• Anonym (Usch)

Trött på mansgrisen

Alltså jag vet inte ens var jag ska börja. Vi har en bebis på 4 månader och en tvååring som precis kommit in i trots deluxe. Jag älskar mina barn, men just nu känner jag mest irritation mot deras pappa. 😩

Han går till jobbet, kommer hem, äter maten jag lagat (om jag ens hunnit laga något), och sen ?vilar lite? på soffan medan jag försöker amma, trösta tvååringen som vägrar borsta tänderna och samtidigt plocka upp dagens leksaksberg från golvet.

Och när jag säger att jag behöver hjälp så får jag det där klassiska:
    ?Men jag jobbar ju hela dagen, jag är trött.?
    Jaha? Och jag då? Jag jobbar ju också hela dagen, bara att mitt jobb inte har raster, lön eller tack.

Jag försöker prata med honom, men det känns som att det inte går in. Han tycker att jag ?överdriver? och att jag borde vila när bebisen sover (haha, jo tjena ? för då ska man ju hinna allt annat också).

Jag börjar seriöst känna mig som en bitter kärring, men jag är så trött på att vara den enda som ser vad som faktiskt behöver göras.

Någon annan som lever med en mansgris-light och undrar hur man tar sig ur den här obalansen utan att explodera?

• Svar på tråden Trött på mansgrisen
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Men snälla...?) skrev 2025-10-21 19:31:47 följande:
    Du har alltså delad vårdnad om din mansbebis med hans mamma?

LOL LOL LOL

Alltid spännande med män som inte själva inser att de tävlar i SM i förnedring.
    Ja hellre det än ensam vårdnad haha. 

Till och med hans mamma undrar varför jag skaffade två barn med honom men gjort är gjort 🙃 Är tacksam för barnen såklart och ångrar absolut inte att jag fick dom.. Han är fin med barnen och så men lat.. Som någon annan skrev så blir man mer irriterad när man behöver göra allt när någon annan är där än när man behöver göra allt när man är själv. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (L) skrev 2025-10-21 19:32:45 följande:
    Jo så kan det ju naturligtvis vara, men två-åringen är ju inte på förskolan hela tiden. Är väl som på de allra flesta ställen 15 h i veckan? 😊

Nej inte hela tiden såklart :) 6 timmar och 15 min om dagen måndag till torsdag har vi här så de blir väl 25 timmar i veckan. Jag brukar ha lite mindre (lämna senare och ledig fyra veckor på sommaren , ca 2 veckor vid jul och ledig då och då annars också). Ibland om jag inte har något annat jag måste göra brukar jag faktiskt sova någon timme med bebisen då, behöver det för att orka. 

Men det kanske är annorlunda med tiderna där TS bor.

• Anonym (suck...)
    Anonym (Usch) skrev 2025-10-21 15:33:24 följande:
    Trött på mansgrisen

Alltså jag vet inte ens var jag ska börja. Vi har en bebis på 4 månader och en tvååring som precis kommit in i trots deluxe. Jag älskar mina barn, men just nu känner jag mest irritation mot deras pappa. 😩

Han går till jobbet, kommer hem, äter maten jag lagat (om jag ens hunnit laga något), och sen ?vilar lite? på soffan medan jag försöker amma, trösta tvååringen som vägrar borsta tänderna och samtidigt plocka upp dagens leksaksberg från golvet.

Och när jag säger att jag behöver hjälp så får jag det där klassiska:
    ?Men jag jobbar ju hela dagen, jag är trött.?
    Jaha? Och jag då? Jag jobbar ju också hela dagen, bara att mitt jobb inte har raster, lön eller tack.

Jag försöker prata med honom, men det känns som att det inte går in. Han tycker att jag ?överdriver? och att jag borde vila när bebisen sover (haha, jo tjena ? för då ska man ju hinna allt annat också).

Jag börjar seriöst känna mig som en bitter kärring, men jag är så trött på att vara den enda som ser vad som faktiskt behöver göras.

Någon annan som lever med en mansgris-light och undrar hur man tar sig ur den här obalansen utan att explodera?

Män, ja. Sport, spel och öl verkar det alltid finnas tid till.
    Sen kollar de på porr och runkar.
  • Anonym (Bhhknvfdr)

Om du finner tiden så läs boken "Du förstör vårt förhållande".  

I övrigt; fokusera på att skapa en rutin för dig och barnen. 
    Som någon skrev- involvera det äldre syskonet det vinner du stort på i framtiden. Mina barn är vuxna och när de pratar om sin barndom är det mycket sånt de nämner, när vi sorterade tvätt ihop, kollade hur lång tid det tog att lägga alla leksaker på plats osv. 
    Plus att det med tiden blir en självklarhet för dem att göra det själv  

Gör rutiner, allt blir enklare om ni vet vad som ska göras och när. 
    Strunta i sånt som gagnar honom, det får han sköta själv, han är vuxen. 
    Undrar han varför så säg som det är, du är föräldraledig och ditt jobb är att sköta barnen. Har du hunnit med att städa är det en bonus, men du hinner inte med hans, det får han sköta när han kommer hem. 
    Alternativt får han betala för att få sin del av hushållsarbetet gjort. 

• UngGubbeinorr

Det här blir obekvämt.. 

Du träffade din "bad boy", spännande, drivande, kul person, spännande, ni hade kul! Girls just want to have fun. Sen gick saker utför. Livet blev tråkigt. Skilj er och du kommer att välja samma kul typ igen, kanske skaffa fjärde barnet, repeat.. 

Tror du kan finna denna intervju mycket intressant, så även din kille som helt klart kommer att känna igen sig.

Ett citat: Wow, i thought i was doing the right thing, while i was sabotaging our relationship. Handlar vissarligen om "dating over 50" men mycket av det är fullt relevant kring varför relationer mellan män o kvinnor ganska ofta blir precis såsom du beskriver. Å vips är de 50 och undrar vad fan som blev fel.. It takes two to tango. Både män och kvinnor kan lära sig något från den video-intervjun.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Jag) skrev 2025-10-22 00:34:53 följande:
    Ja hellre det än ensam vårdnad haha. 

Till och med hans mamma undrar varför jag skaffade två barn med honom men gjort är gjort 🙃 Är tacksam för barnen såklart och ångrar absolut inte att jag fick dom.. Han är fin med barnen och så men lat.. Som någon annan skrev så blir man mer irriterad när man behöver göra allt när någon annan är där än när man behöver göra allt när man är själv. 
    Ja, jag blev enormt irriterad efter några år där jag la tid på att förklara det här med teamwork och att göra sin del. Och att se mannen sitta och trivas i soffan när jag jobbade och sen gjorde allt hemma med hus, barn, trädgård och bilarna. Skillnaden sen efter separationen när allt mitt arbete gick till mig och barnen. Som en bonus slapp jag släpa alla matkassar eftersom han åt som en häst.

Det var allt lite kul sen när jag sa att det var slut hur han svarade "men det kommer ju att bli jättesvårt att lämna och hämta på förskolan halva gångerna!" ja precis, fast jag fick ju mina gånger halverade eftersom det enbart var jag som gjorde det när vi var tillsammans.
  • Anonym (Anledningar)

Det finns ju anledningar till att många av oss kvinnor väljer att leva ensamma, särskilt sen ungarna är utflugna. Män är för det mesta tyvärr lata jävlar som tycker att de räcker med att de går till jobbet. Numera spenderar de även sin lediga tid med att spela data/TV-spel och andra distraktioner, istället för att bry sig om familjen/ barnen och att hjälpas åt hemma. 

Man borde utse ett antal män med bra gener som spermadonatorer och sen kunde vi få barn med inseminering. Eftersom många kvinnor ändå får ha ensam vårdnad, trots att de lever i ett förhållande, så varför inte klara oss själva där också?

• olof 45

Återkommande problem. Jag skulle sätta mig ner med mannen och tala klarspråk.

Säg att detta är en vanlig attityd, att nervädera timmarna en mamma är hemma och känna någon form av "rättighet" till att ta det lungt när man väl kommit hem.

MEN Du är mammaledig bara under arbetstid, och att ta hand om barn är pockså tröttande, inte minst mentalt. Så tyvärr är det så att all tid utanför 9-17 på vardagar (ellervad hans arbetstider nu är), så är NI BÅDA GEMENSAMT ANSVARIGA FÖR BARN OCH HEM. Någon tävlig om "vem som är tröttast" eller vem som har mest rätt till egentid eller vila är bara löjligt.

Säg att din uppfattning alltid varit att ni lever i Sverige 2025, och därför i jämnlikhet. Vill han inte detta så borde han ha skaffat sig en uttalad "trad-wife" eller vad den trenden nu heter. DU HAR INTE SIGNAT UPP FÖR OJÄMLIKHET. 

Skriv ner detta i ett brev till honom om du tror en diskussion skulle spåra ut. 

Avsluta med att säga, att eftersom han visat så läskiga tendenser till ojämlikhet känner du att du behöver sätta ner foten rejält nu, innan det är försent. Därför är hans val

(a) göra hälften (och det är inte att "hjälpa dig", utan hans vuxenansvar). Det finns olika metoder för att uppnå 50/50 så det KÄNNS OK FÖR BÅDA PARTER. Detta är vad han BORDE VILJA HA - ett förhållande där båda arbetar för familjens bästa! Utan själviskhet eller nån förväntning att han kan luta sig tillbaka BARA FÖR ATT HAN ÄR EN MAN!!

(b) Skiljsmässa. Sorry, men säg att som läget är just nu så blir det enklare för dig att vara singel - EXAKT lika mycket jobb, men minus den mentala bördan att vara besviken på sin så kallade livskamrat

(c) Möjligen parterapi. Om han behöver höra från någon annan att hans val är på riktigt A eller B. 

STÅ PÅ DIG TS!!!! Du har mer makt än vad du tror, och du behöver inte svälja hans själviskhet! 

• Goneril

Tragiskt att läsa om alla dessa lata män, innan jag började "hänga" på FL hade jag ingen aning om att det finns så många av den sorten. Mina tidigare manliga  kollegor verkade dela hemarbetet rättvist utan att se det som en bestraffning.                                                                                                                                                                      Kvinnor måste bli mycket mer selektiva när det gäller val av partner. Nog ser man om en man verkar vilja dela livet eller om det är en slashas som helst sitter i soffan eller spelar TV-spel. Man kan inte flytta ihop för snabbt och inte heller skaffa barn för tidigt.En slarvpelle kan man inte ens leva i särboförhållande med då risken är stor att kvinnan blir städerska när hon besöker honom. 

• Anonym (Ja)
    olof 45 skrev 2025-10-22 09:28:59 följande:

Återkommande problem. Jag skulle sätta mig ner med mannen och tala klarspråk.

Säg att detta är en vanlig attityd, att nervädera timmarna en mamma är hemma och känna någon form av "rättighet" till att ta det lungt när man väl kommit hem.

MEN Du är mammaledig bara under arbetstid, och att ta hand om barn är pockså tröttande, inte minst mentalt. Så tyvärr är det så att all tid utanför 9-17 på vardagar (ellervad hans arbetstider nu är), så är NI BÅDA GEMENSAMT ANSVARIGA FÖR BARN OCH HEM. Någon tävlig om "vem som är tröttast" eller vem som har mest rätt till egentid eller vila är bara löjligt.

Säg att din uppfattning alltid varit att ni lever i Sverige 2025, och därför i jämnlikhet. Vill han inte detta så borde han ha skaffat sig en uttalad "trad-wife" eller vad den trenden nu heter. DU HAR INTE SIGNAT UPP FÖR OJÄMLIKHET. 

Skriv ner detta i ett brev till honom om du tror en diskussion skulle spåra ut. 

Avsluta med att säga, att eftersom han visat så läskiga tendenser till ojämlikhet känner du att du behöver sätta ner foten rejält nu, innan det är försent. Därför är hans val

(a) göra hälften (och det är inte att "hjälpa dig", utan hans vuxenansvar). Det finns olika metoder för att uppnå 50/50 så det KÄNNS OK FÖR BÅDA PARTER. Detta är vad han BORDE VILJA HA - ett förhållande där båda arbetar för familjens bästa! Utan själviskhet eller nån förväntning att han kan luta sig tillbaka BARA FÖR ATT HAN ÄR EN MAN!!

(b) Skiljsmässa. Sorry, men säg att som läget är just nu så blir det enklare för dig att vara singel - EXAKT lika mycket jobb, men minus den mentala bördan att vara besviken på sin så kallade livskamrat

(c) Möjligen parterapi. Om han behöver höra från någon annan att hans val är på riktigt A eller B. 

STÅ PÅ DIG TS!!!! Du har mer makt än vad du tror, och du behöver inte svälja hans själviskhet! 

Väl formulerat. Det enda är att det blir mindre arbetsbörda utan den andra föräldern. Mindre städning(där ingår att plocka upp kläder slängda på golvet), bara tvätta egna och barnens kläder, mindre mat att köpa och tillaga. En hel del män lägger pengar på saker man kanske inte är så intresserad av heller som teknikprylar.
Svar på tråden Trött på mansgrisen