• Anonym (Barnmat nej tack)

Vuxna med barnsliga smaker

Vuxna över 20 år som gillar barnsliga smaker, har de fastnat mentalt i mellanstadiet? Jag förstår inte vuxna som inte äter tex skaldjur eller annan ?fin? vuxenmat utan äter saker som anses barnsligt. 

Tex om man äter spagetti och köttfärssås, inte äta lite vuxnare tillbehör som tex parmesanost utan ska ha ketchup till. Eller vuxna som inte äter skaldjur som sagt. Har träffat två kvinnor och en man som aldrig ätit en räkmacka? Det handlar inte om att man måste bli en torr gubbe som bara dricker rödvin och lyssnar på P1, men någon slags mognad kan man väl kräva? När vuxna människor bara konsumerar förenklad, sockrad kultur utan djup, utan nyfikenhet, utan vilja att utmanas.

Samma med godis och desserter egentligen. I min värld så ska vuxna klara av desserter med tex kaffe eller liknade i, och inte äta tresmakers glass från GB. Imorgon har jag bjudit hem lite folk och har sagt att barnsliga smaker inte är välkomna. Någon annan som stör Sig på detta?

• Svar på tråden Vuxna med barnsliga smaker
  • Anonym (maten)
    Aniiee skrev 2025-12-30 14:34:05 följande:
    Och vi ska käka tacos och red velvet cake- Orka laga mat på nyår när man redan stått 14 timmar om dan i fyra dagar i köket en vecka tidigare.
    Skönt att jag inte stått 14 timmar om dan i köket i 4 dagar. Menar du att julmaten tar den tiden för dig att laga? Eller gillar du bara att stå upp i köket många timmar? 
  • Aniiee
    Anonym (Barnmat nej tack) skrev 2025-12-30 14:30:41 följande:
    Ja. Köttbullar och köttfärssås serveras väl knappast på tex bröllop eller finare tillställningar för vuxna?
    Now tell me you've never been to an Italian wedding.
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (ingen tror väl på)
    Anonym (Ketchup) skrev 2025-12-30 14:15:03 följande:

Ketchup är barnsligt och det är dessutom inte gott att ens ha på pasta. Men många dränker flera olika maträtter i ketchup och förstår därmed smaken med syntetisk, sockrad skit. Har jag stått i timmar och lagat till en rätt och min middagsgäst spruttar på med ketchup åker denne ut med huvudet före. Till pasta ser jag till att göra riktig pastasås. Även krossade tomater går bra.

Risifrutti är väl kanske inte direkt barnsligt, men har alltid stört mig på att det främst äts av träningskvinnor som vill vara hälsosamma genom att ha en "lätt lunch". Så gott som alltid pretentiösa typer som vill ha något som smakar godis istället för mat.

Så du gillar inte ketchup och då får ingen tycka att det är en smakhöjare. Är du på samma bittra sätt med koriander?

Aldrig stött på folk som använder risifrutti som lunch. I dagens samhälle möjligtvis en propud eller barbells vilket fyller samma funktion om sött men mer mättande.

• Anonym (maten)
    EnAnonumius skrev 2025-12-30 14:41:38 följande:
    Jaha så din BEKANTA/VÄN föredrar hamburgare  framför fisk och då skall folk i grupp få sota för detta bara för att du inte kan hantera att hen har annorlunda smak preferenser än dig? 
    Och då även sjunka så lågt att kalla det för barnsligt...
    Hur menar du att folk i grupp får sota för något som TS skriver? 

Menar du alla dem som blir orimligt kränkta över att man generaliserar över smak i den här tråden? 
    Aniiee skrev 2025-12-30 14:44:28 följande:
    Tell me you've never been to a gastro pub without telling me you've never been to a gastro pub.
    gudars ja alla dessa fancy burgarställen som tagit över världen
  • Anonym (maten)
    Aniiee skrev 2025-12-30 14:44:28 följande:
    Tell me you've never been to a gastro pub without telling me you've never been to a gastro pub.
    Hehe, fint försök.
    Aniiee skrev 2025-12-30 14:46:07 följande:
    Now tell me you've never been to an Italian wedding.
    Jo, det har jag faktiskt. Och där kan ju absolut en pasta ingå som en av många rätter, men knappast i form av vår försvenskade barn-köttfärssås. 
    Anonym (maten) skrev 2025-12-30 14:47:02 följande:
    Hur menar du att folk i grupp får sota för något som TS skriver? 

Menar du alla dem som blir orimligt kränkta över att man generaliserar över smak i den här tråden? 
    TS trollar så vi får hoppas att ingen blir kränkt. Vad du gör vettefan, ett followup-account?
  • Anonym (Barnmat nej tack)

Och självklart är det inga fancy hamburgare som äts då?utan enbart köttskiva, bröd, ketchup och möjligen ett salladsblad. Hamburgare för barn alltså.

• Anonym (maten)
    Anonym (ingen tror väl på) skrev 2025-12-30 14:47:26 följande:
    gudars ja alla dessa fancy burgarställen som tagit över världen
    Väldigt fancy... 
  • Aniiee
    Anonym (ingen tror väl på) skrev 2025-12-30 14:40:35 följande:

Aniiee: Har du något bra recept på en chokladsås? Du verkar vara haj i köket.

Jag brukar göra enklaste chokladsåsen på lika delar socker, kakao och vatten (exempelvis 1 dl av varje), och koka upp. När det börjat koka lite smått stänger jag av plattan och slänger i lite smör, lite vanilijpulver och ev annan smaksättningm exempelvis rom, mintolja, eller vad jag råkar vara sugen på.
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
Svar på tråden Vuxna med barnsliga smaker