• Anonym (Pensionären)

BF Juli 2026 ☀️

Hej!

Jag har ingen aning om varför jag startar en sån här tråd, då vi troligtvis inte kommer behålla det lilla livet. 😔 Men jag gjorde alltid såna här trådar med mina två andra barn, och när jag sökte så hittade jag ingen.. så varför inte? 😅

Välkomna!! 🌸

• Svar på tråden BF Juli 2026 ☀️
  • Anonym (MA)

Jag äter prostafen. Spyr inte så mycket men mår illa. Jag försöker äta ofta men är så lite Jag är sugen på. Vill egentligen inte äta alls då inte har matlust men då blir jag dålig direkt.... Men förstår verkligen.känslan av att inte kunna äta. Jag levde typ på mackor för någon vecka sedan. Ät det du kan! Vi får kämpa på och hoppas det vänder snart! 

• WaterAnimal
    Idag var vi på ultraljud och KUB. Allt såg bra ut och det var en livlig en 🥰 Mätte 12+2 (en dag efter, precis som innan) 
    Dock blev vårt KUB result inte så bra (men det var väntat pga. Ålder, IVF och alla andra grejer som drar upp riskbedömningen). Nu ska vi vänta på NIPT resultatet och om det också visar på ökad risk för kromosomavvikelser, så kommer vi göra ytterligare test, annars inte. Dock är jag inte så orolig för just det (jag var dock svinorolig för missfall så det var en sedan lättnad att se den lille). Allt såg bra ut på alla mätningar 🥰
    Vi var också hos sambons familj och berättade idag ❤️ Det var mysigt. På julafton ska vi berätta för min familj. 

Till er som också mår illa och är vråltrötta. Jag tycker att det har lättat för mig de senaste dagarna 😲 Faktiskt. Framförallt liite mer energi, jag har gjort NÅTT i alla fall. Tex. Slängt in ett tvätt, städat av nått osv. Jag tror inte jag har gjort ett smack på typ fyra veckor...

Tror senaste riktigt jobbiga dagen var 11+5, då grät jag för jag var så sjukt trött och "bakis". 

Som någon annan skrev ovan, ät det du kan! Är du sugen på något, be om att få just det! Gärna snabbt 😂 Jag som inte äter macka så ofta i vanliga fall har ätit väldigt mycket macka... Skivat ägg på macka har varit min frukost sedan typ vecka 8. Bra med näring och protein i ägg om man klarar det!
  • Anonym (Pensionären)
    WaterAnimal skrev 2025-12-21 18:04:00 följande:
    Idag var vi på ultraljud och KUB. Allt såg bra ut och det var en livlig en 🥰 Mätte 12+2 (en dag efter, precis som innan) 
    Dock blev vårt KUB result inte så bra (men det var väntat pga. Ålder, IVF och alla andra grejer som drar upp riskbedömningen). Nu ska vi vänta på NIPT resultatet och om det också visar på ökad risk för kromosomavvikelser, så kommer vi göra ytterligare test, annars inte. Dock är jag inte så orolig för just det (jag var dock svinorolig för missfall så det var en sedan lättnad att se den lille). Allt såg bra ut på alla mätningar 🥰
    Vi var också hos sambons familj och berättade idag ❤️ Det var mysigt. På julafton ska vi berätta för min familj. 

Till er som också mår illa och är vråltrötta. Jag tycker att det har lättat för mig de senaste dagarna 😲 Faktiskt. Framförallt liite mer energi, jag har gjort NÅTT i alla fall. Tex. Slängt in ett tvätt, städat av nått osv. Jag tror inte jag har gjort ett smack på typ fyra veckor...

Tror senaste riktigt jobbiga dagen var 11+5, då grät jag för jag var så sjukt trött och "bakis". 

Som någon annan skrev ovan, ät det du kan! Är du sugen på något, be om att få just det! Gärna snabbt 😂 Jag som inte äter macka så ofta i vanliga fall har ätit väldigt mycket macka... Skivat ägg på macka har varit min frukost sedan typ vecka 8. Bra med näring och protein i ägg om man klarar det!
    Åh vad mysigt, när har du BF? 🙂

Nyfiken gällande KUB, har inte läst på supermycket fast jag kanske borde..
    Är det att procenten ökar ju äldre man är? T.ex. 5% högre risk om man är 35 år, 10% högre vid 40 år, osv..? Hur känner ni, ifall det är någon avvikelse som Downs t.ex?
  • WaterAnimal

1 Juli är BF.

KUB är kombinerat blodprov och ultraljud där de mäter bla. Nackspalten. Sen vägs allt samman med statistik för olika åldrar och massa andra parametrar. Det man får är en sannolikhet på att barnet har en av tre kromosomavvikelser, Downs syndrom är en av dem. 
    Är man 35 år så är sannolikheten generellt 1/240 (har dock sett lite olika siffror online),. Dvs 1 på 240 graviditeter har kromosomavvikelsen. 
    Dock är KUB inte jättepålitligt, utan kan ha fel (på ena eller andra hållet), 10% av gångerna (om jag kommer ihåg korrekt - googla själv för säkerhetsskull). NIPT är däremot 99% säkert att du får "korrekt sannolikhets nivå". Går man sedan vidare och gör moderkaksprov så ska det vara "diagnostiserade" dvs. Att man kan få ett 'ja' eller 'nej' på om barnet har avvikelsen. 

OBS! Detta var vad barnmorskan berättade idag och vad jag kommer ihåg! Fråga alltid själva jag kan ha missuppfattat något! ❤️ 

Just nu tänker jag att barnet är friskt till motbevisat. Men om det inte är det, så får vi ta det då 😊

• AbbaH

Åh så roligt att ni fick se den lille wateranimal ❤️ och klokt att invänta fler svar! Och så mysigt att få berätta för alla nu till jul ❤️

på tal om mat, jag var så himla präktig i början och tänkte att jag skulle äta så himla nyttigt. Haha. Käkar det jag får i mig. äcklas av så mycket och inte blir de bättre när jag reagerar på så mycket dofter? känner mig som ett barn. Vill bara ha barnmat typ, saker som inte smakar så mycket hahah. Och sötsaker lol.

vi ska på privat ultraljud imorgon. Såååå himla nervös. Hoppas allt ser bra ut! Har fortf gravidsymptom och känner mig bakis men tycker det har lättat lite de senaste två dagarna. Hoppas allt är i sin ordning ❤️

• AbbaH

Nyss varit på tidigt ultraljud, visade två stycken bebisar med hjärtan som slog?. Är i chock. Mina enda frågor var ?lever den?? Och ?sitter den i livmodern??. Hade ingen som helst tanke på att det kunde vara tvillingar?. Och utifrån hur allt såg ut verkar det som att de kommer dela moderkaka och då kan det bara vara enäggs. Började gråta av oro för alla risker jag tänker mig kommer med en tvillinggraviditet. 😢

Tar ett par dagar för att smälta detta och så får jag se hur aktiv jag vågar vara på familjeliv, känner jag mig själv rätt kommer jag googla sönder och leta upp alla trådar och det kommer nog inte vara så hjälpsamt just nu 😅

Håller tummarna för er andra och hoppas att allt går bra med era graviditeter och alla tuffa val som det skrivits om ❤️

• WaterAnimal

Åh, jag förstår att det är lite läskigt med två ❤️ Men grattis! ❤️

Gör det som känns bra för dig! 😊

• Anonym (Pensionären)
    AbbaH skrev 2025-12-22 12:37:04 följande:

Nyss varit på tidigt ultraljud, visade två stycken bebisar med hjärtan som slog?. Är i chock. Mina enda frågor var ?lever den?? Och ?sitter den i livmodern??. Hade ingen som helst tanke på att det kunde vara tvillingar?. Och utifrån hur allt såg ut verkar det som att de kommer dela moderkaka och då kan det bara vara enäggs. Började gråta av oro för alla risker jag tänker mig kommer med en tvillinggraviditet. 😢

Tar ett par dagar för att smälta detta och så får jag se hur aktiv jag vågar vara på familjeliv, känner jag mig själv rätt kommer jag googla sönder och leta upp alla trådar och det kommer nog inte vara så hjälpsamt just nu 😅

Håller tummarna för er andra och hoppas att allt går bra med era graviditeter och alla tuffa val som det skrivits om ❤️

Oj, förstår att det kom som en chock! ❤️
    Men vet du, allt kommer gå bra.. de kommer ha extra mycket koller på dig än vid en vanlig graviditet. De kommer inte tillåta att något händer varken dig eller barnen! Vad säger din partner om detta? 🙂 Hur var det, har ni tvillingar på din sida av släkten?

Min pappa och faster är tvillingar, fast det hade farmor och farfar ingen aning om innan.. ha ha, stackars farfar som satt i väntrummet och väntade och så kommer de ut med två bebisar.. 😅

Jag förstår att du behöver smälta allt.. men skriv här om du har en massa tankar som ploppar upp, vi finns här!! ❤️❤️
  • Anonym (Pensionären)
    WaterAnimal skrev 2025-12-21 21:39:31 följande:

1 Juli är BF.

KUB är kombinerat blodprov och ultraljud där de mäter bla. Nackspalten. Sen vägs allt samman med statistik för olika åldrar och massa andra parametrar. Det man får är en sannolikhet på att barnet har en av tre kromosomavvikelser, Downs syndrom är en av dem. 
    Är man 35 år så är sannolikheten generellt 1/240 (har dock sett lite olika siffror online),. Dvs 1 på 240 graviditeter har kromosomavvikelsen. 
    Dock är KUB inte jättepålitligt, utan kan ha fel (på ena eller andra hållet), 10% av gångerna (om jag kommer ihåg korrekt - googla själv för säkerhetsskull). NIPT är däremot 99% säkert att du får "korrekt sannolikhets nivå". Går man sedan vidare och gör moderkaksprov så ska det vara "diagnostiserade" dvs. Att man kan få ett 'ja' eller 'nej' på om barnet har avvikelsen. 

OBS! Detta var vad barnmorskan berättade idag och vad jag kommer ihåg! Fråga alltid själva jag kan ha missuppfattat något! ❤️ 

Just nu tänker jag att barnet är friskt till motbevisat. Men om det inte är det, så får vi ta det då 😊

Nackspalten och det har jag koll på, tänkte mest på om du fått reda på hur mycket det ökar beroende på ålder. 🙂
    Jag ska göra moderkaksprov om en vecka och ska även ta blodprov till KUB då.

Helt rätt tänkt, att inte ta ut något i förskott!
    Önskar jag var likadan men är tyvärr det motsatta 😅 och tänker ofta negativt, för att inte bli besviken. För om jag tänker negativt från början, då kan det bara bli bättre.

Jag vet att det är 50% risk att våran bebis får min kromosomavvikelse, så jag har redan ställt in mig på att den har det. Då borde det inte komma som chock sen om jag har rätt.
  • AbbaH

Nej tack snälla tjejerna för peppen 🥺❤️ !! 

Nej gud vad galet för din farmor och farfar Pensionären, haha, vilken chock! Tur allt gick bra! Min moster har enäggstvillingar. När jag läst på har jag förstått det som att tvåäggstvillingar kan vara ärftligt och att enäggs är en slump? 

Då de kommer dela moderkaka (utifrån vad barnmorskan kunde se igår I alla fall) är det förenat med högre risker för olika saker, och tydligen kommer jag få gå på ultraljud varannan vecka from vecka 16. Klart att det känns skönt att vården kommer ha koll på en. Men är ändå rädd, vågar inte googla missfallsrisken? Pendlar mellan glädje o ledsamhet just nu. Men just nu får jag ta en dag i taget tänker jag och fokusera på nästa delmål, vilket är 5 januari då vi gör nipt. Hoppas double trouble mår bra och har växt till sig som dom ska ❤️

Och fasen vad svårt det låter som att det är just nu pensionären. Förstår att du vill ta det säkra före det osäkra, men håller verkligen alla tummar o tår för att den lille mår bra ❤️❤️❤️

Svar på tråden BF Juli 2026 ☀️