• Anonym (hämnd på mobbare)

Långvarig mobbning på forumet

Min autism gör att jag inte bara kan glömma och gå vidare, då den långvariga mobbningen av mig på Familjeliv har triggat fruktansvärda aggressioner inom mig och skadat mig psykiskt. Jag går ofta och tänker på hur illa behandlad jag blivit på FL i många år i min ensamhet och får då såna häftiga vredesutbrott att jag slår hårt i väggar, slänger saker i golvet/ i väggen så de går sönder. Ibland när jag är ute på byn kan jag knuffa till någon hårt utan anledning eftersom jag kokar av ilska då FL-mobbarnas elaka ord.

Alla som utsätts för mobbning under lång tid SKA ta hämnd på det! Det är nämligen det enda sättet att få mobbarna att förstå att de inte kan bete sig hur som helst mot andra och komma undan med det och utan att det får konsekvenser. Vuxna mobbare behöver uppfostras och tillrättavisas precis som barn som mobbar. Vuxna människor ska veta bättre än så och visa sig kompromissbara och förstående, även gentemot dem som inte delar deras åsikter och uppfattningar. 
  • Svar på tråden Långvarig mobbning på forumet
  • felicityporter

Har du ingen professionell (t ex psykolog eller kurator) du kan prata med om detta? Det är inte sunt att en internetsida ska gå ut över ditt riktiga liv, jag tror du behöver lära dig att ta ansvar över dina handlingar istället för att skylla ditt dåliga beteende på främlingar på internet.

• Anonym (hämnd på mobbare)
    felicityporter skrev 2026-01-02 17:44:08 följande:

Har du ingen professionell (t ex psykolog eller kurator) du kan prata med om detta? Det är inte sunt att en internetsida ska gå ut över ditt riktiga liv, jag tror du behöver lära dig att ta ansvar över dina handlingar istället för att skylla ditt dåliga beteende på främlingar på internet.

Du flyttar över problematiken på mobboffret. Säger du så till de som har blivit mobbade i skolan med?
  • Anonym (Enic)

Byta forum då kanske. Finns mötesplatser online för personer med autism. Där kan du träffa likasinnade. 

• felicityporter
    Anonym (hämnd på mobbare) skrev 2026-01-02 17:45:14 följande:
    Du flyttar över problematiken på mobboffret. Säger du så till de som har blivit mobbade i skolan med?
    Jag var själv mobbad i skolan (dvs verkliga livet) men jag betedde mig inte illa efter skolan för det.
  • Anonym (Obegripligt)

För mig obegripligt hur man kan ta åt sig så mycket av vad som skrivs på ett anonymt forum. Tryck bara på krysset i övre högra hörnet så försvinner dem du har så ont av. Hur svårt kan det vara? 

Ja det finns elaka och nedlåtande människor överallt, inte bara på forum. Det är därför du måste bygga upp en integritet som är så stark att du inte låter dig påverkas av det. Borsta av dig dammet och gå vidare.

Skulle jag ta åt mig av allt som elaka människor skiver på nätet skulle jag bli tokig till sist och förmodligen få läggas in.

• Trent

Vad har din autism med detta att göra? Gör den dig lat också?

• Anonym (Nina)

Jag tror alla här inne inte får medhåll var gång och ofta inte. Försök tänk på det, att det bara är så men det har inte så mycket med verkligheten att göra. De känner inte dig så ta inte åt dig. Mår man så dåligt som du gör av detta så kanske bättre om du kan hitta annat du kan syssla med istället eller mest läsa vad som skrivs och gilla eller inte gilla vad som skrivs. Jag själv har autism och har svårt för att alltid förstå sociala kåder. Ser inte riktigt skillnad på ironi och humor och jag blir ibland nervös när jag svarar någon för jag vet inte om jag förståt det helt rätt och är här mycket för att lära mig det sociala.

• Anonym (Nina)
    Trent skrev 2026-01-02 18:43:51 följande:

Vad har din autism med detta att göra? Gör den dig lat också?

Nej det gör en inte lat. När man har autism så har man lite svårare med de sociala kåderna och risken är då stor att det blir lite felaktigt i ett socialt forum.
  • Anonym (Obegripligt)
    Anonym (Nina) skrev 2026-01-02 18:54:52 följande:

Jag tror alla här inne inte får medhåll var gång och ofta inte. Försök tänk på det, att det bara är så men det har inte så mycket med verkligheten att göra. De känner inte dig så ta inte åt dig. Mår man så dåligt som du gör av detta så kanske bättre om du kan hitta annat du kan syssla med istället eller mest läsa vad som skrivs och gilla eller inte gilla vad som skrivs. Jag själv har autism och har svårt för att alltid förstå sociala kåder. Ser inte riktigt skillnad på ironi och humor och jag blir ibland nervös när jag svarar någon för jag vet inte om jag förståt det helt rätt och är här mycket för att lära mig det sociala.

Man ska vara försiktig med att prata om diagnoser på det här forumet har jag förstått. Men en person som har grav autism kan tolka in en massa i det folk säger och skriver som de inte har menat. Men från yngre år som väldigt aktiv på nätet känner jag igen känslan av att överreagera på vad folk skriver. Ibland nästan så att det kändes som en ren provokation bara det att någon hade en annan åsikt eller uppfattning. Men man lär sig med tiden och tänker att deras åsikter får stå för dem själva, då mina åsikter och uppfattningar står intakt oavsett vad andra tycker.
  • Anonym (Snart avstängd ...)

Det är inte okej att vara elak, varken IRL eller på nätet. Men elaka människor kommer man att träffa på, och då behöver man lära sig att hantera denna elakhet. Det låter som att du TS saknar verktyg för att hantera detta, i alla fall den elakheten du blir utsatt för på nätet. Det första du kan göra för din egen skull är att sluta hänga på forum där du blir illa bemött. FL har otroligt dålig och godtycklig moderering, så ska du "hämnas" på någon så är det FL (jag vill verkligen inte uppmuntra dig till hämnd, men det är trots allt FL som har det yttersta ansvaret för vad de tillåter här, så hur du behandlats är ytterst deras "fel". Men förmodligen kommer detta inlägg i och med att jag skrivit detta bli raderat illa kvickt och jag bli avstängd, de är bra på moderering när det kommer till kritik mot dem själva ...)

Det är tråkigt att det ska behövas att den utsatta avlägsnar sig, men du kan enbart kontrollera dina egna handlingar, du kan aldrig kontrollera andras. Det andra du kan göra är att ha ett professionellt samtalsstöd, gärna någon som kan det här med autism. 

Att du ibland blir utåtagerande så att du knuffar till andra människor när du är ute är inte okej någonstans, och det är enbart ditt ansvar att du gör så, det kan du inte skylla på andra. 

Sedan håller jag inte med dig om att "vuxna människor ska visa sig  kompromissbara och förstående". Man kan aldrig kräva att någon ska förstå en själv eller ens kompromissa med en. Det man kan kräva däremot, är att man håller en god samtalston, inte är elak, sarkastisk, hålfull eller liknande. Eller, egentligen kan man rent juridiskt inte kräva det heller, upp till en viss gräns naturligtvis, men det är inte okej för det.  Återigen, om man blir bemött så är det upp till en själv att ta ansvar för om man vill vara kvar i det sammanhanget.

Svar på tråden Långvarig mobbning på forumet