• Anonym (Olycklig)

Rånad på möjligheten till sen abort

Innan ni kommenterar: jag mår otroligt dåligt av situationen och jag tar inte lätt på ämnet sen abort. Jag anser helt enkelt att det enda som vore värre än en sen abort i min situation vore att föda detta barn under mina förutsättningar.

Jag har blivit oplanerat gravid trots preventivmedel. Min sista mens var 24e till 29e Maj. ENDA gången vi hade sex på hela Maj och Juni var 12e och 13e Juni! Alltså ganska spot on då min ägglossning bör ha skett, och enda befruktningstillfället.

Enligt mina kalkyleringar bör detta placera mig i vecka 19+några dagar.

Jag vill inte gå in på detaljer kring varför, men jag har valt att söka om sen abort pga förändrade förutsättningar både psykiskt, ekonomiskt och i övrigt. Planen var från början att behålla då jag såg en möjlighet att få ihop det. Nu har allt förändras, pappan är borta och mitt liv har raserats på alla sätt. Jag är helt enkelt inte längre förmögen att ta hand om detta barn.

När jag ringde igår sa de att det är för sent att söka sen abort då jag är i v 22+1 nu.

Det jag undrar nu är finns det NÅNTING mer jag kan göra? Uppenbarligen har det blivit fel någonstans på vägen för det är helt omöjligt att jag är i vecka 22+. Om jag är så långt gången skulle min senaste mens och ägglossning samt befruktning vara i början till mitten på Maj! Vilket är rent fysiskt omöjligt. Det vet jag ju.

Jag vet att dom också går på ultraljudet när dom daterar och att det inte är en exakt vetenskap, det kan diffa med lite grann. Men i mitt fall så ÄR det ju en exakt vetenskap..

Har jag några rättigheter och möjligheter i detta läge? Kan jag ringa på Måndag och be om/kröva ett nytt ultraljud och utlåtande om jag förklarar att dateringen inte kan stämma hur man än vrider och vänder på det?

Jag vill verkligen inte sätta ett barn till världen som jag redan nu vet kommer födas in i miserabla förutsättningar. Har jag någon chans att bli flyttad till rätt datum och fortfarande kunna söka om sen abort?

• Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (För sent!) skrev 2025-10-25 13:08:52 följande:
    Varför vad det onödigt?
    Hon hade ju ringt och  fått nej och nu går ett par dagar till innan hon kan ringa igen och om dom  nu sagt nej för att det var för sent så är det ju ytterligare dagar som gör att proceduren tar längre tid. Eftersom hon ringt kanske hon inte visste hur gången var.

Det var inte av elakhet utan info, hon kanske visste hur gången var eller inte, man är inte dum i huvudet för det men det är många som ringer vården utan att veta allt innan. Man behöver inte ta all information som att någon gör det för att vara elak eller spydig utan att faktiskt någon gör det för att visa hur det går till om det skulle vara så att man inte vet allt.

Kanske visste ts att man måste ansöka och få det beviljat eller så visste hon inte att man inte får det beviljat bara för att man söker innan v. 22. det är ju inte så att alla får det beviljat för att dom ansöker även om dom är i t ex v. 20. det ska ju prövas innan man får det beviljat och inte ens säker att ts skulle ha fått det även om hon är i v. 19.

Det var du som såg infon som något negativt, inte jag som menade det.
    Ingen här kan ju veta om ts trodde att hon skulle få abort om hon var i v. 19 för att det fanns tid kvar eller om hon visste att hon kanske ändå skulle bli nekad.
    Men hon kanske visste allt men vad är det för fel att ge info om inget var säkert.
    Hur kan info bli onödigt? visste hon allt var det ju bara strunta i den, visste hon inte allt kanske hon förstår bättre varför dom sa nej.
    Det är väl så man gör när man får information.

Jag skrev sen ett till inlägg till ts och hoppas att det går bra för henne.
    Finns inget dåligt i det jag skrev till henne.
    Du behöver lyfta blicken. Säkert välmenande, men att klistra in den mest basala informationen som vem som helst kan googla fram är att underkänna ts kapacitet.
    Utgå ifrån att ts är normalbegåvad istället.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Men snälla någon...) skrev 2025-10-25 13:17:32 följande:

Jag menade givetvis ett levande barn som gör vad levande barn gör och som behöver omvårdnad av just TS. Allt behöver inte skrivas ut för att det ska vara sant, omskrivningen var för TS.

Var hittar du 6 v? Tvivlar starkt på att en inhemsk adoption under dessa omständigheter skulle vara klar snabbt utan det tar tid och barnet lär bo i jourhem ett bra tag. 

Jo, 6 v ångerrätt för den biologiska modern stämmer.
  • Anonym (Adopterabortdet)
    Anonym (Men snälla någon...) skrev 2025-10-25 13:17:32 följande:

Jag menade givetvis ett levande barn som gör vad levande barn gör och som behöver omvårdnad av just TS. Allt behöver inte skrivas ut för att det ska vara sant, omskrivningen var för TS.

Var hittar du 6 v? Tvivlar starkt på att en inhemsk adoption under dessa omständigheter skulle vara klar snabbt utan det tar tid och barnet lär bo i jourhem ett bra tag. 

Adoption går oftast väldigt fort inom Sverige. Det sker väldigt få sådana adoptioner varje år men det är många familjer som har anmält sitt intresse och saken är biff redan innan bäbis ens är född. Sen kan mamman få ändra sig och ta tillbaka sitt barn. 

I det fall då man inte vill adoptera bort sitt barn men inte vill va mamma till det heller så finns fortfarande även fosterfamiljer / jourhem. Även den processen är snabb.

Du skulle kunna trycka ut en unge på bb och aldrig se det ens om du inte vill.

6 veckor "betänke tid" stämmer. Mycket hormoner kan påverka hur mamman mår och tänker under en graviditet och precis efter. Man ska inte underskatta vad hormorner kan göra med ens psyke.

Mina frågor är heller inte menade som elaka. Och jag är ledsen TS, om det kändes så. Det är ett ämne som berör.

Min vän var i en liknande situation, fast drogberoende, hon valde aborten i v 20. Hon var bara 22 år. Hade ingen aning om vad som skulle hända med fostret efter att aborten "verkat". Det hade inte jag heller. Fast jag är några år äldre. Dom delade fostret inuti henne och skrapade ut det. Hon fick knappt smärtstillande heller eftersom dom trodde att hon bara ville ha en knarkfix. 

När jag frågade henne några år senare, när hon hade varit ren i några år varför hon var så desperat att ta bort barnet i slutändan så visste hon inte längre. Hon kunde inte svara på det alls och det har varit en stor källa av ångest för henne dessa 10 år som gått sedan aborten. Hon har sedan dess också lärt sig om hur långt barnet hade utvecklats på den tiden och hur otroligt nära en person det hade blivit. Hon mår jättedåligt. 

Det skrämmer mig att TS kanske kommer må lika dåligt och ha samma tankar som min vän haft i alla år. 

Inte alla vet vad som ska hända, vi har inte alla samma personlighet och vanor. Inte alla googlar allt hela nätterna. Inte alla har vänner att fråga om sånt här. 

Tror ni verkligen att TS hade vänt sig till familjeliv om hon fått gott stöd från sitt nätverk? 

Ingen förutom TS vet hur mycket eller lite hon vet. Därför är det bättre att ge för mycket än för lite information.

När man är i kris ser man knappt en meter framför sig, ens att komma ihåg hur man andas kan vara en utmaning när man är i en kris. Det finns hjälp att få i Sverige. Glöm inte det TS. Det kommer bli bra. Vi är många internetfrämlingar som tänker på dig nu <3
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (För sent!)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-10-25 14:09:30 följande:
    Du behöver lyfta blicken. Säkert välmenande, men att klistra in den mest basala informationen som vem som helst kan googla fram är att underkänna ts kapacitet.
    Utgå ifrån att ts är normalbegåvad istället.
    Nej det är du som utgick ifrån att man ger information till någon bara för att man tror att den är dum och inte förstår, det är din inställning, gör du alltid så när du får info ifrån någon? reagerar med att tro att den tror att du inte fattar själv?
    Har inget med normal begåvning att göra, du verkar tro att alla som ger info gör det för att dom tror att den andra är inte är normalbegåvad. 
    Här är ju ts i en utsatt situation och mår inte bra då kanske man inte tar in allt när man är stressad. 
    Jättekonstig inställning faktiskt, så du känner dig alltid nedvärderad om någon ger dig information?

En dag att få igenom beviljad abort så sent kan gå på en dag om det gäller t ex att barnet är så pass skadat att det inte kommer att överleva eller anses få ett dåligt liv eller att mammans liv är i fara eller liknande.
    I ts fall där hon velat behålla men ändrat sig pga av att partnern försvunnit och hennes mamma blivit sjuk och har hot mot sig kommer hon inte att få beviljad abort utan samtal med psykolog eller liknande då hon behöver stöd i sitt mående. När någon kommer så sent för abort just för ändrade livs förhållande 
    måste alltid samtal först ges noggrant för att se om aborten är det kvinnan verkligen vill eller om hon inte ser någon annan lösning när allt är jobbigt men kanske kan samtal få henne att avgöra om det är så eller ej  dock självklart utan att påverka och sen ska vårdpersonal avgöra om godkännande eller ej.

Ts är i en nästan desperat situation och då agerar man inte alltid som man gör annars.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Elin) skrev 2025-10-25 14:19:15 följande:
    Jag tror inte heller att hon kommer beviljas en abort men jag förstår resonemanget med att ha ett liv på sitt samvete, pga att barnet är i vecka 20 + och har chans att överleva utanför livmodern. 
    Vecka 22+ rent strikt, om det är överlevnad som åsyftas, men som sagt, knappast relevant i ts fall.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (För sent!) skrev 2025-10-25 14:29:14 följande:
    Nej det är du som utgick ifrån att man ger information till någon bara för att man tror att den är dum och inte förstår, det är din inställning, gör du alltid så när du får info ifrån någon? reagerar med att tro att den tror att du inte fattar själv?
    Har inget med normal begåvning att göra, du verkar tro att alla som ger info gör det för att dom tror att den andra är inte är normalbegåvad. 
    Här är ju ts i en utsatt situation och mår inte bra då kanske man inte tar in allt när man är stressad. 
    Jättekonstig inställning faktiskt, så du känner dig alltid nedvärderad om någon ger dig information?

En dag att få igenom beviljad abort så sent kan gå på en dag om det gäller t ex att barnet är så pass skadat att det inte kommer att överleva eller anses få ett dåligt liv eller att mammans liv är i fara eller liknande.
    I ts fall där hon velat behålla men ändrat sig pga av att partnern försvunnit och hennes mamma blivit sjuk och har hot mot sig kommer hon inte att få beviljad abort utan samtal med psykolog eller liknande då hon behöver stöd i sitt mående. När någon kommer så sent för abort just för ändrade livs förhållande 
    måste alltid samtal först ges noggrant för att se om aborten är det kvinnan verkligen vill eller om hon inte ser någon annan lösning när allt är jobbigt men kanske kan samtal få henne att avgöra om det är så eller ej  dock självklart utan att påverka och sen ska vårdpersonal avgöra om godkännande eller ej.

Ts är i en nästan desperat situation och då agerar man inte alltid som man gör annars.
    Lyft blicken skrev jag. Vadå alla?Generalisera inte. Det kan behövas en värdering av situationen för vilken information som ges.
    Att förutsätta att basal information alltid behöver ges, tyder på en avsaknad av fingertoppskänsla.

Du fortsätter med information som självändamål, ser jag. Men visst, fortsätt du att undervisa om det ger DIG något.
Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort