• Anonym (Moralpanik deluxe)

Moralpanik på FL

Varför råder det total moralpanik på FL numera? Tidigare kunde folk ha öppna diskussioner om saker, ta del av varandras tankar och få tips och råd. Precis som meningen med forumet bör vara. 

Nu spammas alla trådar med hur äckligt och avvikande allt är. Många anklagas för att trolla, ha flera konton, kvinnor anklagas för att vara män som ljuger, de flesta påstås vara runktroll eller incels. 

Trodde att vi hade kommit längre i samhället idag. Respekt för varandra och allas lika värde verkar bortglömt. 

• Svar på tråden Moralpanik på FL
  • nihka
    Anonym (Lättkränkta) skrev 2026-01-03 20:53:57 följande:
    Klientelet på forumet har definitivt förändrats, om man jämför med för 10 år sedan. Kvinnor lämnar forumet pga dessa runkmän och moderatorer verkar inte ha något intresse av att forumet ska få fortfätta vara ett forum för just familjeliv/ småbarnsföräldrar. Det finns egentligen en hel del som måste göras för att forumet ska bli tilldragande för människor igen, men bryr sig egentligen de som håller i forumet om det?
    Enda sättet att faktiskt banna de redan bannade som bara reggar på under nytt nick igen är att ha inloggning via BankID och det tror jag inte går hem hos många av de skötsamma, eller vad tror du?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Lättkränkta)
    nihka skrev 2026-01-03 21:32:37 följande:
    Enda sättet att faktiskt banna de redan bannade som bara reggar på under nytt nick igen är att ha inloggning via BankID och det tror jag inte går hem hos många av de skötsamma, eller vad tror du?
    Eftersom även skötsamma protesterar mot det tror jag inte det är en så bra ide. Jag ser hellre att moderatorer är mer alerta och reagerar när de ser sådant som inte ska förekomma på forumet.
  • Postman
    nihka skrev 2026-01-03 21:11:52 följande:
    Vadå bli? Det är det delvis redan. Förr höll de till mest i sex och samlevnadstrådar men allt oftare glider det in kommentarer av aggressiv sexuell natur i trådar om exempelvis graviditet och barnvagnar.

Det finns en grupp "ensamma män" som söker sig till FL för att det finns många kvinnor här och som urskillningslöst spammar forumet särskilt nattetid med perversiteter.

Njae, "Vi" ska inte uttrycka "oss" så. "Vi" kan öppna ögonen och sluta hålla riff-raffet om ryggen.
    Om du nu är så engagerad och insatt så är det ju bara att kontakta forumvärden och lägga fram dina bevis. Sen får de ta tag i problemet på det sättet de önskar. 
  • nihka
    Postman skrev 2026-01-03 21:42:33 följande:
    Om du nu är så engagerad och insatt så är det ju bara att kontakta forumvärden och lägga fram dina bevis. Sen får de ta tag i problemet på det sättet de önskar. 
    Eftersom du är så oinsatt och oengagerad utgår du naturligtvis från att alla andra gör precis som du - inget. Tja förutom att försvara päcklen förstås och försöka stöpa om problemet till att handla om ett generellt mansförakt/hat.
  • Anonym (Hmm)

Att vara skötsam bör inte straffas.Bank-ID och annat är ett sätt att kväva en fri kommunikation på ett forum. Jag har ingen att ångra trots anmälningar och avstängningar men det är väl vad som väntas om man säger vad man tycker antar jag.
    Låt forumet leva och lår oss frysa ut de som inte hör hemma - och kanske även skratta åt dem också!

• nihka
    Anonym (Lättkränkta) skrev 2026-01-03 21:38:05 följande:
    Eftersom även skötsamma protesterar mot det tror jag inte det är en så bra ide. Jag ser hellre att moderatorer är mer alerta och reagerar när de ser sådant som inte ska förekomma på forumet.
    Det räcker med en handfull heltidsperversa för att sysselsätta mer än en person på heltid med moderering.
  • Postman
    nihka skrev 2026-01-03 21:47:41 följande:
    Eftersom du är så oinsatt och oengagerad utgår du naturligtvis från att alla andra gör precis som du - inget. Tja förutom att försvara päcklen förstås och försöka stöpa om problemet till att handla om ett generellt mansförakt/hat.
    Har du bevis så är det ju bara att kontakta forumvärden. Vad ger det att älta här, gå på de som styr istället, det är endast forumvärden som kan påverka att sajten förändras. 
  • nihka
    Anonym (Hmm) skrev 2026-01-03 21:49:37 följande:

Att vara skötsam bör inte straffas.Bank-ID och annat är ett sätt att kväva en fri kommunikation på ett forum. Jag har ingen att ångra trots anmälningar och avstängningar men det är väl vad som väntas om man säger vad man tycker antar jag.
    Låt forumet leva och lår oss frysa ut de som inte hör hemma - och kanske även skratta åt dem också!

Det finns element som hänger här som man inte har klarat av att stänga ute på över 15 år. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Hmm) skrev 2026-01-03 21:02:31 följande:

Jo, under mina typ 15 år här har antalet trådar från flåstomtar och troll ökat markant. Trådar med frågor om hur kvinnor eller män onanerar. hur ofta och med vilka hjälpmedel o.s.v är bara tröttsamma. Och hur många trådar finns det inte om storlek på det manliga organet??
    Hur många av dessa trådar är startade av kvinnor?

Tror iofs att de flesta sådana trådar startas av ett fåtal aktiva män, inte män i allmänhet. Så mycket likheter och man ser på klockslagen när de kommenterar samma sak i flera trådar. Men de skapar otvivelaktigt stor otrivsel på forumet.
  • nihka
    Postman skrev 2026-01-03 21:53:14 följande:
    Har du bevis så är det ju bara att kontakta forumvärden. Vad ger det att älta här, gå på de som styr istället, det är endast forumvärden som kan påverka att sajten förändras. 
    Ja, sluta gärna älta och utgå från att alla är lika passiva som du är, förutom att med att hålla riff-raffet om ryggen och anklaga utsatta för att hysa manshat för då är du aktiv.

Nej, det är medlemmarna som har de största möjligheterna att påverka genom att reagera mot andra medlemmars skit.
Svar på tråden Moralpanik på FL