• Lina100

Arbetsplats situation

Har jobbat på mitt jobb i snart 5 år, men varje dag känns som min första dag. Jag har ändå trivts med mina uppgifter och rutinen/schemat. Jobbar inom call center och upplever dagliga kränkande kommentarer som ska framstå som skämtsamma. Försöker hälsa, men Hälsar inte jag så hälsar inte någon annan, förutom övrig personal som glada städare, support personal och liknande. 

Det är inte jätte lätt att vi alla ska kunna ta lunch samtidigt, men när jag ibland försöker gå med min avdelning på fikastunden så säger den ena ?oj är du också här? Sitter du inte redo på kundservice, då får väl vi andra springa iväg och ta det?  försöker även ?mingla? lite lätt med de andra i kontorslandskapet men om jag börjar prata om något Eller försöker så avslutas det liksom där. Ingen efterföljd från annat håll. 

Jag har redan försökt prata med min ansvariga chef som menar att hon inte kommer att lägga sig i och att man tar sådant utanför jobbet. Även att jag tar för lite plats och att jag inte syns utåt i gruppen. Även att jag jobbar och jobbar hårt men att det aldrig syns.  

Har tänkt jätte länge över min situation, är jätte ledsen. Med mina kunder går det hur bra som helst, allt flyter på. Men lilla minsta negativa stämning som jag ofta känner av så tror jag att allt beror på mig. Att jag bara kommer och förstör. (Får även personliga påhopp ganska ofta.)  

• Svar på tråden Arbetsplats situation
  • Anonym (B)

Du kan säkert få till ett schema så att du inte behöver gå ensam på rast, om du går genom facket.

Men kommer du att vinna så mycket på det? Tror du att de kommer att vara trevliga mot dig på fikarasten? Och om de inte blir det, så är det ju ingen id'e.

Jag tror att du har rätt i att du egentligen borde byta arbetsplats. Men säg inte upp dig förrän du har ett nytt arbete! Det är kärva tider nu. 

• Anonym (B)
    Just Precis skrev 2025-09-23 17:51:16 följande:
    Om det gick till som du beskriver, dvs att de vände för att du kom, så räknas det som kränkande särbehandling. Det har arbetsgivaren skyldighet att utreda och åtgärda om du anmäler det. Anmäl till din chef och om hen inte bryr sig, gå till HR eller din chefs chef.
    Snälla sätt inte igång något med facket! Då tycker arbetsledaren att du är jobbig och skapar problem på arbetsplatsen. Och då får du inte lika bra referenser när du söker arbete på andra arbetsplatser. De ringer ofta till tidigare arbetsledare.

Ja dina arbetskamrater är otrevliga när de gör så! Men du kan inte tvinga dem att bli dina vänner! Hur mycket du än drar in facket. 
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2025-09-23 18:51:14 följande:
    Snälla sätt inte igång något med facket! Då tycker arbetsledaren att du är jobbig och skapar problem på arbetsplatsen. Och då får du inte lika bra referenser när du söker arbete på andra arbetsplatser. De ringer ofta till tidigare arbetsledare.

Ja dina arbetskamrater är otrevliga när de gör så! Men du kan inte tvinga dem att bli dina vänner! Hur mycket du än drar in facket. 
    Då får arbersledaren/chefen tag tag u vuxenmobbningen. Annars är det självklart att ta ska ta hjälp av facket  
  • EpicF

Ja dina arbetskamrater är otrevliga när de gör så! Men du kan inte tvinga dem att bli dina vänner! Hur mycket du än drar in facket
    Det är det ingen som påstår heller. Men vuxenmobbning och kränkande särbehandling är inte ok och ska faktiskt inte existerar i 2025! 
  • EpicF

Ja dina arbetskamrater är otrevliga när de gör så! Men du kan inte tvinga dem att bli dina vänner! Hur mycket du än drar in facket
    Det är det ingen som påstår heller. Men vuxenmobbning och kränkande särbehandling är inte ok och ska faktiskt inte existerar i 2025!
  • Anonym (B)

Ja, men jag tycker att man ska tänka på TS i första hand. 

Det verkar som att någon telefon behöver passas, man får inte lämna den helt utan bemanning. 

Så TS skulle möjligen kunna få till genom facket att man växlade om att vara den som var kvar och passade telefonen när de andra gick på fika. Eller att man delade upp sig på två fikalag.

Men det är inte säkert att facket är så suget på att lägga sig i den typen av frågor. Om TS ständigt läggs på fler uppgifter än de andra eller får srändigt mycket sämre arbetsuppgifter, eller inte fick några raster alls,  ja då skulle nog facket vara mer intresserade av att ingripa. 

Visst kan man få till ett rastschema,  men kommer arbetskamraterna att ta in TS i deras gemenskap och vara trevliga för det? Nej snarare tvärt, om eftersom de är sura för att de inte får fika tillsammans som förr.

Alltså, man ska kämpa de kamper där man har något att vinna på! Inte ta strid i alla lägen, det tar bara onödig kraft som man kan lägga på annat. 

• EpicF
    Anonym (B) skrev 2025-09-23 20:44:12 följande:

Ja, men jag tycker att man ska tänka på TS i första hand. 

Det verkar som att någon telefon behöver passas, man får inte lämna den helt utan bemanning. 

Så TS skulle möjligen kunna få till genom facket att man växlade om att vara den som var kvar och passade telefonen när de andra gick på fika. Eller att man delade upp sig på två fikalag.

Men det är inte säkert att facket är så suget på att lägga sig i den typen av frågor. Om TS ständigt läggs på fler uppgifter än de andra eller får srändigt mycket sämre arbetsuppgifter, eller inte fick några raster alls,  ja då skulle nog facket vara mer intresserade av att ingripa. 

Visst kan man få till ett rastschema,  men kommer arbetskamraterna att ta in TS i deras gemenskap och vara trevliga för det? Nej snarare tvärt, om eftersom de är sura för att de inte får fika tillsammans som förr.

Alltså, man ska kämpa de kamper där man har något att vinna på! Inte ta strid i alla lägen, det tar bara onödig kraft som man kan lägga på annat. 

Och det görs inte om ts tar hjälp av facket? 

Det är just för att man tänker på ts i första hand osl facket ska kopplas in om inte arbetsledaren/chefen kan ordna upp det.

Om arbetsledaren/chefen anser att ts är besvärlig om h*n tar kontakt med facket, är har den arbetsledaren/chefen egna problem.  

Om en kundtjänst är stängd, så behöver inte telefon passas. 

Men även om kundtjänsten är öppen och telefoner måste passas, så är det inte ts som ensam ska ha den uppgifter varje gång när de andra gör på rast. 

Det mest normala är att man delar upp gruppen i två och ingen då blir lämnad ensam. 

Ts ska kontakta facket eftersom h*n utsätts för vuxenmobbning och kränkande behandling, vilket innebär att arbetsmiljön är skadlig på arbetsplatsen. Det ska facket kunna hjälpa ts att för slut på. 

Det verkar som att du har missförstått något. Man ska inte tvinga kollegorna att vara bästa vän med ta. Men man ska få bort vuxenmobbningen och den kränkande behandlingen som ts utsätts för. På arberaplats ska man kunna ungös professionell mot alla, och bjuda in till gemensamma kafferast/lunch. Allt annat är oacceptabelt. 
  • Anonym (B)

Just innehållet i kafferasten och lunchen ingår väl inte i arbetet. Lunchen är inte ens någon arbetstid.

Däremot schemaläggning av rasterna och luncherna ingår som en del i arbetet. 

• EpicF
    Anonym (B) skrev 2025-09-23 21:15:38 följande:

Just innehållet i kafferasten och lunchen ingår väl inte i arbetet. Lunchen är inte ens någon arbetstid.

Däremot schemaläggning av rasterna och luncherna ingår som en del i arbetet. 

Kaffe raster är vanligen betalda och då arbetstid. 

Har man betald lunch är detta också arbetstid. 
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2025-09-23 21:39:31 följande:
    Kaffe raster är vanligen betalda och då arbetstid. 

Har man betald lunch är detta också arbetstid. 
    Extremt ovanlgt med betald lunch.
Svar på tråden Arbetsplats situation