• Lina100

Arbetsplats situation

Har jobbat på mitt jobb i snart 5 år, men varje dag känns som min första dag. Jag har ändå trivts med mina uppgifter och rutinen/schemat. Jobbar inom call center och upplever dagliga kränkande kommentarer som ska framstå som skämtsamma. Försöker hälsa, men Hälsar inte jag så hälsar inte någon annan, förutom övrig personal som glada städare, support personal och liknande. 

Det är inte jätte lätt att vi alla ska kunna ta lunch samtidigt, men när jag ibland försöker gå med min avdelning på fikastunden så säger den ena ?oj är du också här? Sitter du inte redo på kundservice, då får väl vi andra springa iväg och ta det?  försöker även ?mingla? lite lätt med de andra i kontorslandskapet men om jag börjar prata om något Eller försöker så avslutas det liksom där. Ingen efterföljd från annat håll. 

Jag har redan försökt prata med min ansvariga chef som menar att hon inte kommer att lägga sig i och att man tar sådant utanför jobbet. Även att jag tar för lite plats och att jag inte syns utåt i gruppen. Även att jag jobbar och jobbar hårt men att det aldrig syns.  

Har tänkt jätte länge över min situation, är jätte ledsen. Med mina kunder går det hur bra som helst, allt flyter på. Men lilla minsta negativa stämning som jag ofta känner av så tror jag att allt beror på mig. Att jag bara kommer och förstör. (Får även personliga påhopp ganska ofta.)  

• Svar på tråden Arbetsplats situation
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2025-09-23 22:38:46 följande:
    Extremt ovanlgt med betald lunch.
    Beror på vilken branch. Inom kundtjänst branchen är det desto vanligare. 

Så nej, absolut inte "extremt ovanligt". 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (?) skrev 2025-09-23 17:55:54 följande:
    De reste sig upp, jag följde efter glatt och de sneglade på mig, stannade upp och sa att De backar ur och att jag kan gå först. sen gick de direkt efter jag kom tillbaka. 
    Men fy. Vilka skitstövlar, varför vill du vara kvar med dem? Lägg din energi på att söka nytt jobb istället. Människor som beter sig så illa är faktiskt inte det vanliga. Det är u te dig det är fel på det är de som är elaka och ouppfostrade 
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2025-09-23 23:19:40 följande:
    Beror på vilken branch. Inom kundtjänst branchen är det desto vanligare. 

Så nej, absolut inte "extremt ovanligt". 
    Har jobbat kommunalt i administrationen, i skolan, på projekteringskontot, i statlig komtorstjänst och tom i vården, dagvård och avdelning, samt känner människor som arbetar i byggbranschen och i industrin. Inga betalda luncher.

Några kommuner låter förskollärare äta gratis tillsammans med barnen. Men då har de en riktig luchrast på 30 minuter i personaörummet senare.
  • Anonym (Realistisk lösning?)

Vad skulle du realistiskt vilja uppnå, TS? Menar inte taskigt, utan om du tänker att det finns någon lösning som skulle vara realistisk? 

• Just Precis

Det är enkelt. Det sker i anslutning till arbetet och rör arbetstagarnas beteenden på arbetsplatsen och arbetsplatskulturen, och är därför arbetsgivarens skyldighet att hantera. Spelar ingen som helst roll arbetsrättsligt om lunchen är betald eller ej så det kan ni sluta tjafsa om.

Detta gäller ett beteende som kan antas utgöra kränkande särbehandling, vilket arbetsgivaren har en skyldighet att jobba för att motverka. Alla arbetsgivare måste ha en policy mot  kränkande särbehandling och den innehåller ofta rutiner för hur misstanken om, eller konstaterad, kränkande särbehandling ska ska hanteras, inklusive anmälas. Om sådana rutiner inte finns är detta rimligast:

Man söker i första hand stöd internt, av chef, chefs chef, HR eller annan arbetsgivarrepresentant. Får man inte gehör av arvetsgivarrepresentanten vänder man sig till fackligt ombud lokalt på arbetsplatsen (dvs en kollega om det finns) eller till lokalkontoret, dvs via fackets kontaktformulär eller motsvarande. Deras roll blir att se till att arbetsgivaren tar problemet på allvar, eftersom att arbetsgivaren annars kan få betala böter etc. 

Om du vänder dig till arbetsgivaren först och förklarar din situation minimerar du risken för att de ska tycka att du är ?besvärlig?. Facket använder du bara om det behövs.

Som någon skriver handlar det inte om att kräva att alla är kompisar, utan om att kräva att man beter sig professionellt och korrekt mot varandra, och inte särbehandlar enskilda personer på negativts sätt. Det går det alldeles utmärkt att kräva på vilken arbetsplats som helst.

• Anonym (B)

Lunchrasten räknas inte som betald arbetstid och du har rätt att lämna arbetsplasen under denna tid. Det vill säga göra precis vad du vill. 

Däremot ingår fikarasten i arbetstiden, så där finns det frågor om schemaläggning.och liknande som arbetsgivaren har att gör med.

Men jag håller med den som undrade i sitt inlägg vilken realistisk lösning som TS vill ha. 

• EpicF
    Anonym (B) skrev 2025-09-24 14:28:57 följande:

Lunchrasten räknas inte som betald arbetstid och du har rätt att lämna arbetsplasen under denna tid. Det vill säga göra precis vad du vill. 

Däremot ingår fikarasten i arbetstiden, så där finns det frågor om schemaläggning.och liknande som arbetsgivaren har att gör med.

Men jag håller med den som undrade i sitt inlägg vilken realistisk lösning som TS vill ha. 

Lunchrast som är icke betals är inte arbetstid och man har rätt att lämna arbetsställen (så länge man kan komma tillbaka när rasten är över). 

Betald lunchrast, som är vanligt inom endem branscher, räknas som arbetstid och man kan inte lämna arbetsplatsen. 
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2025-09-24 12:30:13 följande:
    Har jobbat kommunalt i administrationen, i skolan, på projekteringskontot, i statlig komtorstjänst och tom i vården, dagvård och avdelning, samt känner människor som arbetar i byggbranschen och i industrin. Inga betalda luncher.

Några kommuner låter förskollärare äta gratis tillsammans med barnen. Men då har de en riktig luchrast på 30 minuter i personaörummet senare.
    Ok. Trist för dig. Nästa alla de enheter inom vården jag senast jobbat i har haft betald lunchrast, just för att vi inte kan lämna arbetsplatsen. 

Har även jobbat med sk kontorsstjänst och kundtjänst, vilket även där var betald lunchrast. 

Du får nog helt enkelt vänja dig vid att det finns arbetsplatser där det är betald lunchrast. Att lunchrasten också ingår i arbetstiden. 

Det kallas pedagogisk måltid, och finns även inom äldreomsorgen. Är inte samma sak som lunchrast, vare sig betals eller inte. 
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2025-09-24 12:30:13 följande:

De flesta, om inte alla, kommuner har pedagogisk måltid för förskollärare, lärare och inom äldreomsorgen. 
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2025-09-24 20:10:40 följande:
    De flesta, om inte alla, kommuner har pedagogisk måltid för förskollärare, lärare och inom äldreomsorgen. 
    Ja, men idag betalar man för den i de flesta kommuner.
    Under själva måltiden sitter man bland eleverna. Men sedan har man rast där man gör precis vad man vill.

Intressant med inlägg där konfrontation verkar vara huvudsyftet. En fokusering på den aspekten i livet.
Svar på tråden Arbetsplats situation