• Anonym (Snål?)

Betala hur mycket i hyra till sambon?

Vi är ett par sedan januari 2020 och jag flyttade i maj 2021 in i hans hus ute på landet. Vi räknade ihop de löpande fasta kostnaderna och kom fram till att de var cirka 4000 kronor i månaden (ej lånet medräknat). Så jag har betalt 3000 kronor i månaden i ?hyra? till honom varje månad. Nu för ett år sedan köpte jag en övernattningslägenhet i Stockholm då jag jobbar där och det underlättar vardagen något enormt samt skönt att kunna träffa vännerna lite oftare då de bor i stan. Så nu betalar jag avgift för lägenheten och lägenhetsånet samt hyran till sambon, ibland när jag jobbar (jobbar veckovis borta) så är jag inte hemma på landet på ett par veckor i sträck men det är där jag är skriven så att säga. Mina fasta utgifter nu uppgår till cirka 22.000 per månad medräknat allt med nöjen/mat/båt osv.

Tycker ni det är rimligt att fortsätta betala 3000 i hyra till sambon? Ja/nej?

Bara en öppen fråga, hur andra hade tänkt här. 
  • Svar på tråden Betala hur mycket i hyra till sambon?
  • Anonym (Betty)

Du betalar inte 3000 kronor till honom i "hyra" varje månad. Du skrev ju själv att du ute betalade något på lånet. Det ni delar på är el, nerflix med mera. Ni delar alltså på de flesta rörliga och fasta räkningar förutom lånet. Alltså ingen "hyra".

Du betalar ju då inget för att du utnyttjar hans boendeyta så att säga. I alla fall vad jag vet brukar inte el och netflix och bredband ingå när man betalar hyra till hyresbolaget eller när man betalar avgift till banken. 

• EpicF
    Anonym (Snål?) skrev 2025-10-04 07:07:32 följande:
    Betala hur mycket i hyra till sambon? Vi är ett par sedan januari 2020 och jag flyttade i maj 2021 in i hans hus ute på landet. Vi räknade ihop de löpande fasta kostnaderna och kom fram till att de var cirka 4000 kronor i månaden (ej lånet medräknat). Så jag har betalt 3000 kronor i månaden i ?hyra? till honom varje månad. Nu för ett år sedan köpte jag en övernattningslägenhet i Stockholm då jag jobbar där och det underlättar vardagen något enormt samt skönt att kunna träffa vännerna lite oftare då de bor i stan. Så nu betalar jag avgift för lägenheten och lägenhetsånet samt hyran till sambon, ibland när jag jobbar (jobbar veckovis borta) så är jag inte hemma på landet på ett par veckor i sträck men det är där jag är skriven så att säga. Mina fasta utgifter nu uppgår till cirka 22.000 per månad medräknat allt med nöjen/mat/båt osv.

Tycker ni det är rimligt att fortsätta betala 3000 i hyra till sambon? Ja/nej?

Bara en öppen fråga, hur andra hade tänkt här. 
    Nej, det är inter rimligt. Det inte varit rimligt alls att du ska stå för merparten av de fasta utgifterna. De fasta utgifterna ska ni dela på, vilket då innebär 2000kr var. 

Sedan när du inte bor där kanske ni borde göra om, att du ex betalar 1000kr i månaden de veckor du är borta. 
  • EpicF
    Anonym (Snål?) skrev 2025-10-04 07:30:03 följande:

En sak till, han äger sin mammas hus också som han planerar att sälja i utkanten av Stockholm, värt cirka 6 miljoner. Vi har alltså delad ekonomi, så de pengarna kommer bli en del av hans pension så att säga. 

Det huset är inget du har med att göra. Pengarna är hans. 
  • EpicF
    Anonym (Betty) skrev 2025-10-04 08:53:44 följande:

Blandar du inte ihop uttrycken fasta och rörliga kostnader nu?

Du nämner bara att ni delar på fasta utgifter. Men sen kallar du nöje tex för fast utgift så du kanske rör ihop lite? För självklart ska du vara med och betala på rörliga utgifter också hos din sambo.

Varför betalar du inget på lånet? 

Även fast man inte äger kan man inte bo gratis.

Jag äger inte min hyreslägenhet. Jag kan ju inte direkt ringa till min hyresvärd och förkunna att jag tänker på här gratis fortsättningsvis bara för att det är de som äger fadtigheten/står på lånen för hastigheten.

Är lite allergisk mot folk som resonerar att de ska bo gratis hos sambo om man inte äger huset. Ingen annan gång funkar det så.

Det är dock rätt vanligt att man inte betalar amortering på ett lån man inte står på. 

Man brukar dela på fasta utgifter kring boendet och evt räntan. Men aldrig lånet. 

Du betalar en fast hyra för din hyresrätt. Du inte jämföra det med ts boendeform. 
  • EpicF
    Anonym (Betty) skrev 2025-10-04 10:18:45 följande:
    Du får nog googla skillnaden mellan fasta och rörliga utgifter. El tex har visserligen en fast avgift men förbrukningen är en rörlig kostnad. 

Mat och bensin är rörliga kostnader.  Nöjen är en rörlig kostnad. Du verkar kalla allt du köper/betalar för fasta avgifter. 

Fasta är sådana som än densamma oavsett vad du gör/förbrukar. Tex försäkringar, hyra, avgift till netflix.

Rörliga avgifter är sådana som kan ändras/påverkad beroende på vad man gör/konsumerar/förbrukar. Tex  mat, nöjen, el.

Så ska man tex dela på elkostnader kan man inte komma överens om en avgift från början utan man måste kolla på varje räkning vad det blev månad för månad.

Tycker du bor oförskämt billigt hos honom. Ingen som tex hyr lgh bor så billigt. Du bor ju faktiskt gratis. Du betalar ju bara för andra tjänster som el etc eftersom att du skriver att du inte är med och betalar för lånet. Känner du många i övrigt i samhället som bor gratis? Tycker du snyltar. 
    Många brukar räkna en fast summa för el, mat och nöjen och därav brukar detta räknas med i de fasta utgifterna. 

I min familj har vi en fast avsatt summa för mat, en fast avsatt summa för el (som är högre än den faktiska elkostnader för att ha en buffert när elpriser stiger) och en fast avsatt summa för nöjen. Allt detta räknas ini våra fasta utgifter vi har per månad. 

Ts ska inte betala för lånet på ett hus hon inte äger och ett lån hon inte står på (och nej, du kan inte jämföra det med en hyreslägenhet). 
  • Anonym (Ior)
    EpicF skrev 2025-10-04 11:25:12 följande:
    Nej, det är inter rimligt. Det inte varit rimligt alls att du ska stå för merparten av de fasta utgifterna. De fasta utgifterna ska ni dela på, vilket då innebär 2000kr var. 

Sedan när du inte bor där kanske ni borde göra om, att du ex betalar 1000kr i månaden de veckor du är borta. 
    Men du tycker att det är rimligt att en vuxen person med inkomst betalar 0kr i boendekostnad, plus hälften av el, värme etc? Och sen bara 1/4 av driftskostnaderna, när hon har tillgång till ett hus 24/7, där hon har de flesta av sina ägodelar (antar jag)? 

TS ska inte betala på hans amorteringar, däremot vore det rimligt att dela på räntekostnaderna, som är en kostnad för att få tillgång till huset. TS betalar inte heller reparationer och underhåll på huset antar jag, men detta kommer henne till godo så någon slags hyra för ränta, underhåll etc är rimligt. 
  • EpicF
    Anonym (Ior) skrev 2025-10-04 12:22:35 följande:
    Men du tycker att det är rimligt att en vuxen person med inkomst betalar 0kr i boendekostnad, plus hälften av el, värme etc? Och sen bara 1/4 av driftskostnaderna, när hon har tillgång till ett hus 24/7, där hon har de flesta av sina ägodelar (antar jag)? 

TS ska inte betala på hans amorteringar, däremot vore det rimligt att dela på räntekostnaderna, som är en kostnad för att få tillgång till huset. TS betalar inte heller reparationer och underhåll på huset antar jag, men detta kommer henne till godo så någon slags hyra för ränta, underhåll etc är rimligt. 
    Jag tycker det är rimligt att man delar på de faata utgifterna + ränta för lånet (om man nu inte redan har räknat med det i de fasta utigifterna). Är de fasta utgifterna 4000kr så betalar man 2000kr var. 

Om ts sedan mestadels bor i sin övernattningslägenhet så får de komma överens om hon ska fortsätta betala 2000kr (halva fasta kostanderna) eller betala mindre. 

Hade varit jag så hade jag gått med på en tusenlapp de veckorna personen inte bor i huset. Men det är jag. 

Ts får inte ut någonting av att betalar för underhåll och reparationer, så det borde hon definitivt inte göra. 
  • EpicF
    Anonym (Ior) skrev 2025-10-04 12:22:35 följande:

I ett hus då räknas driftkostnader så som el, värme, ränta etc in i boendekonstanderna. Detta bör man dela på. 
    Så var ser du att ts betalar noll i boendekostnader? 

Ts betalar idag mer än halva av de fasta utgifterna, dvs de som är boendekostnader. Det ska hon inte göra. 
  • Anonym (Inte någon annans lån)
    Anonym (Betty) skrev 2025-10-04 08:53:44 följande:

Blandar du inte ihop uttrycken fasta och rörliga kostnader nu?

Du nämner bara att ni delar på fasta utgifter. Men sen kallar du nöje tex för fast utgift så du kanske rör ihop lite? För självklart ska du vara med och betala på rörliga utgifter också hos din sambo.

Varför betalar du inget på lånet? 

Även fast man inte äger kan man inte bo gratis.

Jag äger inte min hyreslägenhet. Jag kan ju inte direkt ringa till min hyresvärd och förkunna att jag tänker på här gratis fortsättningsvis bara för att det är de som äger fadtigheten/står på lånen för hastigheten.

Är lite allergisk mot folk som resonerar att de ska bo gratis hos sambo om man inte äger huset. Ingen annan gång funkar det så.

Lånet ska hon absolut inte betala på. De andra kostnaderna är inget konstigt att hon ska dela, men lånet är något som HAN har tagit på en fastighet som HAN får ersättning för den dag han eventuellt säljer det. Lek med tanken att hon under sina år tillsammans med den här mannen amorterar 50.000 på hans lån, som en del av hennes boendekostnad. Tror du att hon får 50.000 av honom om det tar slut och hon flyttar ut?

Med vänlig hälsning från en som betalade 6-siffriga belopp i amortering på ett hus som jag sedan hamnade rakt ner i exets ficka efter vi delat på oss och hon sålde huset.

• Anonym (Ior)
    EpicF skrev 2025-10-04 12:34:47 följande:
    I ett hus då räknas driftkostnader så som el, värme, ränta etc in i boendekonstanderna. Detta bör man dela på. 
    Så var ser du att ts betalar noll i boendekostnader? 

Ts betalar idag mer än halva av de fasta utgifterna, dvs de som är boendekostnader. Det ska hon inte göra. 

Kanske skulle sagt hyra / tillgång till boende eller annat, eller skrivit 1000 för boendekostnader förutom kostnader för drift, el, värme etc. TS skriver - sophämt. El, försäkring, gata, netflix och sådant - och nämner inte räntekostnader.

Alltså verkar det som om hon betalar 50% av driftskostnaderna (inte mer än halva) plus 1000 för räntekostnader, underhåll etc.

Om han isolerar ytterdörren, målar om hallen och skaffar ny diskmaskin kommer det naturligtvis henne till godo, inte som en investering i huset men det höjer livskvaliteten.  

Svar på tråden Betala hur mycket i hyra till sambon?