• Anonym (Barnmat nej tack)

Vuxna med barnsliga smaker

Vuxna över 20 år som gillar barnsliga smaker, har de fastnat mentalt i mellanstadiet? Jag förstår inte vuxna som inte äter tex skaldjur eller annan ?fin? vuxenmat utan äter saker som anses barnsligt. 

Tex om man äter spagetti och köttfärssås, inte äta lite vuxnare tillbehör som tex parmesanost utan ska ha ketchup till. Eller vuxna som inte äter skaldjur som sagt. Har träffat två kvinnor och en man som aldrig ätit en räkmacka? Det handlar inte om att man måste bli en torr gubbe som bara dricker rödvin och lyssnar på P1, men någon slags mognad kan man väl kräva? När vuxna människor bara konsumerar förenklad, sockrad kultur utan djup, utan nyfikenhet, utan vilja att utmanas.

Samma med godis och desserter egentligen. I min värld så ska vuxna klara av desserter med tex kaffe eller liknade i, och inte äta tresmakers glass från GB. Imorgon har jag bjudit hem lite folk och har sagt att barnsliga smaker inte är välkomna. Någon annan som stör Sig på detta?

• Svar på tråden Vuxna med barnsliga smaker
  • Anonym (Håller med)
    Fjäril kär skrev 2025-12-30 12:32:50 följande:

Då kan jag meddela att Kronprinsessan Victorias favoritdryck är te, Silvia dricker helst Fanta hemmavid och Kungen föredrar en grillad korv med bröd som han grillar i naturen själv och gärna delar med sin hund. 

Men de kräver väl inte att bli serverade detta på Nobelfesten och andra finare tillställningar där de är närvarande..? Jag kan tänka mig att just den familjen får äta så mycket "fin" mat, att de tycker att det är avlappnande och semesterkänsla att få äta bara en vanlig varm korv med en fanta till, någon gång ibland. 
  • Anonym (Mimmi)

Beroende på hur många man är i sällskapet försöker man väl hitta en meny så många som möjligt kan uppskatta? Jag hade kanske tyckt det var småtrist att äta spaghetti och köttfärssås på nyår. Å andra sidan hellre det än svamp som jag bara inte klarar av.

• molly50
    Anonym (Barnmat nej tack) skrev 2025-12-30 12:07:10 följande:
    Vuxna med barnsliga smaker

Vuxna över 20 år som gillar barnsliga smaker, har de fastnat mentalt i mellanstadiet? Jag förstår inte vuxna som inte äter tex skaldjur eller annan ?fin? vuxenmat utan äter saker som anses barnsligt. 

Tex om man äter spagetti och köttfärssås, inte äta lite vuxnare tillbehör som tex parmesanost utan ska ha ketchup till. Eller vuxna som inte äter skaldjur som sagt. Har träffat två kvinnor och en man som aldrig ätit en räkmacka? Det handlar inte om att man måste bli en torr gubbe som bara dricker rödvin och lyssnar på P1, men någon slags mognad kan man väl kräva? När vuxna människor bara konsumerar förenklad, sockrad kultur utan djup, utan nyfikenhet, utan vilja att utmanas.

Samma med godis och desserter egentligen. I min värld så ska vuxna klara av desserter med tex kaffe eller liknade i, och inte äta tresmakers glass från GB. Imorgon har jag bjudit hem lite folk och har sagt att barnsliga smaker inte är välkomna. Någon annan som stör Sig på detta?

Det finns en anledning till att jag inte äter t ex skaldjur. Och det stavas allergi.
    Av samma orsak kanske man inte heller kan äta t ex ost eller andra saker du anser vara vuxenmat.
  • Tom Araya

Nu är jag inte så dömande av folk som TS är, men för mig är bra och god mat viktigt.

Mitt ex var mer så att det mest handlade om nödvändig bukfylla. Åt vi ute så kunde jag äta fisk eller en köttbit och hon åt hamburgare eller pizza. Sedan så drack hon cola zero till maten om helgerna medan jag tycker att Ramlösa, öl eller vin är mer normalt för vuxna.

Detta var inte skälet till att de tog slut, men efteråt brukar jag tänka på detta som ett av flera exempel på att vi nog inte matchade varandra så bra.

• Anonym (maten)
    molly50 skrev 2025-12-30 15:41:00 följande:
    Det finns en anledning till att jag inte äter t ex skaldjur. Och det stavas allergi.
    Av samma orsak kanske man inte heller kan äta t ex ost eller andra saker du anser vara vuxenmat.
    Du verkar ha missförstått hela tråden. Det handlar självklart inte om allergi, utan om att stanna i utvecklingen när det gäller matpreferenser (och ofta även annat).
  • molly50
    Anonym (maten) skrev 2025-12-30 15:49:14 följande:
    Du verkar ha missförstått hela tråden. Det handlar självklart inte om allergi, utan om att stanna i utvecklingen när det gäller matpreferenser (och ofta även annat).
    TS har överhuvudtaget inte,vad jag har sett, nämnt något annat än att det är barnsligt att inte äta t ex skaldjur.  Och det var vad jag reagerade på.
  • Anonym (maten)
    molly50 skrev 2025-12-30 15:52:09 följande:
    TS har överhuvudtaget inte,vad jag har sett, nämnt något annat än att det är barnsligt att inte äta t ex skaldjur.  Och det var vad jag reagerade på.
    Du har missförstått hela tråden. 
  • molly50
    Anonym (maten) skrev 2025-12-30 15:53:25 följande:
    Du har missförstått hela tråden. 
    Jag missade att TS har skrivit att h*n respekterar att man kan ha allergier. 
    Men jag tycker fortfarande att det är fånigt att kalla andra för barnsliga för att man inte äter mat som är,i TS tycke,vuxen mat.
    Alla tycker t ex inte om råbiff. Ska man då tvinga sig att äta det?
  • Anonym (maten)
    molly50 skrev 2025-12-30 15:56:18 följande:
    Jag missade att TS har skrivit att h*n respekterar att man kan ha allergier. 
    Men jag tycker fortfarande att det är fånigt att kalla andra för barnsliga för att man inte äter mat som är,i TS tycke,vuxen mat.
    Alla tycker t ex inte om råbiff. Ska man då tvinga sig att äta det?
    Ska du tvinga mig att inte tycka att den som äter barnmat har barnslig smak? 

Nä, ingen behöver tvinga sig till nåt, men man får ju ändå ha åsikter om människor och deras vanor. 
  • Anonym (Håller med)
    Tom Araya skrev 2025-12-30 15:49:06 följande:

Nu är jag inte så dömande av folk som TS är, men för mig är bra och god mat viktigt.

Mitt ex var mer så att det mest handlade om nödvändig bukfylla. Åt vi ute så kunde jag äta fisk eller en köttbit och hon åt hamburgare eller pizza. Sedan så drack hon cola zero till maten om helgerna medan jag tycker att Ramlösa, öl eller vin är mer normalt för vuxna.

Detta var inte skälet till att de tog slut, men efteråt brukar jag tänka på detta som ett av flera exempel på att vi nog inte matchade varandra så bra.

Jomen så var det med min exman också. Det var likadant över hela linjen, han ville aldrig lära sig något nytt, utmana sig. Vad jag än föreslog att vi skulle göra - klätterkurs, överlevandskurs, seglingskurs, rida på islandshästar... så tyckte han att det var jobbigt, menlingslöst och onödigt.

Jag föreslog att vi skulle läsa noveller, och sedan diskutera dem - men det såg han heller ingen mening i. Varför läsa noveller när det finns TV-serier och dataspel, liksom? Han förstod inte varför jag började med akvarellmålning eller keramik - jag var ju ändå för gammal för att "bli något" på det? Han ville inte resa utomlands, för det var bara jobbigt, en gång reste vi men då blev det bara ett typiskt grisfestställe. Och även där gnällde han hela veckan att han hade tråkigt, han ville hem till datorn (det här var före dumbfånernas tid). 

Han ville för övrigt inte heller dricka vin eller öl, inte av moraliska eller religiösa skäl (som jag skulle ha respekterat, ja rent av högaktat), utan för att det smakar "surt" respektive "beskt". Och han ville inte ta den tiden, som det tar att vänja sig. Det skulle vara läskeblask. "Sött och gott, sött och gott." Samma sak med kaffe. När vi var bortbjudna någonstans måste värdinnan gå och hämta saft åt honom, när vi andra drack kaffe, och jag skämdes ihjäl. 
Svar på tråden Vuxna med barnsliga smaker