• Anonym (Olycklig)

Rånad på möjligheten till sen abort

Innan ni kommenterar: jag mår otroligt dåligt av situationen och jag tar inte lätt på ämnet sen abort. Jag anser helt enkelt att det enda som vore värre än en sen abort i min situation vore att föda detta barn under mina förutsättningar.

Jag har blivit oplanerat gravid trots preventivmedel. Min sista mens var 24e till 29e Maj. ENDA gången vi hade sex på hela Maj och Juni var 12e och 13e Juni! Alltså ganska spot on då min ägglossning bör ha skett, och enda befruktningstillfället.

Enligt mina kalkyleringar bör detta placera mig i vecka 19+några dagar.

Jag vill inte gå in på detaljer kring varför, men jag har valt att söka om sen abort pga förändrade förutsättningar både psykiskt, ekonomiskt och i övrigt. Planen var från början att behålla då jag såg en möjlighet att få ihop det. Nu har allt förändras, pappan är borta och mitt liv har raserats på alla sätt. Jag är helt enkelt inte längre förmögen att ta hand om detta barn.

När jag ringde igår sa de att det är för sent att söka sen abort då jag är i v 22+1 nu.

Det jag undrar nu är finns det NÅNTING mer jag kan göra? Uppenbarligen har det blivit fel någonstans på vägen för det är helt omöjligt att jag är i vecka 22+. Om jag är så långt gången skulle min senaste mens och ägglossning samt befruktning vara i början till mitten på Maj! Vilket är rent fysiskt omöjligt. Det vet jag ju.

Jag vet att dom också går på ultraljudet när dom daterar och att det inte är en exakt vetenskap, det kan diffa med lite grann. Men i mitt fall så ÄR det ju en exakt vetenskap..

Har jag några rättigheter och möjligheter i detta läge? Kan jag ringa på Måndag och be om/kröva ett nytt ultraljud och utlåtande om jag förklarar att dateringen inte kan stämma hur man än vrider och vänder på det?

Jag vill verkligen inte sätta ett barn till världen som jag redan nu vet kommer födas in i miserabla förutsättningar. Har jag någon chans att bli flyttad till rätt datum och fortfarande kunna söka om sen abort?

• Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort
  • Anonym (M)
    Anonym (Elin) skrev 2025-10-26 08:33:42 följande:
    Det finns för tidigt födda barn som i vecka 20 har överlevt.
    Det är dock extremt få, om ens finns några. I v 21 finns det dock ett fåtal barn som har överlevt. Och dessa barn har överlevde en vanlig förtidig förlossning, inte en sen abort. 

Jag har inte läst om något barn som överlevt i v 20. Men om du har det så får du länka. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Elin) skrev 2025-10-26 08:50:00 följande:
    Det är absolut ingen lögn, vården klarar mer och mer och kan rädda fler för tidigt födda än förr, så nej det är ingen lögn. Sen att chansen att överleva i vecka 20 är väldigt liten, det är en annan sak.
    Från v 21 finns det, men det är extremt få. Oftast dör dessa barnen några veckor efter förlossningen eftersom de inte klarar av att leva utan hjälp. 

Det är betydligt "vanligare" att barn överlevt från v 23 idag. 

Om du vet något fall där ett barn har överlevt utanför livmodern i 20 och lever idag så får du länka. 
  • Anonym (Men snälla någon...)
    Anonym (Näe) skrev 2025-10-25 21:57:14 följande:
    Det är du som är sjuk i huvudet som försöker förminska det BARN hon faktiskt vill "abortera".
    Nej, jag förminskar ingenting bara för att dina metoder inte är schyssta mot TS. En TS i totalkris. Det går att vara saklig utan att bete sig som en prolifer. Jag hade skämts ihjäl om någon av mina närstående betedde sig som flera i denna tråden till någon så pass utsatt.
    Anonym (Elin) skrev 2025-10-26 10:08:28 följande:
    Det har varit uppe som förslag i många svar men är inget som TS kan tänka sig, hon vill få tillstånd för sen abort och inget annat.
    Ja just nu är det vad TS vill och griper efter halmstrån om. Vad som sker senare har vi inte med att göra alls, TS har inte missat att adoption finns.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Men snälla någon...) skrev 2025-10-26 11:36:01 följande:
    Ja just nu är det vad TS vill och griper efter halmstrån om. Vad som sker senare har vi inte med att göra alls, TS har inte missat att adoption finns.
    Du kanske ska sluta att lägga dig i alla andras svar och sluta att svara åt TS, det är ju DU som förminskar henne hela tiden genom att lägga orden i munnen på henne, låt henne svara själv!
    Anonym (Elin) skrev 2025-10-26 11:42:45 följande:
    Du kanske ska sluta att lägga dig i alla andras svar och sluta att svara åt TS, det är ju DU som förminskar henne hela tiden genom att lägga orden i munnen på henne, låt henne svara själv!
    Varför skulle någon vilja svara på inlägg där andra beter sig illa? Ska vi alltid vara tysta vid sånt beteende? Jag har full förståelse till att TS inte är så värst aktiv i samma delar av diskussionen som jag är pga hur nedsättande folk skriver om henne. 
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Elin) skrev 2025-10-26 11:42:45 följande:
    Du kan föregå med gott exempel och sluta posta lögner.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Elin) skrev 2025-10-26 08:50:00 följande:
    Det är absolut ingen lögn, vården klarar mer och mer och kan rädda fler för tidigt födda än förr, så nej det är ingen lögn. Sen att chansen att överleva i vecka 20 är väldigt liten, det är en annan sak.
    Inget barn har någonsin överlevt i vecka 20. Kommer de kunna det i framtiden? Det vet vi inte. Men nu kan de inte det. Så ja det är en lögn att barn kan överleva så tidigt. 

Jag har själv varit nära att få ett sent missfall i vecka 20 (som tur var blev det inte så utan dottern stannade till vecka 39 tack vare akut cerklage som sattes). Hade hon kommit ut då hade de inte gjort något för att rädda henne tyvärr eftersom det inte hade gått utan då hade det varit ett sent missfall. 
  • Anonym (Birgitta)

Det är försent.Adoptera bort barn när du nu inte vill ha detta .Det blir bra.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort