• Anonym (Ångest)

Använda chatGPT för terapi

Vad tycker ni om det? Någon som har provat? 

• Svar på tråden Använda chatGPT för terapi
  • Anonym (Blivitvanligt)
    Jimmy75 skrev 2025-11-01 10:49:35 följande:

AI är ett verktyg, ett digitalt sådant, men fortfarande ett verktyg och precis likt en hammare (ett annat verktyg) så har den olika egenskaper, möjligheter och begränsningar. En hammare är ett fantastiskt verktyg som kan vara bra till många saker. Man kan använda den till att bygga ihop ett helt hus, men är fullkomligt värdelös om du vill skruva i en skruv. En hammare kan också användas till att fullständigt förstöra saker - Point being....ett verktyg blir varken bättre eller sämre än vad den som håller i det möjliggör.

Använd AI på rätt sätt för rätt ändamål så kan det vara ett väldigt kraftfullt och bra verktyg. Om du däremot inte vet hur du använder det på rätt sätt kan du utsätta dig själv och andra för risk.

Kan du ge exempel på att inte använda det på rätt sätt så att man utsätter andra för risk?
  • Jimmy75
    Anonym (Blivitvanligt) skrev 2025-11-01 10:55:58 följande:
    Kan du ge exempel på att inte använda det på rätt sätt så att man utsätter andra för risk?

Tja, all den stund du använder det på ett sätt där du inte förstår dess begränsningar och där du inte själv tar slutgiltigt ansvar för att informationen du får stämmer och duger till det det ska användas till. Det diskuteras ju att använda den för att ersätta en terapeut/psykolog så jag kan ju citera delar av vad AI själv svarade: 

"En psykolog har ansvar enligt lag och yrkesetiska regler. Det innebär t.ex. att de kan:
    göra kliniska bedömningar och ställa diagnoser, avgöra om det finns risk för självmord eller allvarlig psykisk ohälsa, anpassa behandling utifrån evidens och individens situation.

Jag kan hjälpa till med reflektion och ge verktyg, men jag får inte ? och kan inte ? ersätta en psykologs bedömning eller ansvar.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Frame) skrev 2025-11-01 08:35:45 följande:
    En AI har mänskliga egenskaper. 
    Absolut inte, en AI bara räknar på sannolikheter och statistik, det finns inga mänskliga egenskaper i en AI. 
  • Aniiee

En AI SKULLE ha mänskliga egenskaper, om de existerade. Det gör de inte. Det folk i dagligt tal kallar för AI är egentligen en generativ LLM.

Tjänster som ChatGPT ska man ta med en nypa salt, men hjälper de så hjälper de. Placebo är ju ett välkänt fenomen, så varför skulle inte "AI" kunna fungera ungeför lika. 

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Ja)
    Anonym (B) skrev 2025-11-01 10:22:20 följande:
    Om jag kunde välja att bara prata med den skulle jag inte längre vara sjuk. 
    Man kan ju fortfarande vara sjuk även om man har förmågan att styra sitt samtal och sina dialoger.
    Däremot kanske det inte passar just dig om du behöver någon som tar kontroll över situationen och dialoger. Där är chatgpt ( eller vilken LLM som helst ) nog det sämsta alternativet tyvärr. 
  • Anonym (x)
    Anonym (Blivitvanligt) skrev 2025-11-01 10:32:50 följande:
    Många luras att tro det, men att AI ska kunna utvecklas till något som liknar en autentisk människa som plötsligt kan få "eget liv" ligger långt in i framtiden, om utvecklarna ens vill att så ska ske.

Hypen kring AI har i många fall varit hemskt överdriven. AI är dessutom inget nytt utan kom med de första hemdatorerna. Datanördar har vetat vad AI är långt innan det blev allmänt känt. Sociala mediers och Googles algoritmer (ja, algoritmer är en del av AI) funkar fortfarande så pass dåligt, att man förstår att utvecklarna/ programmerarna har långt kvar tills det blir så fantastiskt som många tror att det blir.
    Instämmer
  • Anonym (B)
    Anonym (Ja) skrev 2025-11-01 20:48:53 följande:
    Man kan ju fortfarande vara sjuk även om man har förmågan att styra sitt samtal och sina dialoger.
    Däremot kanske det inte passar just dig om du behöver någon som tar kontroll över situationen och dialoger. Där är chatgpt ( eller vilken LLM som helst ) nog det sämsta alternativet tyvärr. 
    Jag pratar självklart utifrån min situation, med tvångsbeteenden och kontrollbehov.
  • Anonym (Frame)
    Jimmy75 skrev 2025-11-01 10:10:02 följande:
    Samtidigt som det faktum att det varken får lov att ta tid eller kosta ett öre hintar dig en del om problemets orsaker. Du har alltså något du tycker känns allvarligt eller angeläget nog att dryfta med en psykolog men du har svårt att behöva vänta eller på annat vis låta det utgöra någon form av ansträngning eller belastning för dig att jobba med det. Det ger en del hintar om vilket mindset du har, vilket troligen bidrar till att du har ngt som du skulle vilja disku med en psykolog om hen var gratis och tillgänglig 24/7
    Nej, jag tänker precis tvärtom. Man ska göra det som är ansträngande. Att besöka en psykolog är slöseri med tid.

Alla vet vad de ska göra. Det är bara att göra det. ChatGPT ger dig en påminnelse om man nu skulle behöva det. 
  • Jimmy75
    Anonym (Frame) skrev 2025-11-01 22:43:29 följande:
    Nej, jag tänker precis tvärtom. Man ska göra det som är ansträngande. Att besöka en psykolog är slöseri med tid.

Alla vet vad de ska göra. Det är bara att göra det. ChatGPT ger dig en påminnelse om man nu skulle behöva det. 
    Japp! Det är därför det finns så mycket psykisk ohälsa, för att alla vet vad de behöver göra.
  • Anonym (Frame)
    Jimmy75 skrev 2025-11-01 23:20:24 följande:
    Japp! Det är därför det finns så mycket psykisk ohälsa, för att alla vet vad de behöver göra.
    Det krävs stor ansträngning för att göra allt det man vet att man borde göra. Därför gör människor för lite av detta. Det krävs även ansträngning för att inte göra det man vet att man inte borde göra. Därför gör människor för mycket av det. Blir det alldeles för lite av det första eller alldeles för mycket av det andra kommer människan att må dåligt med tiden.

Därför är det också ganska många som mår dåligt i dagens samhälle. Väldigt många mår bra ska tilläggas för att de lever på ett bra sätt. Så cred till alla oss som mår bra. Det kommer inte av sig självt.
Svar på tråden Använda chatGPT för terapi