• Anonym (Usch)

Trött på mansgrisen

Alltså jag vet inte ens var jag ska börja. Vi har en bebis på 4 månader och en tvååring som precis kommit in i trots deluxe. Jag älskar mina barn, men just nu känner jag mest irritation mot deras pappa. 😩

Han går till jobbet, kommer hem, äter maten jag lagat (om jag ens hunnit laga något), och sen ?vilar lite? på soffan medan jag försöker amma, trösta tvååringen som vägrar borsta tänderna och samtidigt plocka upp dagens leksaksberg från golvet.

Och när jag säger att jag behöver hjälp så får jag det där klassiska:
    ?Men jag jobbar ju hela dagen, jag är trött.?
    Jaha? Och jag då? Jag jobbar ju också hela dagen, bara att mitt jobb inte har raster, lön eller tack.

Jag försöker prata med honom, men det känns som att det inte går in. Han tycker att jag ?överdriver? och att jag borde vila när bebisen sover (haha, jo tjena ? för då ska man ju hinna allt annat också).

Jag börjar seriöst känna mig som en bitter kärring, men jag är så trött på att vara den enda som ser vad som faktiskt behöver göras.

Någon annan som lever med en mansgris-light och undrar hur man tar sig ur den här obalansen utan att explodera?

• Svar på tråden Trött på mansgrisen
  • Anonym (Ja)
    Goneril skrev 2025-10-22 09:33:19 följande:

Tragiskt att läsa om alla dessa lata män, innan jag började "hänga" på FL hade jag ingen aning om att det finns så många av den sorten. Mina tidigare manliga  kollegor verkade dela hemarbetet rättvist utan att se det som en bestraffning.                                                                                                                                                                      Kvinnor måste bli mycket mer selektiva när det gäller val av partner. Nog ser man om en man verkar vilja dela livet eller om det är en slashas som helst sitter i soffan eller spelar TV-spel. Man kan inte flytta ihop för snabbt och inte heller skaffa barn för tidigt.En slarvpelle kan man inte ens leva i särboförhållande med då risken är stor att kvinnan blir städerska när hon besöker honom. 

Jo, fast många män ändrar sig när man skaffar barn. Hört många historier om perfekta jämställda män som sen transporteras mentalt till 50-talet, upplevt det själv. Jag gissar på att det blev mkt mer jobb än nån i paret väntade sig när barnen kommer, då checkar en del män ut. Min teori.
  • Anonym (?)
    Anonym (Usch) skrev 2025-10-21 16:08:40 följande:
    Tack för att du delar med dig. Jag tror du har helt rätt i att jag inte kan ?tjata fram? någon förändring. Det känns så sorgligt bara, för jag vill ju att vi ska vara ett team. Men just nu är det som att jag pratar med en vägg.
    Jag försöker jobba med rutiner och att involvera tvååringen mer ? hen älskar faktiskt att få ?hjälpa till?. Kanske får jag fokusera mer på det jag faktiskt kan påverka.
    Du ställer mer krav på en tvååring än på en vuxen man?
  • Anonym (?)
    Studentpappa skrev 2025-10-21 17:47:23 följande:

Nu har du ju facit så skaffa inte ett tredje barn iaf. Hade säkert gått att komma till den insikten efter första också men det är ju lite sent nu.

Jag tänkte precis samma sak. Om han var likadan efter första barnet borde det redan då varit uppenbart att han var synnerligen olämplig att bilda familj med.
  • Anonym (Anledningar)
    Goneril skrev 2025-10-22 09:33:19 följande:

Tragiskt att läsa om alla dessa lata män, innan jag började "hänga" på FL hade jag ingen aning om att det finns så många av den sorten. Mina tidigare manliga  kollegor verkade dela hemarbetet rättvist utan att se det som en bestraffning.                                                                                                                                                                      Kvinnor måste bli mycket mer selektiva när det gäller val av partner. Nog ser man om en man verkar vilja dela livet eller om det är en slashas som helst sitter i soffan eller spelar TV-spel. Man kan inte flytta ihop för snabbt och inte heller skaffa barn för tidigt.En slarvpelle kan man inte ens leva i särboförhållande med då risken är stor att kvinnan blir städerska när hon besöker honom. 

Det är nog betydligt vanligare än folk tror, och vad en del kvinnor, som lever i bra förhållanden, tror. Lite ligger det nog i mannens natur att anse att det att han "arbetar och försörjer familjen" är tillräckligt, och sen ska han inte behöva göra mer. Kvinnan ska sköta hemmet, barnen och laga god mat åt honom, som den "ädla" familjeförsörjare han är.. Sen ska han givetvis ha lite sex på det. Jag tror många kvinnor måste börja inse att det bästa är att försöka klara sig och ta hand om barnen på egen hand. Män måste börja fatta att man inte både kan äta kakan och ha den kvar, och att man i en familj måste hjälpas åt för att allt ska funka.
  • Goneril
    Anonym (Ja) skrev 2025-10-22 09:40:19 följande:
    Jo, fast många män ändrar sig när man skaffar barn. Hört många historier om perfekta jämställda män som sen transporteras mentalt till 50-talet, upplevt det själv. Jag gissar på att det blev mkt mer jobb än nån i paret väntade sig när barnen kommer, då checkar en del män ut. Min teori.
    Så kan det säkert vara. När barnen kommer anser mannen att kvinnan är "fast" och inte längre kan ställa krav. Så länge barn inte fanns kunde männen ifråga uppleva att kvinnor var mer "lättrörliga" och kunde säga upp förhållandena; den risken upphörde med barnens ankomst varmed de kunde släppa fram sitt rätta jag. Det gäller att försöka komma underfund med det "rätta jaget" i god tid och det är inte det lättaste.                                                                                                                          Ett sätt måste vara att se hur deras bostäder sköts, om där är städat, hur badrummet ser ut och om kläder slängs på golvet. Hur är ordningen i köket, simmar det disk överallt och finns det bortglömda krukväxter i fönstren? Putsas fönstren? Kan han stryka? Detta kan man kolla på en gång  långt innan en relation har inletts. Inga sängkammarövningar innan man kollat detta. Problemet är att så många kvinnor inte vill leva ensamma och att de blir så förblindade för att de är så "käääära".
  • Anonym (Separerad)
    Goneril skrev 2025-10-22 10:16:09 följande:
    Så kan det säkert vara. När barnen kommer anser mannen att kvinnan är "fast" och inte längre kan ställa krav. Så länge barn inte fanns kunde männen ifråga uppleva att kvinnor var mer "lättrörliga" och kunde säga upp förhållandena; den risken upphörde med barnens ankomst varmed de kunde släppa fram sitt rätta jag. Det gäller att försöka komma underfund med det "rätta jaget" i god tid och det är inte det lättaste.                                                                                                                          Ett sätt måste vara att se hur deras bostäder sköts, om där är städat, hur badrummet ser ut och om kläder slängs på golvet. Hur är ordningen i köket, simmar det disk överallt och finns det bortglömda krukväxter i fönstren? Putsas fönstren? Kan han stryka? Detta kan man kolla på en gång  långt innan en relation har inletts. Inga sängkammarövningar innan man kollat detta. Problemet är att så många kvinnor inte vill leva ensamma och att de blir så förblindade för att de är så "käääära".
    Mitt ex ändrade sig väldigt mycket i sitt beteende mot mig efter att våra tvillingar kom, just för att jag ju då var "fast". Jag ensam skulle sköta allt enligt hans önskemål och på hans vis, annars dög det inte. Detta trots att han visste sedan långt innan (vi hade varit tillsammans och levt i 10 år när barnen kom) att jag avskyr att städa och att jag ville att vi skulle hjälpas åt med hushållsarbetet. 

Men sedan 1,5 år lever vi inte tillsammans och det är (i hans ögon) enkom mitt fel att det inte höll längre (försökte i 10 år till). 
  • Anonym (Ja)
    Goneril skrev 2025-10-22 10:16:09 följande:
    Ja, det där med deras egna hem är ju grundläggande. Värderingar om jämställdhet osv, sköter allt väl i sitt liv. Men att allt fanns på plats spelade inte nån roll sen när vi skaffade barn i mitt fall. Så det är ju svårt att göra mer än så innan. Vara beredd och ha möjlighet att lämna tror jag är det enda när det väl börjar barka åt fel håll. Det var inte jag på några år eftersom jag ville ha en kärnfamilj åt barnen, jag borde ha varit mentalt inställd på att ge upp mkt tidigare, då kanske möjligheten funnits att han tänkt om. 
  • Anonym (Varför?)

TS, har du på allvar tagit reda på varför? Vad är de bakomliggande orsakerna?

Om du för din egen skull vill göra något åt problemet, om du vill få till en förändring, så är det ju bra att tänka på att det är omöjligt göra något åt problemet, omöjligt få till någon förändring, om man inte känner till varför det förhåller sig på ett visst vis.
    OBS: Jag tar absolut INTE ställning för honom, jag tar inte ställning gällande rätt eller fel.
    Jag tar ställning till om du för din egen skulle önskar en förändring.

På din beskrivning följer också mina funderingar, om din beskrivning stämmer, varför valde du honom? Varför valde du att skaffa barn med honom, varför valde du en man med dessa personliga egenskaper som far till dina barn?

För dig som kvinna, likväl som för de flesta kvinnor, kan det vara bra att förstå och för sin egen skull reflektera över olikheterna mellan könen.
    Allra bäst, bäst för sin egen skull, är det ju att reflektera över detta innan man går in i en livsförändrande relation och framförallt INNAN man som kvinna fattar sitt beslut att skaffa barn.
    Vad är de största olikheterna mellan könen?
    Vad innebär det att vi faktiskt och helt naturligt är av MOTSATTA kön, vilka olikheter och motsättningar kommer detta att medföra i livet?

En berättigad fråga är ofta eller alltid; ville han ha barn?
    Eller var det egentligen du som villa ha barn och han gick med på detta för att tillgodose din vilja?
    Nästan alla kvinnor svarar reflexmässigt "det är klar att han ville ha barn...", men utan att på djupet reflektera över frågan.
    Det är mest bekvämt att inte reflektera för det kan det leda till grubblerier eller ren skräck, tänk om han egentligen inte vill ha barn?

Sant är nämligen att de allra flesta män först och främst vill vara älskade av sin kvinna (och de vill ligga...), eller åtminstone är rädda för att bli ensamma (inte få ligga...), denna ösnakn och vilj aär oftast starkare än viljan att skaffa barn.
    Men medvetet eller omedvetet går de då med på att skaffa barn, de intalar sig själva (oftast omedvetet övertalar sig själva) att de vill ha barn. Men i själva verket handlar det ofta, helt eller delvis, om att mannen upplever det som ett villkor att man ska skaffa barn, för att han ska få vara älskad av kvinnan och/eller för att han inte ska bli ensam.

När sedan verkligheten kommer i kapp, man har fått barn tillsammans, och kvinnan inte längre älskar honom på samma sätt (bl a att han inte får ligga på samma sätt som tidigare...) så rasar en del av världen samman för mannen.
    En mycket tydlig sak brukar vara att motivationen blir mindre eller helt går bort, när kvinnan inte längre äskar honom på samma sätt som tidigare.

Detta är en del av bakgrunden till att jag undrar:
    TS, har du på allvar tagit reda på varför? Vad är de bakomliggande orsakerna?

Sant är att människor klarar det allra mesta om bara rätt motivation finns.
    I ditt fall, är det hans motivation som brister? I så fall varför brister den?
    Om du önskar en förändring, vad kan du för din egen skull göra åt saken?

.

(Det är väl bäst att jag upprepar, även om det knappast är lönt:
    OBS: Jag tar absolut INTE ställning för honom, jag tar inte ställning gällande rätt eller fel.)

• Anonym (Usch)
    Anonym (Emma) skrev 2025-10-21 16:13:49 följande:

Det här är ju klassikern, men när jag fick mitt tredje barn, liten sladdis och lite äldre så tänkte jag om, jag anser att det som är hemma är den som ansvarar för middagen, men med det sagt så kan det vara allt från inbakad oxfilé till frysta köttbullar och makaroner, det är även ok att säga till den andra föräldern att plocka upp något på vägen hem. Jag tror att många har för höga krav, det behöver inte vara undanplockat hela tiden, jag har tex skaffat en gigantisk kista till sonens rum, någon kvart, haltimme innan gubben kommer hem så plockar jag upp alla leksaker som ligger i vardagsrummet och slänger in där, under dagen har jag helt slutat plocka, ibland hinner jag bädda sängen efter att jag tvättat lakanen, ibland inte, och då säger jag bara att det inte är gjort så fattar han att han antingen får bädda eller ta barn, eller vänta tills barn är nöjd i babygymmet och vi har tid att göra det tillsammans, med de andra barnen så var jag alltid på g, städa, diska, tvättar etc, precis som innan så kan det göras när båda är hemma på helgen tex, självklart plockar ju undan efter sig själv allt eftersom, men allt extra jobb som blir gjort är bara bonus. Jag anser det däremot inte ok att lämna all disk efter lunchen, leriga skoavtryck i hallen osv, skärbräda i diskho efter förberedelse efter middagen är ok men det finns definitivt en kvart mellan lunch och middagstid att redan upp från föregående måltid

Det där låter faktiskt som en väldigt sund inställning. Jag tror du har helt rätt i att man lätt sätter för höga krav på sig själv ? särskilt när man är hemma hela dagarna. Jag försöker också släppa på det där ?måste vara fint och i ordning hela tiden?, men det är svårt när man känner att man redan drar hela lasset. Kanske får jag börja tänka lite mer som du ? good enough får duga. 
  • Anonym (Usch)
    Studentpappa skrev 2025-10-21 17:47:23 följande:

Nu har du ju facit så skaffa inte ett tredje barn iaf. Hade säkert gått att komma till den insikten efter första också men det är ju lite sent nu.

Ja, jag håller faktiskt med. Det är lätt att tänka att ?det blir bättre sen? eller ?det blir annorlunda när vi är fler?, men nu vet jag att det inte funkar så. Nu handlar det bara om att orka ta sig igenom småbarnstiden utan att gå sönder på vägen.
Svar på tråden Trött på mansgrisen