• Anonym (Moralpanik deluxe)

Moralpanik på FL

Varför råder det total moralpanik på FL numera? Tidigare kunde folk ha öppna diskussioner om saker, ta del av varandras tankar och få tips och råd. Precis som meningen med forumet bör vara. 

Nu spammas alla trådar med hur äckligt och avvikande allt är. Många anklagas för att trolla, ha flera konton, kvinnor anklagas för att vara män som ljuger, de flesta påstås vara runktroll eller incels. 

Trodde att vi hade kommit längre i samhället idag. Respekt för varandra och allas lika värde verkar bortglömt. 

• Svar på tråden Moralpanik på FL
  • Ikaros12

Jag tycker absolut att det är viktigt att diskutera sakfrågan du tar upp. Synd att du vinklar den så mycket i texten bara. Jag vet inte om syftet med texten är att det är kvinnor som trycker ner män. På så sätt så
    är min erfarenhet i detta forum att personer som är intresserad av diskussion lämnar. Samtidigt som de som är för eller mot ämnet skriver massor av inlägg för att framhäva sin sak och samtidigt visar noll intresse av att vilja förstå andra. 

om du på riktigt är intresserad av att diskutera det du skriver, så tycker jag att du ska skriva en mer öppen frågeställning, utan att vinkla det till en genusfråga. Själv lämnar jag snabbt såna här trådar.

• Anonym (Wellpapp)

Jag brukar av naturliga skäl vara oerhört skeptisk till såna här sorters trådar där det till synes ser ut stt vara en  fråga från en normal medlem ...

Men som några sidor längre fram visar sig vara inlägg från Trollfabriken AB som vill söndra och härska och i täten går Runk-Torsten och Incel-Steffe med pitten i hand och är sådär härligt vit-man-kränkt att dom inte fritt får diskutera kvinnors vikt, kvinnors Tinderprofiler och kvinnors  onanivanor... 

Häpp på er och tillbaka in under stenen med er.   

• Anonym (Moralpanik deluxe)
    Ikaros12 skrev 2025-12-05 10:51:58 följande:

Jag tycker absolut att det är viktigt att diskutera sakfrågan du tar upp. Synd att du vinklar den så mycket i texten bara. Jag vet inte om syftet med texten är att det är kvinnor som trycker ner män. På så sätt så
    är min erfarenhet i detta forum att personer som är intresserad av diskussion lämnar. Samtidigt som de som är för eller mot ämnet skriver massor av inlägg för att framhäva sin sak och samtidigt visar noll intresse av att vilja förstå andra. 

om du på riktigt är intresserad av att diskutera det du skriver, så tycker jag att du ska skriva en mer öppen frågeställning, utan att vinkla det till en genusfråga. Själv lämnar jag snabbt såna här trådar.

Tack för konstruktiv kritik och jag tycker att du har helt rätt. Erkänner att jag var irriterad när tråden skapades. 

Saknar att ha nyanserade diskussioner utan påhopp och anklagelser. Tycker att så mycket urartar nu att det blir meningslöst att försöka framföra eller tillföra något. 

Är kvinna och frisinnad utan att vara extrem på något sätt men börjar ta lite illa upp för alla anklagelser som kastas på en för minsta lilla. Det känns som att om man är kvinna och tycker att något utanför det absoluta mainstream är ok så är det ok att gå till angrepp med anklagelser, påhopp och anmälningar av inlägg som inte på något sätt är extrema eller bryter mot reglerna med grund i att man trollar och är en man som låtsas vara kvinna. 

Tycker också överlag att män får en hel del dåliga bemötanden av kvinnor numera. Visst finns det rötägg det säger jag inget om men många med ganska oskyldiga inlägg eller åsikter utsätts för rätt stora påhopp. Saknar den grundläggande respekten människor emellan. Bara för att man tycker något annat än ?motståndaren? har man inte rätt att bete sig hur som helst

• Anonym (Viiva)

Hej, ett forums innehåll skapas av användarnas intressen. Det kan också röra sig om självdestruktiv hatbläddrande och att läsa sådant man avskyr. Det är inget du kan göra något åt, det bästa är att låta dem vara och låta bli att svara. Fint rim jag fick till där på slutet!😊

• Anonym (Lättkränkta)
    Anonym (Patrik) skrev 2025-12-05 10:23:23 följande:

Postman skrev 2025-12-05 09:43:51 följande:

Det verkar finnas fler avarter idag som genom internet kan kasta in brandfacklor och annat i forum typ detta. Det finns också riktigt onda krafter i avsikt att försöka få till splittring bland ett lands befolkning. 

Snälla du, vi har redan ett splittrat samhälle. Vi har en regering som för en aktiv  politik, där dom öppet visar att en del människor är mer värda än andra.  

Du har forskning som visar att polariseringen emellan könen har ökat, mycket pga av politik och politiska åsikter. Finns noll solidaritet. Istället råder högtiden för egoism. Du kan se det ända ber till giriga handlare som höjer priset, el bolag etc. Allt handlar numera om att vara så girig som möjligt.

Folk håller sig för sig själva. Vid ett krig kommer Sverige klara sig dåligt pga av det. Ukraina är ju ett extremt fattigt land. Men dom har något som Sverige inte har. Stark sammanhållning ,det är därför dom klarar sig så bra hittills.  Ökade klass klyftor har nämnligen den effekten, folk blir mer splittrade och ställs emot varandra. Det är det som sker i Sverige just nu. Fattigdomen ökar. Folk har det sämre nu med denna regering, än vad vi hade för 3 år sedan. Om du inte är miljardär eller höginkomsttagare.
    Perversiteterna är en förlänining av främst mäns egoism. Att vilja ha ett perverterat samhälle splittrar ännu mer eftersom de flesta inte vill ha ett sådant samhälle i grunden. Även barnen blir lidande av det som sexualiseras i tidig ålder. När det gäller den svenska sammanhållninen eller en närmast totala bristen på den, så kanske det är så att vi är ett folk som förtjänar att gå under, eftersom många inte längre bryr sig eller har empati med andra. Vi kanske annars skulle behöva ett krig för att folk ska vakna upp från sina egoistiska mobilbubblor.
  • Postman
    Anonym (Patrik) skrev 2025-12-05 10:23:23 följande:

Postman skrev 2025-12-05 09:43:51 följande:

Det verkar finnas fler avarter idag som genom internet kan kasta in brandfacklor och annat i forum typ detta. Det finns också riktigt onda krafter i avsikt att försöka få till splittring bland ett lands befolkning. 

Snälla du, vi har redan ett splittrat samhälle. Vi har en regering som för en aktiv  politik, där dom öppet visar att en del människor är mer värda än andra.  

Du har forskning som visar att polariseringen emellan könen har ökat, mycket pga av politik och politiska åsikter. Finns noll solidaritet. Istället råder högtiden för egoism. Du kan se det ända ber till giriga handlare som höjer priset, el bolag etc. Allt handlar numera om att vara så girig som möjligt.

Folk håller sig för sig själva. Vid ett krig kommer Sverige klara sig dåligt pga av det. Ukraina är ju ett extremt fattigt land. Men dom har något som Sverige inte har. Stark sammanhållning ,det är därför dom klarar sig så bra hittills.  Ökade klass klyftor har nämnligen den effekten, folk blir mer splittrade och ställs emot varandra. Det är det som sker i Sverige just nu. Fattigdomen ökar. Folk har det sämre nu med denna regering, än vad vi hade för 3 år sedan. Om du inte är miljardär eller höginkomsttagare.
    Nej vi har inte alls ett så splittrat samhälle. Koppla bort dig från internet och gå ut och möt människor i vardagen så kommer du se något annat. Sverige står starkt och enat. 💪🏻
  • Anonym (Lättkränkta)
    Postman skrev 2025-12-05 12:25:32 följande:
    Nej vi har inte alls ett så splittrat samhälle. Koppla bort dig från internet och gå ut och möt människor i vardagen så kommer du se något annat. Sverige står starkt och enat. 💪🏻
    De flesta man möter ute går dock mest bara och glor ned i sina mobiler, ja de ser väldigt starka och enade ut.
  • Tecum
    Anonym (Moralpanik deluxe) skrev 2025-12-05 11:40:03 följande:

Tack för konstruktiv kritik och jag tycker att du har helt rätt. Erkänner att jag var irriterad när tråden skapades. 

Saknar att ha nyanserade diskussioner utan påhopp och anklagelser. Tycker att så mycket urartar nu att det blir meningslöst att försöka framföra eller tillföra något. 

Är kvinna och frisinnad utan att vara extrem på något sätt men börjar ta lite illa upp för alla anklagelser som kastas på en för minsta lilla. Det känns som att om man är kvinna och tycker att något utanför det absoluta mainstream är ok så är det ok att gå till angrepp med anklagelser, påhopp och anmälningar av inlägg som inte på något sätt är extrema eller bryter mot reglerna med grund i att man trollar och är en man som låtsas vara kvinna. 

Tycker också överlag att män får en hel del dåliga bemötanden av kvinnor numera. Visst finns det rötägg det säger jag inget om men många med ganska oskyldiga inlägg eller åsikter utsätts för rätt stora påhopp. Saknar den grundläggande respekten människor emellan. Bara för att man tycker något annat än ?motståndaren? har man inte rätt att bete sig hur som helst

Tycker inte att ditt inlägg var så vinklat, numera är bägge kön blixtsnabba att döma och anklaga för minsta lilla. Vi som är gamla på FL märker en tydlig skillnad och jag är rädd att forumets dagar är räknade. Själv är jag SÅ nära att lägga ner då det är omöjligt att få till en vettig diskussion. Allt verkar handla om att män är lata och hopplösa runkpellar som förtjänar att vara ensamma i livet och att kvinnor bara vill ha snygga och framgångsrika män.

Vad gäller sexforumet är det bara att sluta läsa trådar som moraltanter av bägge kön inte tål. Hur svårt kan det vara? Men det är för enkelt, det är mycket roligare att strö okvädningsord omkring sig... Och varför är onani plötsligt något fult, det om något visar att moraltanterna tagit över här.
  • Anonym (Värt ett försök)
    Anonym (Inc) skrev 2025-12-05 10:24:03 följande:
    Ja, forumet borde verkligen saneras från alla pestråttor till snuskgubbcels som tvångsmässigt ska äckla sig hela tiden. 
    Kan vi inte para ihop alla gubbincels med ensamma bittra kvinnor som spenderar alldeles för mycket av sin tid på Familjeliv?
  • Anonym (Inc)
    Anonym (Värt ett försök) skrev 2025-12-05 19:09:44 följande:
    Kan vi inte para ihop alla gubbincels med ensamma bittra kvinnor som spenderar alldeles för mycket av sin tid på Familjeliv?
    Vilket fullkomligt idiotiskt förslag. Finns inte några bittra kvinnor, bara mentalt sjuka gubbcels som trakasserar kvinnor på forumet och inte hör hemma nånstans, ännu mindre med de normalfuntade kvinnorna här.
Svar på tråden Moralpanik på FL