 2025-09-16 20:22:33 följande:

Har ständig oro dagligen för går på helspänn och tänker att jag är socialt inkompetent. 

grät även hela kvällen idag Eftersom jag aldrig får vara med på fikarasten, jag förväntas vara ständigt redo. 

jag har också raster såklart och kan hantera dom men ibland Blir det bara ensamt och jag har ändå försökt, det är inte så att jag kommer in till jobbet och ignorerar/ har en stor keps som döljer mitt ansikte eller så 

Vi har alla olika nivåer av social kompetens. Men så länge vi inte trakasserar andra, är vanligt artiga och gör vår del av arbetet, är pålitliga och kommer i tid, så ska de andra på arbetsplatsen bemöta en på ett någorlunda hyggligt sätt.

De behöver inte bli ens kompisar, men någon slags nivå åt det vänliga hållet i bemötandet behöver det vara. 

Får man inte det så är det bästa på lång sikt att byta arbete. 

Nej, man behöver inte vara någon social stjärna! Det är dina nuvarande arbetskollegor som får dig att känna dig inkompetent. Dessutom är det inte vidare trevligt att du alltid måste passa när de andra går på sin rast, även om du får din rast senare. 

Försök att byta arbetsplats innan du blir ännu ledsnare!
  • Anonym (B)

Deras beteende gör att du känner dig alltmer socialt inkompetent! Därför är det inte bra i det långa loppet att vara kvar. 

Alla arbetsplatser har sina konstigheter, men din situation på din nuvatande arbetsplats låter väldigt trist!

• Lina100
    Anonym (B) skrev 2025-09-16 20:59:02 följande:
    Vi har alla olika nivåer av social kompetens. Men så länge vi inte trakasserar andra, är vanligt artiga och gör vår del av arbetet, är pålitliga och kommer i tid, så ska de andra på arbetsplatsen bemöta en på ett någorlunda hyggligt sätt.

De behöver inte bli ens kompisar, men någon slags nivå åt det vänliga hållet i bemötandet behöver det vara. 

Får man inte det så är det bästa på lång sikt att byta arbete. 

Nej, man behöver inte vara någon social stjärna! Det är dina nuvarande arbetskollegor som får dig att känna dig inkompetent. Dessutom är det inte vidare trevligt att du alltid måste passa när de andra går på sin rast, även om du får din rast senare. 

Försök att byta arbetsplats innan du blir ännu ledsnare!
    Tack alla. Tror nog bara inte jag inser hur det faktiskt ligger till. att detta verkligen påverkar mig. det blir nästan så att man tänker ?du inbillar dig, det är ditt fel? ja ni förstår.. blir svårt att göra en u sväng och gå vidare med livet, även om det är det som behövs, alltså hitta en annan väg så att säga, nytt jobb. Men att det ska kännas naturligt. 

och hur länge ska man försöka på sitt nuvarande jobb? ska man fortsätta i den bubblan man redan är i eller försöka ännu mer? 
  • Lina100
    EpicF skrev 2025-09-16 20:50:43 följande:
    Nej, det jag gjorde jag inte. Men eftersom jag inte fick något svar av kan tyda på att h*n inte är med i facket. Men vi kan ha fel. 
    Jag är med fackligt i LO
Svar på tråden Arbetsplats situation