• Anonym (Lägga ner?)

Hopp eller ej?

Har satt mig i klistret rejält och det är fritt att hata mig. 

Jag är singel, men har en äldre granne jag kärat ner mig i. Han är särbo med en kvinna sedan 25 år, men känslorna mellan honom och mig är tyvärr ömsesidiga, annars hade det nog varit enklare att släppa honom. Åldersskillnaden är stor, 20 år, och han har vuxna barn. Vi sågs första gången för cirka 15 år sedan, det var kärlek redan då men vi bröt helt innan det hann eskalera. Nu idag är det en annan sak, det känns som ödet fört oss samman igen nästan. Men trots att vi varit grannar och setts i två år så vet han fortfarande inte vad han vill, han tvekar. Jag är 40 och han är 60, jag har inga barn och vill inte ha. Jag är så fruktansvärt kär och galen i denna mannen. 

Jag skrev nu för någon vecka sedan ett mail att jag inte orkade mer och ville ha en paus i några månader. Ska jag tolka hans svar positivt eller negativt, och är det ens värt att träffa honom igen? Ska jag flytta? Lägga ner helt? Vi springer dessvärre på varann ibland utanför huset men jag får verkligen försöka undvika honom nu framöver. 

Mitt mail:

Det är (tyvärr) så mycket jag vill, med dig. Jag vill vara dig nära, jag vill hitta på saker med dig, jag vill få dig att må bra, jag vill vara din vän och den som får krypa ner bredvid dig på nätterna och hålla dig varm. Jag vill lyssna på alla dina problem och glädjeämnen och jag vill träffa dig och ha dig i mitt liv på något vis. Och jag vet att det skulle innebära uppoffringar och förmodligen kantas av en del problem. Jag tror vi hade fått känna oss fram väldigt långsamt och varsamt. Det känns mer och mer ohållbart för min del att känna så starkt som jag gör för dig. Jag funderar på om vi skulle kunna klara av att ta distans från varandra ett tag, så att vi båda får fundera? Förut så kände jag att det är okej, jag kommer kunna ta det lugnt och det är okej att bara ses ibland och inga förväntningar på något mer. Men så fort vi träffas är jag tillbaks på ruta ett igen, och fast jag försöker allt jag nånsin kan så märker jag att jag hoppas och känner och längtar något enormt och blir sårad. Jag tvingar undan ALLA gränser jag egentligen har för att få en stund av närhet ifrån dig. Jag bryr mig inte om konsekvenser eller att jag bara får smulor och jag tycker inte om den svaga personen jag blir när jag inte står upp för mig själv. 

När det är så här starka känslor från min sida så kan jag tyvärr inte på lång sikt vara så som det känns som du vill att jag ska vara - bekymmerslös och glad och icke grubblande. Den personen blir jag när jag känner mig trygg, när personen jag älskar finns vid min sida och vill vara med mig precis lika mycket som jag vill vara med den. Du har trots det berikat mitt liv på ett helt annat plan än någon annan tidigare gjort. 

När/om vi ses nästa gång så vill jag att du ska ligga i min famn och att vi pratar, länge. Jag vill att du inte lindar in något eller pratar runt saker, jag vill att du ger mig brutalt ärliga, raka och obekväma svar, vad jag än frågar dig om. Och jag vill att du ställer lika raka öppna frågor tillbaks, som du undrat/undrar över. Hade det varit okej? 

Hans svar:

Förstår hur du känner och är ledsen och bekymrad av att jag satt dig i denna situation, att jag inte gör dig lycklig. Det finns ingen kraft i mig till att hålla emot mina känslor för dig vilket troligen många skulle säga vara klokt, en gång i en annan tid stötte jag bort dig från mig, den kraften att bekämpa mina känslor har jag inte längre. Vi gör en paus så du får mer ro i ditt sinne men låt mig snälla få tro att vi får kontakt igen och att jag får se dig igen, bara att se och prata med dig gör mig väldigt gott. Svårt att hitta rätt ord men det viktigaste för mig är att du inte har det jobbigt i sinnet när jag nu ställt till det så som en förnuftig man inte skulle ha gjort.

Kommer alltid att ta emot och svara dig om du som jag måste tro, kontaktar mig igen.

Det är lättare att prata med dig när det blir så här känslosamt, nu kan jag inte se hur du känner, när jag ser dig känner jag av och läser dig. Jag har inte några problem att svara ärligt på dina frågor om vi träffas. Att jag inte har några svar på allt är en annan sak. Jag vet inte hur jag skall förhålla mig till dig för att göra rätt, du försöker få distans ifrån mig, och jag förstår din kamp. Är det då rätt att jag besvarar dina kärleksfulla känslor och bekänner mina känslor för dig med fina ord och meningar? Livet har fört oss samman, du och jag hör ihop, men frågan är vad vi gör med det, längtar efter att få prata med dig om det. Ta väl hand om dig nu och färsök att koppla bort de jobbiga tankarna om mig, ta vara på det vi hittills fått uppleva med varann. Jag skjuter bollen högt i det blå så får vi se var den landar om en tid. 

• Svar på tråden Hopp eller ej?
  • Anonym (Hm)

Ska jag vara helt ärlig så har jag svårare att tolka ditt mejl än hans svar - vad exakt är det du vill? Vill du ta en paus från honom för att du i slutänden vill bryta med honom, och du tänker att det blir lättare om du inte träffar honom? Eller vill du att det ska bli ni två, bara att du behöver att ni i så fall tar nästa steg och faktiskt blir ett par på riktigt, inte bara att du ska finnas där i smyg, vid sidan om hans särboförhållande? Och hur passar samtalet in i det hela? Vill du ta en paus och fundera för att sen träffa honom och ha det där långa, brutalt ärliga samtalet, eller menar du att ni först skulle ha samtalet och sen ha en paus för att fundera? I min hjärna finns det så många frågetecken kring ditt mejl ...

Vad gäller hans svar är det lättare att tolka, och kan väl sammanfattas med att han definitivt vill ha dig kvar i sitt liv, och att han är villig att följa dig och dina behov till 100 %, för att förhoppningsvis i slutändan få behålla dig. Däremot framkommer det ju inte om han kan tänka sig att bryta med sin särbo och i stället ha ett fullt-ut-förhållande med dig; det svarar han ju inte på öht (men å andra sidan frågade du inte heller, eller iaf inte rent ut).

Kan du i korta ordalag beskriva vad det är du vill, avskalat och tydligt, så blir det lättare att komma med tankar som kanske kan hjälpa dig att bestämma hur du ska gå vidare ❤️

• Lynx123

Han är tillsammans med en annan kvinna! Vill han ha dig som nummer ett så kan han göra slut med henne och sedan får ni se. Eller vill du kanske vara en liten sak sådär vid sidan om? Det kanske passar dig och din livsstil?

Börja med atr bestämma hur du själv vill ha det. Just nu är han förbjuden frukt, och det kanske är mer spännande än om du var hans förstahandsval? Själv hade jag inte velat vara med en person som sviker sin livskamrat och som endast ville ha mig som tvåa.

• Anonym (Lägga ner?)
    Anonym (Hm) skrev 2025-12-06 01:25:52 följande:

Ska jag vara helt ärlig så har jag svårare att tolka ditt mejl än hans svar - vad exakt är det du vill? Vill du ta en paus från honom för att du i slutänden vill bryta med honom, och du tänker att det blir lättare om du inte träffar honom? Eller vill du att det ska bli ni två, bara att du behöver att ni i så fall tar nästa steg och faktiskt blir ett par på riktigt, inte bara att du ska finnas där i smyg, vid sidan om hans särboförhållande? Och hur passar samtalet in i det hela? Vill du ta en paus och fundera för att sen träffa honom och ha det där långa, brutalt ärliga samtalet, eller menar du att ni först skulle ha samtalet och sen ha en paus för att fundera? I min hjärna finns det så många frågetecken kring ditt mejl ...

Vad gäller hans svar är det lättare att tolka, och kan väl sammanfattas med att han definitivt vill ha dig kvar i sitt liv, och att han är villig att följa dig och dina behov till 100 %, för att förhoppningsvis i slutändan få behålla dig. Däremot framkommer det ju inte om han kan tänka sig att bryta med sin särbo och i stället ha ett fullt-ut-förhållande med dig; det svarar han ju inte på öht (men å andra sidan frågade du inte heller, eller iaf inte rent ut).

Kan du i korta ordalag beskriva vad det är du vill, avskalat och tydligt, så blir det lättare att komma med tankar som kanske kan hjälpa dig att bestämma hur du ska gå vidare ❤️

Jag som klippt in texten lite fel, utan sammanhang som var innan när vi pratat. Det var dumt. Men jag vill ha paus/distans i kontakten nu för att kunna tänka och landa i tankarna, något han själv också sagt någon gång. Och så att vi kanske kommer tillbaks i kontakten om några månader och ser om vi kommit fram till något, och prata ordentligt med varandra då. 
  • Anonym (We)

Det här är den klassiska situationen, tyvärr. Med man som förälskar sig i en kvinna men har en stark bindning kvar till "frun", i det här fallet en särbo.

Dessutom gör den stora åldersskillnaden att han troligen funderar på vad som ska hända när han känner av ålderdomen på riktigt och blir 75 och du fortfarande är relativt ung, 55.

Han kan vara rädd att inte kunna prestera sexuellt, vilket är rätt vanligt då och att vara sjuk och inte orka göra något. Medan du är helt igång. Han är rädd att bli lämnad på ålderns höst. Ålderdomen är en realitet och hana särbo är jämnårig.

Du gör rätt som tar paus. Då får han tänka efter om han struntar i allt och vill bara vara med dig, oavsett konsekvenser.

Men du bör också tänka på hur det är under ålderdomen. De sista åren 6-7 åren brukar människor vara sjuka och orka ganska lite, inte alla men många. 

När en kvinna är över 60 så brukar det dessutom inte finnas så många bra män som är lediga. Alltså kan du själv bli ensam på ålderns höst.

• Anonym (Paula)

Alltså jag är själv i den åldern och frivilligt barnfri. Inga av mina vänner är ens intresserade av män som är 60 år. Dessutom är det ytterst sällan vi frivilligt barnfria blir intresserade av män med barn.

Det är inte så att detta ör en 60 årig man som hoppas att en 40 årig kvinna utan barn. Ska vara intresserad av honom, som är fast med fru och barn? 

Hur har ni ens träffats och skriver mail till varandra?! Så mycket frågetecken med denna trådstart. Extremt märklig dessutom. Nä detta tror jag inte ett dugg på lol 

• Anonym (Melanie)
    Anonym (Paula) skrev 2025-12-06 10:01:23 följande:

Alltså jag är själv i den åldern och frivilligt barnfri. Inga av mina vänner är ens intresserade av män som är 60 år. Dessutom är det ytterst sällan vi frivilligt barnfria blir intresserade av män med barn.

Det är inte så att detta ör en 60 årig man som hoppas att en 40 årig kvinna utan barn. Ska vara intresserad av honom, som är fast med fru och barn? 

Hur har ni ens träffats och skriver mail till varandra?! Så mycket frågetecken med denna trådstart. Extremt märklig dessutom. Nä detta tror jag inte ett dugg på lol 

Håller med , jag är 41 nu. Aldrig varit intresserade av gubbar på 60 år. Alldeles för stor åldersskillnad. Dessutom har jag själv valt bort barn frivilligt. Son du säger, vi blir inte intresserade av män med barn. Den livsstilen går inte ihop med att vi själva inte vill ha barn.

Nu är väl som vuxna. Och HUR ens? Alltså där jag bor der jag knappt mina grannar. Troligare scenario att det är en äldre man som suktar efter en kvinna i denna ålder. Förmodligen vet han att hon har boll intresse. 

Men det är fritt fram att drömma online ')

Nä, tror inte på detta heller faktiskt. Känns skumt.
  • Anonym (Melanie)

*noll intresse 

Ska lägga till att min farsa är bara typ 5 år äldre än 60. Så nej urk.

• Anonym (Jason)

Haha, med tanke på att personen tummar ned. Kan ni vara nära sanningen.

Ytterst sällan 40 åriga kvinnor intresserar sig för 60 år gamla män. Inga av mina kvinnliga vänner gör det heller. Dessutom kan jag styrka det om frivilligt barnfri  kvinnor. Don jag har i min krets, har noll intresse av män med barn. Vuxna eller inte. Nån äldre herre som suktar efter en kvinna han aldrig kan få.

Annars måste man vara redigt desperat i mina ögon. Många har farsor kring den här åldern. 

• Yxrolf

Jag tror på din historia av den enkla anledningen att jag förstår hans svar.
    Och eftersom det verkar vara så viktigt i denna tråd att ha bekanta som dras till 60åringar: Har även en 31-årig väninna som har en märklig dragning till ÄLDRE män så obviously går det.

On topic så blir mitt råd att lägga ner. Olycklig kärlek leder sällan till något bra.
    Att det är i en äldre man som bor nära dig ger mig även intrycket att han kanske fyller en roll som varit vakant sedan tidigare, och det finns andra och bättre sätt att bearbeta en sådan saknad. 

• Anonym (We)

Ja, det klart att man kan förälska sig över åldersgränser men det är mer ovanligt. Det är ju bara att titta på statistiken när det gäller åldersskillnader på de som gifter sig.

Sedan ger det komplikationer i längden för båda parter om åldersskillnaden är så stor som 20 år. 
    Det tror jag att mannen i det här fallet funderar över. Han vill inte riskera att bli ensam på ålderdomen eller inte orka med att göra olika saker tillsammans med sin yngre fru. Potensproblem är vanliga högre upp i åldern. 

Svar på tråden Hopp eller ej?