Anonym (Går igång) skrev 2025-10-03 11:39:15 följande:
Du hävdar att:
"att njutningen skulle bli större genom att beröva hjärnan syre genom strypning är rent nonsens"
Har du någon saklig grund, t ex forskning eller något annat, som stödjer ditt tvärsäkra uttalande att detta är rent nonsens?
Har du i så fall grund för att detta gäller generellt och för alla individer?
Jag tror dessutom att du gällande de allra flesta fall har dragit helt fel slutsats. Jag tror att i de flesta fall, för de allra flesta, så handlar det inte alls om att i praktiken beröva hjärnan på syre.
Att i samband med sexuella aktiviteter, och i samband med sexuell upphetsning, t ex lägga en hand på partnerns hals (utan tryck, eller med tryck i olika mån) behöver ju absolut inte handla om att beröva hjärnan på syre, så som du har förutsatt.
Troligen handlar det i de allra flesta fall mycket mer om symboliken och de känslor det skapar, att det mer handlar om känslor och mer om sådant som du själv sätter ord på, t ex att det sitter i huvudet och i tanken, att det är mycket mer mentalt än att faktiskt hindra syretillförseln. En hand på halsen kan mycket väl frambringa känslor av intimitet och samspel, som kan innehålla alla känslor av trygghet i relationen.
Jag har själv en hel del erfarenheter från detta och liknande, tillsammans med flera olika kvinnor som verkligen har gillat och älskat de upplevelser vi har haft och på det sätt vi tillsammans har förstärkt upplevelsen.
Jag står för och jag kan intyga det jag skrev tidigare, t ex:
"enligt mina erfarenheter finns det många tjejer och kvinnor som kan gå igång på att få sin möjlighet att andas begränsad, åtminstone i någon mån och åtminstone när hon befinner sig i starkt sexuellt upphetsat tillstånd.
Men då talar jag om detta i ett ganska vitt perspektiv.
Ur detta vida perspektiv är det min bedömning att det förekommer och troligen är relativt vanligt.
Men som sagt, begränsningen kan vara allt från mera enbart symbolisk, t ex en hand på halsen
I ditt inlägg, liksom i flera andra av dina inlägg, så får jag intrycket av att du kanske inte har så mycket erfarenhet av olika typer av sexuella upplevelser, att du troligen inte har haft möjlighet uppleva den största och högsta njutningen i samband med sex? Vilket jag beklagar och det gör mig lite ledsen.
Jag hoppas, önskar och jag unnar dig verkligen att du snart eller i framtiden får uppleva mer omväxling och variation i ditt sexliv, fler härliga upplevelser och nya olika sätt att ha sex, med massor av sexuell njutning på den allra högsta nivån. Att få möjlighet uppleva sådant ger både ökad livskvalitet och mycket glädje i livet.
Jag önskar bara att alla fick chansen uppleva det.
Hoppas du ursäktar mitt sena svar.
Jag utgick inte utifrån egen erfarenhet utan försökte ge ett svar på varför detta med strypning verkar ha ökat och speciellt hos den yngre befolkningen.
Du verkar tala utifrån egna erfarenheter och då frågar jag mig om det verkligen är så att det bara är strypning som ger dig den högsta njutningen?
Det finns exempel på hur individer stryper sig själva för att på så sätt försätta sig i ett, enligt dem, genom att begränsa syret till hjärnan upphöjt tillstånd. Är detta med strypsex en variant av detta ?. Samma tillstånd kan för övrigt uppnås via vissa avancerade andningsövningar.
Vad jag ifrågasätter är var ifrån dessa unga kvinnor får iden om att uppnå den högsta njutningen? Och varför det i så fall skulle ske via strypsex ? och känner de verkligen till riskerna med detta? Jag tror inte det.
Om jag ska vara personlig så visst har jag uppnått, vad jag anser vara den högsta njutningen, men detta har absolut ingenting med strypsex att göra. Det handlar om när allt stämmer och omständigheterna är de rätta. Men det är förmågan att njuta av vanligt vardagssex som är viktigast för mig.