• Anonym (Moralpanik deluxe)

Moralpanik på FL

Varför råder det total moralpanik på FL numera? Tidigare kunde folk ha öppna diskussioner om saker, ta del av varandras tankar och få tips och råd. Precis som meningen med forumet bör vara. 

Nu spammas alla trådar med hur äckligt och avvikande allt är. Många anklagas för att trolla, ha flera konton, kvinnor anklagas för att vara män som ljuger, de flesta påstås vara runktroll eller incels. 

Trodde att vi hade kommit längre i samhället idag. Respekt för varandra och allas lika värde verkar bortglömt. 

• Svar på tråden Moralpanik på FL
  • Anonym (Sally)
    molly50 skrev 2026-01-04 14:02:47 följande:
    Ja,absolut. Och det brukar jag göra också om/när jag får sådana PM.

Ja,så är det ju. Men varför starta sådana trådar på ett forum som detta om man inte är ute efter att runka?
    Varför vill man t ex veta vad kvinnor har för underkläder på sig eller om man rentav brukar köra utan om det inte handlar om att få runka?
    Och vad får man annars ut av att starta sådana trådar på ett forum som FL?
    Tror säkert att det finns en del kvinnor också som startar trådar om underkläder och hur andra kvinnor gör vid onani. Ser det inte som konstigt alls. Även om de inte är i majoritet så förekommer det alldeles säkert.
    Visst, att jämföra underkläder känns lite fjortisaktigt men vissa tjejer tycker ändå att det är kul. Precis som att prata om träningskläder eller skor. 
    Jag har själv haft otaliga samtal, långa som korta, om trosor och andra underkläder med mest andra kvinnor men även med män och blandade sällskap under mitt liv. Så kvinnligt underklädesintresse finns, det kan jag garantera!

Att prata om sexleksaker eller onani är heller inget konstigt som är totalt icke förekommande bland kvinnor.

Tror verkligen inte allt handlar om att runka. 
    Sen bör man inte bara klaga över trådskaparna, de som skriver i trådarna är ofta de som gör trådarna när ts som så ofta lämnat.
  • nihka
    molly50 skrev 2026-01-04 14:27:28 följande:
    Och forumvärden svarar ofta med att h*n ska skicka det vidare till ansvariga. Sen händer inget mer.
    Eller så får man inget svar alls.
    I inlägget du svarade på nu görs ett försök att skuldbelägga den som utsatts för trakasserier. Det är den som trakasseras som dragit till sig uppmärksamheten eller ännu värre har lockat fram eller skapat och är ansvarig för hur den som trakasserar beter sig. Att ens veta något eller engagera sig är suspekt.

En klassisk härskarteknik.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • molly50
    nihka skrev 2026-01-04 14:37:54 följande:
    Nä Molly, man ska inte bara blocka, anmäla och "inte lägga kraft på det"!

Man exponerar och protesterar högljutt och accepterar inte sexuella trakasserier på nätet lika lite som man gör irl.

Om någon skickade ett sånt innehåll till din arbetstelefon, vad skulle du göra då?

Låt ingen få dig att tro att det handlar om "svartmålning av män" när man talar om vad man utsätts för. Om inte annat kan du få stöd av alla de mängder av hyggliga kvinnor och män som finns härinne och därute.
    Och det brukar jag också göra. Jag blockerar om de inte ger sig trots tillsägelser och anmäler dem.
    Och jag skulle självklart göra samma sak om det hände på min arbetstelefon.

Nej,det ska ingen inbilla sig att jag tror. Att anmäla en man som beter sig illa är knappast att svartmåla.
    nihka skrev 2026-01-04 14:59:57 följande:
    I inlägget du svarade på nu görs ett försök att skuldbelägga den som utsatts för trakasserier. Det är den som trakasseras som dragit till sig uppmärksamheten eller ännu värre har lockat fram eller skapat och är ansvarig för hur den som trakasserar beter sig. Att ens veta något eller engagera sig är suspekt.

En klassisk härskarteknik.
    Jag vet. Det jag svarade på var att personen tycker man ska anmäla till forumvärden.
  • molly50
    Anonym (Sally) skrev 2026-01-04 14:45:16 följande:
    Tror säkert att det finns en del kvinnor också som startar trådar om underkläder och hur andra kvinnor gör vid onani. Ser det inte som konstigt alls. Även om de inte är i majoritet så förekommer det alldeles säkert.
    Visst, att jämföra underkläder känns lite fjortisaktigt men vissa tjejer tycker ändå att det är kul. Precis som att prata om träningskläder eller skor. 
    Jag har själv haft otaliga samtal, långa som korta, om trosor och andra underkläder med mest andra kvinnor men även med män och blandade sällskap under mitt liv. Så kvinnligt underklädesintresse finns, det kan jag garantera!

Att prata om sexleksaker eller onani är heller inget konstigt som är totalt icke förekommande bland kvinnor.

Tror verkligen inte allt handlar om att runka. 
    Sen bör man inte bara klaga över trådskaparna, de som skriver i trådarna är ofta de som gör trådarna när ts som så ofta lämnat.
    Jo,men det är säkert inte lika vanligt,som du också skriver.
    Och att prata om sådana saker med sina väninnor är något annat. Då blir man i alla fall inte påtvingad det.

Nej,allt handlar säkert inte om att runka. Men ofta så tycker jag att det är ganska tydligt att det är vad dessa trådar går ut på.
    Och jag tycker bara att det finns bättre sajter än FL som är avsedda för sådant.
  • Postman
    molly50 skrev 2026-01-04 14:02:47 följande:
    Ja,absolut. Och det brukar jag göra också om/när jag får sådana PM.

Ja,så är det ju. Men varför starta sådana trådar på ett forum som detta om man inte är ute efter att runka?
    Varför vill man t ex veta vad kvinnor har för underkläder på sig eller om man rentav brukar köra utan om det inte handlar om att få runka?
    Och vad får man annars ut av att starta sådana trådar på ett forum som FL?
    Ja varför man startar sådana trådar på ett forums som detta kan egentligen bara trådskaparna själva svara på men jag tror de antingen är nyfikna, vill provocera och få igång tjafs eller fantisera. Jag tror dock inte det handlar om att de ska runka. 
  • Postman
    molly50 skrev 2026-01-04 14:27:28 följande:
    Och forumvärden svarar ofta med att h*n ska skicka det vidare till ansvariga. Sen händer inget mer.
    Eller så får man inget svar alls.
    Ja det är ju trist förstås och det signalerar att ytterst ansvariga antingen inte bryr sig eller så har de en annan bild av de som skriver här. 
  • molly50
    Postman skrev 2026-01-04 15:32:50 följande:
    Ja varför man startar sådana trådar på ett forums som detta kan egentligen bara trådskaparna själva svara på men jag tror de antingen är nyfikna, vill provocera och få igång tjafs eller fantisera. Jag tror dock inte det handlar om att de ska runka. 
    Ja,det är i och för sig sant. 
    Men det kan nog vara en kombination av allt det du nämner.
  • molly50
    Postman skrev 2026-01-04 15:34:44 följande:
    Ja det är ju trist förstås och det signalerar att ytterst ansvariga antingen inte bryr sig eller så har de en annan bild av de som skriver här. 
    Jag vet inte vad man ska tro om det. Men det verkar ju inte bättre ibland.
  • Postman
    molly50 skrev 2026-01-04 15:36:54 följande:
    Ja,det är i och för sig sant. 
    Men det kan nog vara en kombination av allt det du nämner.
    ja det kan nog vara så kanske. 
    molly50 skrev 2026-01-04 15:37:52 följande:
    Jag vet inte vad man ska tro om det. Men det verkar ju inte bättre ibland.
    Sant, man vet inte vad man ska tro, lite synd att ansvarig inte är mer engagerade härinne. Moderatorerna borde också vara mer närvarande. 
  • nihka
    Postman skrev 2026-01-04 15:32:50 följande:
    Märkligt att det finns män som runkar till lite allt möjligt som text, bilder och filmer MEN inte just här på familjeliv i trådar och trådar av sexuell karaktär där de till och med kan berätta var de vill lägga satsen. Märkligt.

Vad tror den här frizonen som just familjeliv åtnjuter beror på?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Moralpanik på FL