• Anonym (Erik)

Feber och hosta?

Igår kl 7.00 började jag känna mig krasslig, kollade tempen kl 10:30 då var det 37.9, sedan kollade jag 15,00 och då var det 38.5, sedan var 19:00 39,1.

Där på kvällen fick jag ta Alvedon vid 19 och det kändes bättre, sov 10h. Sov lite obekvämt.

Vaknade väldigt mör i kroppen, tung/svälld/ond känsla i huvudet, lite slemmig och hosta (bränns/irriteras) längre ner.

Kollade tempen idag kl 11 och då var det fortfarande 39.1. Så jag tog Alvedon kl 12:00, blev bättre under dagen.

Nu kring 18.00 började jag känna mig lite varm och tung i huvudet och hosta, men det funkar.

så kanske bör avvakta lite med Alvedon.

Är detta ett vanligt förlopp?

• Svar på tråden Feber och hosta?
  • Anonym (Erik)

Nu ikväll så känner jag mig varmare och mör, säkert efter att Alvedon gått ut.

så haft feber sen igår kl 11.00

• Anonym (Influensa)

Låter fullt normalt. Årets influensa är inte nådig. Haft kollegor som legat i 39 graders feber i 2,5 vecka. 

• Anonym (n)

Du är ju sjuk så vad är problemet? Ta alvedon om du behöver. Drick. Vila.

• Anonym (Erik)
    Tow2Mater skrev 2026-02-28 21:28:18 följande:

Har du aldrig haft feber i 2-3 dagar förr?

Typ inte, kanske var tonåring. Så kommer inte riktigt ihåg.

Vaknade i natt och var varm, tung i huvudet och värk i halsen Och hosta. Antar det är vanligt förlopp som kommer 1-2 dagar efter man insjuknar.

Så jag antar att detta är fullt normalt. Drack ett glas varm vatten, tog 2 alvedoner och gurglade salt vatten.

Hjälper nog lite. Men fullt normalt förlopp då. Tycker 39.1-39.4 är lite väl högt.

Känner mig bättre efter tagit Alvedon och det är väl positivt? Att det går att lindra.
  • Anonym (Erik)
    Anonym (Influensa) skrev 2026-02-28 21:46:33 följande:

Låter fullt normalt. Årets influensa är inte nådig. Haft kollegor som legat i 39 graders feber i 2,5 vecka. 

Jäklar. Då ska jag bara ta det lugnt och vila. Behöver inte oroa mig att jag har 39.1-39.3 i några dagar då

dricker mycket varmt vatten och gurglar saltvatten
  • Anonym (Erik)
    Anonym (n) skrev 2026-02-28 22:46:05 följande:

Du är ju sjuk så vad är problemet? Ta alvedon om du behöver. Drick. Vila.

Extra mör/värk i halsen i natt typ dag 2. antar det är också vanligt förlopp vid flunsan

tung i huvudet och hosta, spänd/ont i huvudet, varm i ansiktet 
  • Anonym (Ssk)

Feber är inte farligt att ha, det betyder att ditt immunförsvar bekämpar det främmande i kroppen som gjort dig sjuk, tar du Alvedon så kommer du förlänga sjukdomsförloppet, eftersom du med Alvedon sänker febern och då jobbar det inte lika frekvent med ?bekämpningen? har man väldigt ont eller är väldigt besvärsd ska man självklart ta en Alvedon , men det är inte farligt att ha feber , och inget konstigt att ha det några dagar heller, drick mycket vatten, få i dig nå näring och vila så kommer du nog snart känna dig bättre 😊

• Anonym (Ssk)

Och att ha den febern du har är INTE farligt någonstans, skulle du få feber upp mot 40-41 grader MED Alvedon i kroppen skulle jag kontakta VC för då kanske det är nå bakterier som orsakar att du är sjuk, Tex halsfluss,lunginflammation. Men annars kan du slappna av, det kommer gå över isåfall.😊

• Anonym (Erik)
    Anonym (Ssk) skrev 2026-03-01 03:32:53 följande:

Och att ha den febern du har är INTE farligt någonstans, skulle du få feber upp mot 40-41 grader MED Alvedon i kroppen skulle jag kontakta VC för då kanske det är nå bakterier som orsakar att du är sjuk, Tex halsfluss,lunginflammation. Men annars kan du slappna av, det kommer gå över isåfall.😊

Tack för svar. Bara ta det lugnt då, fortsätta dricka mycket vatten och gurgla saltvatten.

Nu har det övergått till mer än/halsont, ett tag var det mer brännande hosta, detta kanske är normalt också?

Och dom ggr jag tagit Alvedon så har jag känt mig rätt bra, så alvedon verkar ge effekt så det är bra.

Nu har jag dock inte kollat tempen, i natt vaknade jag med lite ont i huvudet och halsen, var tvungen att ta Alvedon.

Kanske bör kolla tempen lite senare idag.
Svar på tråden Feber och hosta?