• Anonym (Snål?)

Betala hur mycket i hyra till sambon?

Vi är ett par sedan januari 2020 och jag flyttade i maj 2021 in i hans hus ute på landet. Vi räknade ihop de löpande fasta kostnaderna och kom fram till att de var cirka 4000 kronor i månaden (ej lånet medräknat). Så jag har betalt 3000 kronor i månaden i ?hyra? till honom varje månad. Nu för ett år sedan köpte jag en övernattningslägenhet i Stockholm då jag jobbar där och det underlättar vardagen något enormt samt skönt att kunna träffa vännerna lite oftare då de bor i stan. Så nu betalar jag avgift för lägenheten och lägenhetsånet samt hyran till sambon, ibland när jag jobbar (jobbar veckovis borta) så är jag inte hemma på landet på ett par veckor i sträck men det är där jag är skriven så att säga. Mina fasta utgifter nu uppgår till cirka 22.000 per månad medräknat allt med nöjen/mat/båt osv.

Tycker ni det är rimligt att fortsätta betala 3000 i hyra till sambon? Ja/nej?

Bara en öppen fråga, hur andra hade tänkt här. 
  • Svar på tråden Betala hur mycket i hyra till sambon?
  • EpicF
    Batikhäxa skrev 2025-10-10 20:01:04 följande:
    Jag sa att det finns inslag av det, inte antingen eller, inte heller att det är samma sak. Vad kallar du det man betalar till en sambo i en bostad man inte äger? Kulbopengar? Det blir en ojämvikt i en sådan relation när den ene äger bostaden och den andre bor där utan att äga. 

Det är väl olika hur man gör, men som inneboende sambo tycker iaf jsg att slitage borde vägas in i den del man betalar i boendekostnad (det som i hyresrätt kallas hyra). Att räntekostnader ingår är för mig självklart, det är en kostnad för att ha lånet och därmed bostaden. Om mma enbart betalar drift är det ju en rätt bra deal för den somfår nyttja en bostad men har noll risk i övrigt. Samtidigt noll rätt till vinst. Jaja, jag tror inte på att vara sammanboende under de premisserna, utan snarare gemensamt ägande och ekonomi så långt det går. 

I det här fallet verkar det rätt soppigt men kanske mer åt särbohållet. 
    Man delar på drifs/bostadskostnaderna, dvs man betalar inte till sin sambo. 
  • EpicF
    Batikhäxa skrev 2025-10-10 20:01:04 följande:
    Jag sa att det finns inslag av det, inte antingen eller, inte heller att det är samma sak. Vad kallar du det man betalar till en sambo i en bostad man inte äger? Kulbopengar? Det blir en ojämvikt i en sådan relation när den ene äger bostaden och den andre bor där utan att äga. 

Det är väl olika hur man gör, men som inneboende sambo tycker iaf jsg att slitage borde vägas in i den del man betalar i boendekostnad (det som i hyresrätt kallas hyra). Att räntekostnader ingår är för mig självklart, det är en kostnad för att ha lånet och därmed bostaden. Om mma enbart betalar drift är det ju en rätt bra deal för den somfår nyttja en bostad men har noll risk i övrigt. Samtidigt noll rätt till vinst. Jaja, jag tror inte på att vara sammanboende under de premisserna, utan snarare gemensamt ägande och ekonomi så långt det går. 

I det här fallet verkar det rätt soppigt men kanske mer åt särbohållet. 
    Räntan ingår väl i boendekostnaderna....
  • Batikhäxa
    EpicF skrev 2025-10-10 20:24:28 följande:
    Man delar på drifs/bostadskostnaderna, dvs man betalar inte till sin sambo. 
    Potato potato, tänker jag. Vem som i praktiken gör det är väl en sak, men sambon är väl betalningsskyldig för lån och drift, men det delar man oftast på. I drift bör det ingå slitage och det underhållsbehov man bidrar till. 

För att svara på ditt andra om att ränta ingår i boendekostnaderna: instämmer. Du särskilde lån i ett tidigare inlägg, så jag tolkade det som att du inte räknade med ränta. My bad :) 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-10 00:51:06 följande:

Nej, ingen mer hyra till din partner enligt mig. Han äger huset och hade huset redan när ni blev ihop. Så han har satt sig i hus-sitsen helt på egen hand, du är inte skyldig att bidra. Han borde vara glad att du ens vill vara tillsammans med honom och ha sex med honom. Vill han behålla dig så bör han inte tycka att du ska betala.

Du måste vara jävligt snygg om du kan tänka som du gör och komma undan med det. Vi andra måste göra rätt för oss i livet.
  • Anna7719

Jag bor också i min sambos hus och jag betalar halva elen, halva vatten och sophämtningen, halva bredbandet och halva streamengrjänsterna.
    Jag betalar ca 2000 i månaden på själva huset. Han står för lån och amorteringar , renoveringar och när saker går sönder.
    Jag står för all mat vi äter gemensamt.
    Jag betalar mina uteluncher och han sina.

Så 3000 i månaden är ingenting, det låter helt rimligt

• Anonym (Nja)
    Anna7719 skrev 2025-10-11 07:32:38 följande:

Jag bor också i min sambos hus och jag betalar halva elen, halva vatten och sophämtningen, halva bredbandet och halva streamengrjänsterna.
    Jag betalar ca 2000 i månaden på själva huset. Han står för lån och amorteringar , renoveringar och när saker går sönder.
    Jag står för all mat vi äter gemensamt.
    Jag betalar mina uteluncher och han sina.

Så 3000 i månaden är ingenting, det låter helt rimligt

Låter som en vettig deal
  • Studentpappa
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-10 00:51:06 följande:

Nej, ingen mer hyra till din partner enligt mig. Han äger huset och hade huset redan när ni blev ihop. Så han har satt sig i hus-sitsen helt på egen hand, du är inte skyldig att bidra. Han borde vara glad att du ens vill vara tillsammans med honom och ha sex med honom. Vill han behålla dig så bör han inte tycka att du ska betala.

Du vill alltså ha betalt för att släppa till, ja det är ju ett sätt att använda sina tillgångar som funnits i många år.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Nja)
    Studentpappa skrev 2025-10-11 08:03:22 följande:
    Du vill alltså ha betalt för att släppa till, ja det är ju ett sätt att använda sina tillgångar som funnits i många år.
    I någon mån är vi alla filosofiskt sett prostituerade. Vi gör saker med vår kropp och utseende som ger oss olika fördelar/ersättning.
  • Anonym (J)
    Anonym (Nja) skrev 2025-10-11 08:07:18 följande:
    I någon mån är vi alla filosofiskt sett prostituerade. Vi gör saker med vår kropp och utseende som ger oss olika fördelar/ersättning.
    Menar du även om man endast tar betalt för kunskap och tankar?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (J) skrev 2025-10-11 08:13:25 följande:
    Menar du även om man endast tar betalt för kunskap och tankar?

Kanske, vad tycker du?

Om du får betalt för att bistå med kunskap och tankar så bestämmer någon annan över din tid och ditt fokus. Det innebär ju även det att man till viss del är köpt och styrd till att driva någon annans agenda som du får pengar av som ersättning för din tid.

• Studentpappa
    Anonym (Nja) skrev 2025-10-11 08:21:42 följande:

Kanske, vad tycker du?

Om du får betalt för att bistå med kunskap och tankar så bestämmer någon annan över din tid och ditt fokus. Det innebär ju även det att man till viss del är köpt och styrd till att driva någon annans agenda som du får pengar av som ersättning för din tid.

Jag säljer hellre kunskap än röv iaf .. Cool
    Ride it like you stole it
  • nihka
    Anonym skrev 2025-10-07 05:39:09 följande:
    Om du läst vad ts skrivit så hade du vetat att mannen knappt ens är i lägenheten alls, samt att stugan är en ringa kostnad.

Ts får helt sonika bosätta och skriva sig i sin lägenhet istället och bara hälsa på mannen, istället för att bo hos honom
    Om du hade läst vad TS skrivit så hade du vetat att hon inte tillbringar så mycket tid i mannens hus, mannen är i lägenheten enstaka gånger när han ska med tåg eller flyg samt att de utnyttjar sommarstugan mycket tillsammans, men att den inte kostar mycket per år. En vanlig orsak till att en sommarstuga inte kostar så mycket per år är att det inte finns några lån. Det betyder inte att det inte är värt något att få vistas där.

Vad tror du det hade kostat för honom att ta in på hotell när han ska ut och resa med tåg och flyg samt köpa och bekosta driften av en sommarstuga själv?

Jag tycker det finns en sned syn gällande vad de båda för med sig in i förhållandet. Hans del övervärderas medan hennes undervärderas, eller mer inte räknas alls.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Betala hur mycket i hyra till sambon?