• Anonym (Kluven)

Hur göra med kvällsfikat när barnet vägrar äta middag?

Har en 2,5-åring som alltid har varit ganska dålig på att äta mat överlag, men just nu är han inne i en period där han ofta vägrar äta middag och trycker undan tallriken efter typ en tugga. Hur gör man med kvällsfikat i såna situationer? Jag och min man är lite oense där.. Han tycker att han absolut inte ska få äta det han tycker är gott senare (oftast naturell yoghurt med müsli eller en macka) och kompensera upp för middagen, att han måste lära sig att äta sig mätt på huvudmålen. Ber sonen om kvällsfika så säger min man nej och förklarar att han inte får något kvällfika om han inte äter mat. Jag tycker inte att vi ska ?straffa? honom med att han inte får äta ett mål om han inte vill äta middag. Men jag är kluven för jag vill ju inte heller att han struntar i att äta middag för att han vet att det kommer något godare sen.

Ofta äter han dessutom dåligt med lunch på förskolan så jag får så dåligt samvete att han lägger sig hungrig. Å andra sidan skulle han väl äta middagen om han var hungrig. Vi äter oftast middag runt 17-17.30 och han lägger sig vid 19, så det blir ju ganska tätt mellan målen. 

• Svar på tråden Hur göra med kvällsfikat när barnet vägrar äta middag?
  • Anonym (Ulla)

Ge honom middagsmaten som kvällsfika. Det är väl nyttigare än frukostmat på kvällen. 

• Grässtrå77

TS, du verkar ha ett barn som åtminstone för tillfället inte har så god aptit. Ni ska självklart inte göra någon stor sak av det hela, men ha i bakhuvudet att alla barn faktiskt inte äter den maten som serveras bara de blir tillräckligt hungriga. Vilket inte är samma sak som att man utan orsak bara ska ge barnet hens favoritmat. Men det viktiga är att barnet får i sig tillräckligt med mat för att orka utvecklas utifrån sin fulla potential. 

• Anonym (70-talist)

Kvällsfika har aldrig existerat i min familj, jag fattar inte varför man skulle behöva så många måltider ens, bara jobbigt med mer disk och smulor ju?

Man åt midddagen eller sov hungrig. Min styvmor införde att barn som matvägrade kunde få en liten yoghurt någon timme senare, men det var det.

• Anonym (70-talist)
    Grässtrå77 skrev 2025-10-07 22:44:52 följande:
    Varför är det onödigt? När han dessutom äter dåligt till lunch? 
    Väldigt få barn svälter sig, och man rekommenderar att inte äta sista 2 h innan sömn om man är vuxen, för att kroppen mår bättre då och magen hinner processa klart maten innan den långa vilan så att sömnen inte störs.

Kanske i alla fall en timme är bra med barn.
  • Anonym (J)

Mina barn får ytterst sällan kvällsmål /fika. Vi äter mellan 17-18 varje dag och det är då man äter. Skulle aptiten inte vara tillräcklig till middagen kan dem få äta sin middag igen men lite senare. Så det är min tanke var att han får middagsmaten igen, bara för att se om det blir någon skillnad. Barn är smartare än man tror så det kan mycket väl vara så att han räknar med den godare maten senare. 

Nu vet jag inte hur ni gör med hans mat, men ett sätt att få honom att äta kanske är att han får välja själv vad han vill ha på sin tallrik utifrån det som finns på bordet? Min yngsta dotter vägrade under en period att äta fisk, kött och annat. Så vi lätt henne ta de hon ville och hon blev mätt på det. Sedan frågade vi alltid om hon ville smaka på det vi hade på vår tallrik och det ville hon ibland. Nu äter hon allt igen. 

• Anonym (sånt)
    Anonym (Kluven) skrev 2025-10-07 21:08:25 följande:
    Hur göra med kvällsfikat när barnet vägrar äta middag?

Har en 2,5-åring som alltid har varit ganska dålig på att äta mat överlag, men just nu är han inne i en period där han ofta vägrar äta middag och trycker undan tallriken efter typ en tugga. Hur gör man med kvällsfikat i såna situationer? Jag och min man är lite oense där.. Han tycker att han absolut inte ska få äta det han tycker är gott senare (oftast naturell yoghurt med müsli eller en macka) och kompensera upp för middagen, att han måste lära sig att äta sig mätt på huvudmålen. Ber sonen om kvällsfika så säger min man nej och förklarar att han inte får något kvällfika om han inte äter mat. Jag tycker inte att vi ska ?straffa? honom med att han inte får äta ett mål om han inte vill äta middag. Men jag är kluven för jag vill ju inte heller att han struntar i att äta middag för att han vet att det kommer något godare sen.

Ofta äter han dessutom dåligt med lunch på förskolan så jag får så dåligt samvete att han lägger sig hungrig. Å andra sidan skulle han väl äta middagen om han var hungrig. Vi äter oftast middag runt 17-17.30 och han lägger sig vid 19, så det blir ju ganska tätt mellan målen. 

Är det viktigaste att barnet äter och får i sig näring eller att han lyder och är följsam till er föräldrar?

Är det viktigt att inte få äta sånt som man tycker är gott? Tänker ni så om er egen mat också? Brukar ni servera mat som ni vuxna inte gillar vid middagen?
  • Anonym

För mig känns ordet "kvällsfika" till barn jättekonstigt.  Antar att det är dialektalt,  men här är fika synonymt med kaffe! 🤔

• Anonym (Plock)

Har ett barn som är på gränsen till arfid/selektivt ätande som alltid varit sparsmakad i maten. 

Frågor jag ställer mig är vad är det för typ av mat nu serverar? Observera - inget klagomål på er mat egentligen. 

Utgår jag från mitt barn så gillar hen inte mat som är geggig/ihopbland. Lasange går fetbort men spagetti med köttfärssås brevid är favoriten. Soppa med bitar i (tänk kött-/grönsakssoppa) funkar inte, däremot mixade soppor är helt okej. Hen föredrar att man kan ta saker separat framför att någon har blandat. Plockmat är favoritmat - allt i separata skålar. Då äts det bättre, men det är mer när vi lyxar till det... (fast det är ju inget lyxmat utan mat som hen äter då som köttbullar, morotsstavar, kyckling osv).

Hen kan äta 2 tuggor på nåt hen inte gillar och säga att hen är mätt. Skulle vi servera det en gång till skulle det inte ätas alls. Så vi har gjort olika, ibland extra macka eller en frukt, ibland inget. Man får gå lite på känn hur humöret ligger den dagen. Vet man att det inte ätits i skolan får man fylla ut helt enkelt eller planera någon av favoriterna till middag hemma. 

• Anonym (Ullis)

Ett så litet barn kan inte lära sig genom bestraffningar. Som föräldrar är det ert jobb att han får i sig det han behöver. Äter han inte vid kvällsmaten ska han givetvis få något extra matigt senare. Han behöver ju mat för att kunna växa och utvecklas.

Fundera över tiden för mellanmålet på eftermiddagen och kvällsmaten. Ligger de måltiderna för nära varandra eller är mellis för stort så kan det ju bli så att man inte är hungrig till kvällsmat. 

Det är också så att man ska inte skapa bråk kring just mat med sitt barn för det är ett bråk du aldrig kan vinna. Man kan inte pressa ner mat i halsen på dem och som någon skrivit, det är inte alls alla barn som äter när de blir tillräckligt hungriga. En del blir bara smalare och smalare. 

Hur är era måltider? Är det mysigt runt bordet? Lugn och ro? Hur är pappan vid måltiderna? Blir han irriterad och arg om barnet inte äter?  

• MammaTillDansband

Det bådar inte gott för barnets framtid om lärdomen är att mat används som straff eller konsekvens, det kan du hälsa pappan. Ett bättre förhållningssätt är att vi äter och dricker för att våra kroppar behöver näring, och för att det är gott.
    En 2,5-åring är dessutom inte kapabel att bete sig manipulativt och beräknande. I den åldern är trotsåldern på inseglande, där er son ska börja lära sig förstå den egna viljan och dess gränser, och börja förstå vad som gäller i relation till andra människor och till samhället. Just nu är mycket av detta helt okänt för er son.

Det viktigaste är att sonen får i sig den näring hans växande kropp behöver. Vad vi äter och när vi äter det är helt och hållet beroende på vilken kultur vi lever i, och det finns många sätt att lägga upp det dagliga brödet, så att säga. Gör det som fungerar för er familj!

• Anonym (sånt)
    Anonym (70-talist) skrev 2025-10-08 08:07:55 följande:
    Väldigt få barn svälter sig, och man rekommenderar att inte äta sista 2 h innan sömn om man är vuxen, för att kroppen mår bättre då och magen hinner processa klart maten innan den långa vilan så att sömnen inte störs.

Kanske i alla fall en timme är bra med barn.
    Vilka är dessa "man" som rekommenderar att man inte äter 2 h innan man ska sova? Vad har du för belägg för det påståendet?

Processa klart maten innan den långa vilan? 

Och visst, få barn svälter sig, men det betyder inte att det inte förekommer. Du vet ju knappast hur det är för just detta barn.
  • Anonym (ta det lugnt :))

Jag ser inte problemet med naturell yoghurt och en macka. Det är väl inte dålig mat? En tvååring är så liten att det inte riktigt går att införa en massa regler hit och dit. Laga det ni vill laga och ta fram samma mat senare funkar väl också? 

Om man inte tycker om maten så gör man inte. Det går inte att tvinga fram en matlust till äcklig mat. 

Själv skulle jag bara låta mitt barn äta yogurten. Vad spelar det för roll? Han äter säkert annan mat på förskolan. 

• Spucks

Varför behöver barnet en ny måltid en timme efter middagen? Och är du säkert att han äter så lite? Finns ju massvis med föräldrar som är övertygad att deras barn knappt äter något, samtidigt som barnet inte är det minsta underviktigt. Många föräldrar överskatta hur mycket mat deras barn behöver och underskattar hur mycket de småäter.
    Om ditt barn är hungrig en timme efter middagen, kan han ju fortsätta med hans middagsportion. Finns ingen anledning att ge honom annat. Vad gör ni annars med maten han inte äter upp? Slänger ni den?
    Ni kan även flytta middagen tillbaka i tiden generellt.

• Anonym (Lilla O)

Jag hade låtit pappan köra sitt race, om han då också tar nattningen, natten och morgonen. Det är alltid bra att få ta hand om konsekvenserna för att kunna utvärdera om det är en bra strategi.

Annars hade jag skjutit en aning på middagen och kanske inkluderat en klick yoghurt eller något annat säkert kort, samt helt skippat kvällsfika för 2-åringen. Om andra vill ha det så går det kanske att äta det efter att 2-åringen är i säng.

• Anonym (.)

Jag tror att det är bra att lära barn att äta middagen och inte bara leva på mackor/yoghurt eller liknande. Däremot kan det ju vara perioder där man måste vara flexibel.

Som någon skrev, han kanske är för trött och hungrig när maten serveras? Kan ni pröva att ge honom typ en majskaka eller lite frukt medan ni lagar maten så han får tillbaka lite energi innan han ska sitta vid bordet och äta?

Om kvällsfika behövs eller inte beror ju också alldeles på när ni äter middag osv.

För lite större barn kan jag däremot att man kan vara lite hårdare. Äter du inte maten (om det är något de brukar äta) går man inte och gör sig mackor 45 minuter senare. Då kan man ta av maten.

• Anonym (Ulla)

Brukade aldrig ge barnen kvällsmål. Först fick de förrätt, en liten tallrik gurka, tomat, morot etc som de fick plocka i sig medan de lekte eller såg på tv och middag tillagades. Om det var protein till middag som de brukade äta bara lite av, fick de också någon skinkbit till förrätten. 

Sen blev det middag, inte så lång tid innan läggdags så de hann bli hungrig igen. Ingen sallad då, någon tillagad grönsak till kött/fisk/bönor och potatis/ris/pasta. 

• Anonym (Vic)
    Spucks skrev 2025-10-08 13:16:30 följande:

Varför behöver barnet en ny måltid en timme efter middagen? Och är du säkert att han äter så lite? Finns ju massvis med föräldrar som är övertygad att deras barn knappt äter något, samtidigt som barnet inte är det minsta underviktigt. Många föräldrar överskatta hur mycket mat deras barn behöver och underskattar hur mycket de småäter.
    Om ditt barn är hungrig en timme efter middagen, kan han ju fortsätta med hans middagsportion. Finns ingen anledning att ge honom annat. Vad gör ni annars med maten han inte äter upp? Slänger ni den?
    Ni kan även flytta middagen tillbaka i tiden generellt.

Jag tänkte samma sak. Om det nu behövs ytterligare mat efter middagen, måste det vara bättre att ge från den icke-uppätna maten, istället för att vänja in med att äta sig mätt på yoghurt och mackor. 

Vi har aldrig haft en tradition av kvällsfika heller. Middagen äts så sent att ingen mer mat behövs innan sänggående. 
  • Anonym (Q)

Låter helt absurt att äta igen en timme efter middag. Gör ni det kan jag tänka mig att ni är sånna som äter en väldigt massa gånger under dagen rent generellt och det är inte konstigt att barnet inte blir hungrig om det småäter hela tiden. Insisterar du på att proppa i barnet mat igen en timme efter middag så servera resterna från middagen, precis som andra här säger. Den har väl knappt hunnit kallna. För övrigt är det helt normalt att småbarn knappt verkar äta något i perioder. De äter mer än du tror och behöver mindre mat än du tror. Så länge barnet följer sin kurva hos bvc så är det inget problem.

Svar på tråden Hur göra med kvällsfikat när barnet vägrar äta middag?