• Anonym (Snål?)

Betala hur mycket i hyra till sambon?

Vi är ett par sedan januari 2020 och jag flyttade i maj 2021 in i hans hus ute på landet. Vi räknade ihop de löpande fasta kostnaderna och kom fram till att de var cirka 4000 kronor i månaden (ej lånet medräknat). Så jag har betalt 3000 kronor i månaden i ?hyra? till honom varje månad. Nu för ett år sedan köpte jag en övernattningslägenhet i Stockholm då jag jobbar där och det underlättar vardagen något enormt samt skönt att kunna träffa vännerna lite oftare då de bor i stan. Så nu betalar jag avgift för lägenheten och lägenhetsånet samt hyran till sambon, ibland när jag jobbar (jobbar veckovis borta) så är jag inte hemma på landet på ett par veckor i sträck men det är där jag är skriven så att säga. Mina fasta utgifter nu uppgår till cirka 22.000 per månad medräknat allt med nöjen/mat/båt osv.

Tycker ni det är rimligt att fortsätta betala 3000 i hyra till sambon? Ja/nej?

Bara en öppen fråga, hur andra hade tänkt här. 
  • Svar på tråden Betala hur mycket i hyra till sambon?
  • Batikhäxa
    Anonym (Same) skrev 2025-10-05 16:05:10 följande:

Detta är typiskt svenska män!! Snålhet så det tycker! Jag var själv gift med en i 15 åring. En från adeln!

Räkna kronor sådär. TS borde hitta en annan man! 

Det är oftast de som tjänar på att inte räkna kronor dom klagar på att andra gör det. Konstigt nog. 
  • EpicF
    Anonym (Ior) skrev 2025-10-05 17:50:15 följande:
    Och kanske även typiskt svenska kvinnor, jag slängde till slut ut min sambo från mitt hus, för han bidrog endast minimalt till boendekostnaderna, endast hälften för el, värme, sopor och vatten, för ett stort hus med liten trädgård. Jag räknade kronor, det var många han inte betalade. 
    Ja, det är det han skulle betala. Och ev räntan, om han får göra ränteavdraget. 

Om du har råd med ditt egna hus, så får du sälja. Du kan inte begära att din sambo, som inte för ut et skit vid en försäljning med vinst, ska bidra med pengar som höjer värdet på DITT hus. 
  • Anonym (Räkna faktisk kostnad)
    Batikhäxa skrev 2025-10-05 18:39:14 följande:
    Det är oftast de som tjänar på att inte räkna kronor dom klagar på att andra gör det. Konstigt nog. 
    I väldigt många sammanhang är det kvinnan som inte räknar sitt eget obetalda arbete i hemmet. Och inte heller det arbete som det innebär att hålla kontakten med släktingar och familjens vänner, ordna bjudningar och presenter. 

Nej, allt ska räknas på männens vis. Manligt dominerade yrken ska ha högre lön och enbart lönearbete räknas.
  • Batikhäxa
    Anonym (Räkna faktisk kostnad) skrev 2025-10-05 18:46:06 följande:
    I väldigt många sammanhang är det kvinnan som inte räknar sitt eget obetalda arbete i hemmet. Och inte heller det arbete som det innebär att hålla kontakten med släktingar och familjens vänner, ordna bjudningar och presenter. 

Nej, allt ska räknas på männens vis. Manligt dominerade yrken ska ha högre lön och enbart lönearbete räknas.
    Jag tycker allt ska "räknas" eller åtminstone fördelat rättvist. Inkomster, kostnader, betalt arbete, obetalt arbete. Diskussionen i denna tråd rörde boendekostnader. I en relation tittar manju på helheten, där ekonomi är en del. Men det är ju lite off topic tycker jag. Det är en annan, relevant, diskussion. 
  • Anonym (Fg)

varför Ska du betala honom pengar, du äger ju inte någonting huset? han hade ju fått betala de kostnaderna även om du inte bodde där.
    jag gissar att du bidrar en hel del i hushållet som att tvätta, städa, laga mat, handla, göra huset mysigt. 

om ni planerar att skaffa barn så ska du absolut inte betala ett öre. Det min fru har gått igenom med graviditeter, föda barn, amning och inte sova ordentligt är betalning nog. skulle aldrig vilja att hon betalade en krona.

• Anonym (Same)
    Anonym (Fg) skrev 2025-10-05 20:41:01 följande:

varför Ska du betala honom pengar, du äger ju inte någonting huset? han hade ju fått betala de kostnaderna även om du inte bodde där.
    jag gissar att du bidrar en hel del i hushållet som att tvätta, städa, laga mat, handla, göra huset mysigt. 

om ni planerar att skaffa barn så ska du absolut inte betala ett öre. Det min fru har gått igenom med graviditeter, föda barn, amning och inte sova ordentligt är betalning nog. skulle aldrig vilja att hon betalade en krona.

Helt rätt. Han vill bara vara elak. 
  • Batikhäxa
    Anonym (Fg) skrev 2025-10-05 20:41:01 följande:

En hyresvärd hade ju haft kostnader även om lägenheten inte var uthyrd, så då kan vi skippa hyra också. Om vi ska vara konsekventa med den argumentationen. 

I övrigt vet vi inget om hur ts och sambon fördelar hushållsarbetet. Sedan vet jag inte om jag håller med om att barnafödande är ett frikort från att behöva ta ekonomislt ansvar och bidra. Visst är graviditet och ev amning en ensidig ansträngning men i övrigt en gemensam ansträngning med vaknätter och allt annat trevligt som småbarnsår innebär. Det finns en herrans massa arbete att göra i och runt en relation. 
  • Anonym (Mimmi)

Så här enkelt är det.

Om ts inte vill betala för sin del i sin killes hus så får hon ta sina prylar och transportera dem till sin "övernattningslägenhet".
    En lägenhet som för övrigt verkar vara hennes hem hälften av tiden, så det där med "övernattningsdito" är bara dumt.

.................

Nej ts, skriv dig i din lägenhet och hälsa på hos killen i fortsättningen istället. Då spar du dina 3000. Bra va?

Anonym (Snål?) skrev 2025-10-04 07:30:03 följande:

En sak till, han äger sin mammas hus också som han planerar att sälja i utkanten av Stockholm, värt cirka 6 miljoner. Vi har alltså delad ekonomi, så de pengarna kommer bli en del av hans pension så att säga. 

Vad har detta med något att göra öht?

Du får säkert loss en rejäl slant om du säljer stugan också...som kommer bli en del av din pension så att säga.
  • Anonym (Nja)

TS försöker bara att smita undan utgifter för att få det bättre ekonomiskt. Det kan man inte göra bara för att man valt en partner med mer pengar än en själv.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Snål?) skrev 2025-10-04 07:07:32 följande:
    Betala hur mycket i hyra till sambon? Vi är ett par sedan januari 2020 och jag flyttade i maj 2021 in i hans hus ute på landet. Vi räknade ihop de löpande fasta kostnaderna och kom fram till att de var cirka 4000 kronor i månaden (ej lånet medräknat). Så jag har betalt 3000 kronor i månaden i ?hyra? till honom varje månad. Nu för ett år sedan köpte jag en övernattningslägenhet i Stockholm då jag jobbar där och det underlättar vardagen något enormt samt skönt att kunna träffa vännerna lite oftare då de bor i stan. Så nu betalar jag avgift för lägenheten och lägenhetsånet samt hyran till sambon, ibland när jag jobbar (jobbar veckovis borta) så är jag inte hemma på landet på ett par veckor i sträck men det är där jag är skriven så att säga. Mina fasta utgifter nu uppgår till cirka 22.000 per månad medräknat allt med nöjen/mat/båt osv.

Tycker ni det är rimligt att fortsätta betala 3000 i hyra till sambon? Ja/nej?

Bara en öppen fråga, hur andra hade tänkt här. 
    Utan att ha läst hela tråden tycker jag självklart att du ska vara med och betala på ett hus där du har dina saker och du själv säger att du har flyttat in. Då anser jag att du bor där huvudsakligen.

3000 kr i månaden är väldigt lite för ett hus! 

Du har ganska höga utgifter, men de är inte orimligt höga med tanke på två boenden och båt som du nämnder. Tvärtom låter det ganska billigt för allt detta.

Om du väljer att bo i din lägenhet i stan som någon skrev ovan så slipper du ju utgiften för huset. Ta dina prylar och flytta till stan, hälsa på karln på helgerna. 

Min åsikt är att man även bör vara med och betala på lånet för en lägenhet/hus eftersom det är en kostnad för att bo på den platsen. Däremot inte amorteringen. 
Svar på tråden Betala hur mycket i hyra till sambon?