WaterAnimal skrev 2025-12-21 21:39:31 följande:
1 Juli är BF.
KUB är kombinerat blodprov och ultraljud där de mäter bla. Nackspalten. Sen vägs allt samman med statistik för olika åldrar och massa andra parametrar. Det man får är en sannolikhet på att barnet har en av tre kromosomavvikelser, Downs syndrom är en av dem.
Är man 35 år så är sannolikheten generellt 1/240 (har dock sett lite olika siffror online),. Dvs 1 på 240 graviditeter har kromosomavvikelsen.
Dock är KUB inte jättepålitligt, utan kan ha fel (på ena eller andra hållet), 10% av gångerna (om jag kommer ihåg korrekt - googla själv för säkerhetsskull). NIPT är däremot 99% säkert att du får "korrekt sannolikhets nivå". Går man sedan vidare och gör moderkaksprov så ska det vara "diagnostiserade" dvs. Att man kan få ett 'ja' eller 'nej' på om barnet har avvikelsen.
OBS! Detta var vad barnmorskan berättade idag och vad jag kommer ihåg! Fråga alltid själva jag kan ha missuppfattat något! ❤️
Just nu tänker jag att barnet är friskt till motbevisat. Men om det inte är det, så får vi ta det då 😊
Nackspalten och det har jag koll på, tänkte mest på om du fått reda på hur mycket det ökar beroende på ålder. 🙂
Jag ska göra moderkaksprov om en vecka och ska även ta blodprov till KUB då.
Helt rätt tänkt, att inte ta ut något i förskott!
Önskar jag var likadan men är tyvärr det motsatta 😅 och tänker ofta negativt, för att inte bli besviken. För om jag tänker negativt från början, då kan det bara bli bättre.
Jag vet att det är 50% risk att våran bebis får min kromosomavvikelse, så jag har redan ställt in mig på att den har det. Då
borde det inte komma som chock sen om jag har rätt.