• Lina100

Arbetsplats situation

Har jobbat på mitt jobb i snart 5 år, men varje dag känns som min första dag. Jag har ändå trivts med mina uppgifter och rutinen/schemat. Jobbar inom call center och upplever dagliga kränkande kommentarer som ska framstå som skämtsamma. Försöker hälsa, men Hälsar inte jag så hälsar inte någon annan, förutom övrig personal som glada städare, support personal och liknande. 

Det är inte jätte lätt att vi alla ska kunna ta lunch samtidigt, men när jag ibland försöker gå med min avdelning på fikastunden så säger den ena ?oj är du också här? Sitter du inte redo på kundservice, då får väl vi andra springa iväg och ta det?  försöker även ?mingla? lite lätt med de andra i kontorslandskapet men om jag börjar prata om något Eller försöker så avslutas det liksom där. Ingen efterföljd från annat håll. 

Jag har redan försökt prata med min ansvariga chef som menar att hon inte kommer att lägga sig i och att man tar sådant utanför jobbet. Även att jag tar för lite plats och att jag inte syns utåt i gruppen. Även att jag jobbar och jobbar hårt men att det aldrig syns.  

Har tänkt jätte länge över min situation, är jätte ledsen. Med mina kunder går det hur bra som helst, allt flyter på. Men lilla minsta negativa stämning som jag ofta känner av så tror jag att allt beror på mig. Att jag bara kommer och förstör. (Får även personliga påhopp ganska ofta.)  

• Svar på tråden Arbetsplats situation
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (My) skrev 2025-09-16 23:03:51 följande:
     Troligtvis är det så enkelt som att TS är lite introvert och försynt vilket dom andra inte är. Den dynamiken går inte att ändra på. 
    Inte alls säkert faktiskt. Det kan 'gå snett' ändå. Gruppdynamik är komplicerade saker.
  • Anonym (Vera)

Det behöver inte alls ha med TS personlighet att göra. Jag tror det snarare har samband med hennes roll på företaget. 

• Anonym (Vera)

Att prata med chefen eller facket om stämningen är antagligen dödfött men du skulle kunna ta upp det här med de gemensamma fikarasterna.
    Går det att lösa genom att telefonen är stängd eller att du tar med dig telefonen? Se till att du har en lösning som är officiellt godkänd av chefen så du vet vad du ska svara om någon säger något.

När du tar upp saken med chefen så säg att du missar informell information som bara förmedlas på fikarasterna och att det är viktigt för ditt arbete att vara så informerad som möjligt. 

Men jag råder dig också att leta efter ett annat jobb, du förtjänar att trivas på jobbet 

• Anonym (Göran)

Jag tar också in negativa känslor och det jag tror är sant. 

det är jobbigt, men samtidigt en gåva.

tänk så här. kollegor är inte dina vänner. De kan t.o.m. vara avundsjuka på dig och se dig som ett hot. Helt galet men så är det.

de vill inte att du ska lyckas. De känner sig sämre än dig.  

försök att inte bry dig.  Lägg ingen tid på att fundera för mycket. Då blir du en fånge.  

ignorera dem alla. se dem som ynkliga stackare känn dig bättre än dem. 

hälsa som vanligt var glad gör ditt jobb men engagera dig inte mer än absolut nödvändigt.

gör inte mer än någon annan.

många lever för sitt jobb de blir utnyttjade och ofta frustrerad. sällan sedda och bekräftad. 

skapa dig ett liv utanför jobbet. En hobby tex.

låt inte andra förstöra ditt liv genom att grubbla. 

jag gör det själv ibland. Jag kämpar för att inte göra det.

man kan inte vara allas vän vad man än gör finns det dem som ogillar det.

• Anonym (Vera)

Gällande att byta jobb så är väl 5 år en bra tid att röra sig vidare rent karriärmässigt också. 

• EpicF
    Anonym (Pepp) skrev 2025-09-17 08:06:55 följande:
    Facket är tyvärr inte bra på detta
    Min  erfarenhet är tvärtom, med två olika fackföreningar. 
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2025-09-17 12:29:18 följande:
    Min  erfarenhet är tvärtom, med två olika fackföreningar. 
    Man kan säkert med hjälp av facket få ordning med schemaläggningen, så att TS inte alltid ska sitta ensam på rasten, utan att andra också passar telefonen.

Men jag tror inte att hon blir inkluderad för det. De kan mobba henne så att hon återgår till att fika ensam. Så att de kan fika ihop igen.

Det här är människor som inte hälsar spontant på morgonen på henne och som kan skämta lite för grovt med henne.

Jag skulle inte vilja vara kvar på en sådan arbetsplats. Det blir inte bra i längden.

De är vana vid att exkludera TS. 

Sedan när TS är ny på en arbetsplats:
    Om man kommer ny till en arbetsplats och någon skämtar lite för grovt med en, så ska man inte ducka utan klippa tillbaka. 

Säga sånt som:
    "Det där var inte så trevligt sagt till en nykomling".

eller

Tycker du det, det kanske du inte har så mycket att göra med.

eller på något annat sätt tydligt säga ifrån att den personen har gått över gränsen.

Men riktig kompis blir man bara med sina arbetskamrater om de är lite lika en själv.
  • Anonym (?)
    Anonym (B) skrev 2025-09-17 12:59:40 följande:
    Man kan säkert med hjälp av facket få ordning med schemaläggningen, så att TS inte alltid ska sitta ensam på rasten, utan att andra också passar telefonen.

Men jag tror inte att hon blir inkluderad för det. De kan mobba henne så att hon återgår till att fika ensam. Så att de kan fika ihop igen.

Det här är människor som inte hälsar spontant på morgonen på henne och som kan skämta lite för grovt med henne.

Jag skulle inte vilja vara kvar på en sådan arbetsplats. Det blir inte bra i längden.

De är vana vid att exkludera TS. 

Sedan när TS är ny på en arbetsplats:
    Om man kommer ny till en arbetsplats och någon skämtar lite för grovt med en, så ska man inte ducka utan klippa tillbaka. 

Säga sånt som:
    "Det där var inte så trevligt sagt till en nykomling".

eller

Tycker du det, det kanske du inte har så mycket att göra med.

eller på något annat sätt tydligt säga ifrån att den personen har gått över gränsen.

Men riktig kompis blir man bara med sina arbetskamrater om de är lite lika en själv.

Tack för allas svar här i forumet. 

idag hände en sak som gjorde Mig så genuint ledsen och förstörd, igen! Mina avdelnings kollegor gick iväg på fika rast, ibland är det inte alltid vi alla kan gå samtidigt som jag har nämnt tidigare men nu var det lugnt och kundtjänsten hade inte öppnat ännu, jag följer då Med mina arbetskompisar, glad och trevlig, de säger då till inför hela kontoret samt mig och stannar upp: ?jaha.. då får vi gå tillbaka alltså, gå du först, vi backar? jag blev nästan chockad. Jag har ju fått höra flera gånger att jag inte tar för mig och liknande men det är precis det jag försöker med, och jag blev så himla ledsen. enkla saker för mig blir jätte svåra. Ingen vill vara med mig.

• Just Precis
    Anonym (?) skrev 2025-09-23 17:26:05 följande:

Tack för allas svar här i forumet. 

idag hände en sak som gjorde Mig så genuint ledsen och förstörd, igen! Mina avdelnings kollegor gick iväg på fika rast, ibland är det inte alltid vi alla kan gå samtidigt som jag har nämnt tidigare men nu var det lugnt och kundtjänsten hade inte öppnat ännu, jag följer då Med mina arbetskompisar, glad och trevlig, de säger då till inför hela kontoret samt mig och stannar upp: ?jaha.. då får vi gå tillbaka alltså, gå du först, vi backar? jag blev nästan chockad. Jag har ju fått höra flera gånger att jag inte tar för mig och liknande men det är precis det jag försöker med, och jag blev så himla ledsen. enkla saker för mig blir jätte svåra. Ingen vill vara med mig.

Om det gick till som du beskriver, dvs att de vände för att du kom, så räknas det som kränkande särbehandling. Det har arbetsgivaren skyldighet att utreda och åtgärda om du anmäler det. Anmäl till din chef och om hen inte bryr sig, gå till HR eller din chefs chef.
  • Anonym (?)
    Just Precis skrev 2025-09-23 17:51:16 följande:
    Om det gick till som du beskriver, dvs att de vände för att du kom, så räknas det som kränkande särbehandling. Det har arbetsgivaren skyldighet att utreda och åtgärda om du anmäler det. Anmäl till din chef och om hen inte bryr sig, gå till HR eller din chefs chef.
    De reste sig upp, jag följde efter glatt och de sneglade på mig, stannade upp och sa att De backar ur och att jag kan gå först. sen gick de direkt efter jag kom tillbaka. 
Svar på tråden Arbetsplats situation