Vad hjälper mot huvudvärk?
Varför hjälper inte Alvedon och Ipren? Vilken huvudvärk är det då? Spänningshuvudvärk? och tips vad man kan ta istället?
Varför hjälper inte Alvedon och Ipren? Vilken huvudvärk är det då? Spänningshuvudvärk? och tips vad man kan ta istället?
När jag har huvudvärk som inte går över av Alvedon gör jag en snabb check på övrigt mående..
*har jag ätit och druckit ordentligt?
* har jag sovit tillräckligt?
* hur har dagen varit med stress,press och yttre påverkan?
*ägglossning/mens/pms?
*har jag tagit eventuella mediciner ordentligt?
*Har jag använt glasögon korrekt under dagen?
* har jag något som irriterar,stör och retar mig? Är jag arg? Grälsjuk?
*koffein?
*syrebrist? Har man ens varit ut idag?
* hur har jag tagit hand om nacke, axlar och rygg under dagen?
* för mycket skärmtid.och har ansträngda ögon? (Även arbetstid och tv-tittande räknas)
* Är jag i själva verket sjuk?
Checkar jag av punkterna vartefter så märker jag snart varför huvudvärken inte släpper och åtgärdar det med att tex äta, dricka vatten och lägga mig extra tidigt.
Du får dricka ordentligt regelbundet och vila också. Äta frukter kan hjälpa.
För mig är det migrän om inte de två hjälper. Treo brukar hjälpa då.
För mig kan det vara några olika saker som gör att värktabletter inte hjälper:
-Vätskebrist. Man vet att det är vätskebristhuvudvärk om värken sitter dom ett band över bakhuvudet, från öra till öra. Man kan också försöka notera andra symptom på vätskebrist. Då hjälper bara stora mängder (1-2 liter) vätska med elektrolyter (tex resorb).
-Koffeinabstinens. Jag får en viss sorts huvudvärk om jag inte har druckit kaffe. Sitter inne i huvudet. Brukar hjälpa med stor kopp starkt kaffe och ev Treo.
-På samma sätt känns huvudvärk när jag inte varit ute och fått frisk luft, dagsljus och rörelse. Långpromenad hjälper.
-Migrän. Känns på helt annat sätt än spänningshuvudvärk. Ensidigt, pulserande och med ljud- och ljuskänslighet och illamående. För mig hjälper enbart triptander (Zomig) då.
Om du ofta får huvudvärl där vanliga värktabletter inte hjälper så bör du få det utrett av läkare.
Om det händer mig är det migrän och då äter jag migränläkemedel jag fått utskrivet av läkare. Och då har jag en massa andra migränsymptom också. Om det inte är migrän kör jag styrketräning för nacke och axlar. Men det är jag det. Om du ofta har huvudvärk som är svår att bli av med tycker jag att du ska höra med en läkare.
Treo är det enda som hjälper mig mot huvudvärk.
För min del brukar det vara migrän. Den lindrar jag med sumatriptan.
Tack snälla för era svar. Det är inte migrän. Har fått det utrett tidigare som spänningshuvudvärk. Men jag undrar varför tabletter inte hjälper? Är väldigt spänd i nacken.
Har mycket skärmtid. Glasögon? Men är det ihållande? Känns ofta spänt både i huvud och nacke.
Jag tycker spikmatta hjälper
För mig är det när jag haft spänningar i nacken, med strålande huvudvärk när jag rör mig. Då hjälper inga värktabletter alls.
Vid migrän tycker jag att kylmas fungerar bäst, annars är det massage, tiger balsam, värmedyna etc för nacken. Jag får det ofta om jag legat för mycket, sovit för länge eller suttit för mycket framför skärmen.