• Anonym (Erik)

Feber och hosta?

Igår kl 7.00 började jag känna mig krasslig, kollade tempen kl 10:30 då var det 37.9, sedan kollade jag 15,00 och då var det 38.5, sedan var 19:00 39,1.

Där på kvällen fick jag ta Alvedon vid 19 och det kändes bättre, sov 10h. Sov lite obekvämt.

Vaknade väldigt mör i kroppen, tung/svälld/ond känsla i huvudet, lite slemmig och hosta (bränns/irriteras) längre ner.

Kollade tempen idag kl 11 och då var det fortfarande 39.1. Så jag tog Alvedon kl 12:00, blev bättre under dagen.

Nu kring 18.00 började jag känna mig lite varm och tung i huvudet och hosta, men det funkar.

så kanske bör avvakta lite med Alvedon.

Är detta ett vanligt förlopp?

• Svar på tråden Feber och hosta?
  • Anonym (Erik)

En aning lägre feber idag, bara kollat en gång vid 12:00 idag.

Däremot har det övergått mer till halsont/värk, hosta som bränner lite i bröstkorg, snuvig, tät i bihålor, tung i huvudet.

Första dagen detta känns ordentligt. Harklade upp en jätteboll med snor/slem inatt, typ grå/beige/gul/grön.

Normalt detta?

• Anonym (gammal kärring)
    Anonym (Erik) skrev 2026-03-02 02:16:40 följande:

En aning lägre feber idag, bara kollat en gång vid 12:00 idag.

Däremot har det övergått mer till halsont/värk, hosta som bränner lite i bröstkorg, snuvig, tät i bihålor, tung i huvudet.

Första dagen detta känns ordentligt. Harklade upp en jätteboll med snor/slem inatt, typ grå/beige/gul/grön.

Normalt detta?

Absolut är det normalt, med en rejäl flunsa.

Men om det börjar kännas svårt att andas, som att du inte kan fylla lungorna helt för att det gör ont, då ska du rådgöra med 1177.
  • Anonym (Erik)
    Anonym (gammal kärring) skrev 2026-03-02 07:48:07 följande:
    Absolut är det normalt, med en rejäl flunsa.

Men om det börjar kännas svårt att andas, som att du inte kan fylla lungorna helt för att det gör ont, då ska du rådgöra med 1177.
    Så känner jag inte. Verkar vara mindre feber nu, och istället är det halsen som ömmar/gör ont, hostar och det irriterar/svider lite, och tung känsla i huvudet och bihålor.

Känner mig snorig, tät långt in. Dessa symtom kom på söndag morgonen, fre och lör var det mest huvud och feber.

Inne på dag 4 nu, brukar inte vara så krasslig så länge, men det kanske är normalt? och detta låter ju som en ordentlig influensa.
  • Anonym (Erik)

Tog tempen nyss, fortfarande 38.2-38.4. Brukar ni kunna ha feber längre tid? Är inne på dag 4 nu. Brukar typ aldrig ha detta så vet inte själv.

Känns även mer tung/små ont i huvudet, svälld i bihålor, panna, ögon osv. Harklar lite slem, lite hosta.

Antar att denna gång är rätt vanlig vid influensan. Men feber i 4 dagar, vad bör jag göra?

Tycker jag är ungefär lika sliten som jag varit hela tiden, förutom fre och lör då jag hade mer värk.

Ska ta tempen igen ikväll, nu tänkte jag istället ta 2 Alvedon, dricka varmt honungsvatten och ta nasonex.

Känner ni igen er? Hur hög feber och hur länge hade ni? Bihålor, tung i huvudet och hosta då?

• Anonym (konst)
    Anonym (Erik) skrev 2026-02-28 19:09:26 följande:

Nu ikväll så känner jag mig varmare och mör, säkert efter att Alvedon gått ut.

så haft feber sen igår kl 11.00

Låter ju helt normalt.

Fattar egentligen inte varför vuxna håller på och tar tempen sådär. Varför skulle feber i 4 dagar vara konstigt? Du orkar ju tydligen skriva inlägg här, så helt sänkt är du ju inte. Låter som influensa, kommer att gå över. Ta Alvedon om du tycker att det hjälper. 
  • Anonym (Erik)

Som sagt har typ inte haft det sen jag blev vuxen, så glömt bort hur det kan vara.

Kändes lite bättre idag på dagen, tror tempen var ner en aning, men mot kvällen blev sämre igen och tempen visa 38.4 igen.

Är det verkligen normalt? Har läst att man ofta blir lite sämre på kvällen och naturligt har lite högre temp.

Nu är det enda dag 4. Tar nog ingen mer temp nu, utan tog två Alvedon istället. Och så tar jag tempen imorgon bitti, hoppas på att den sjunkit bra då.

• Anonym (Jag)

Men herregud. Du har väl fått en förkylning eller influensa. Allt du beskriver är helt normalt. Har du runt 40 grader EFTER Alvedon kan det vara klokt att kontakta vården, eller om detta håller i sig i mer än 10-14 dagar.

• Anonym (Jag)

Och sluta ta tempen hela tiden. Det tjänar du inget på.

• Anonym (Erik)
    Anonym (Jag) skrev 2026-03-02 19:57:26 följande:

Men herregud. Du har väl fått en förkylning eller influensa. Allt du beskriver är helt normalt. Har du runt 40 grader EFTER Alvedon kan det vara klokt att kontakta vården, eller om detta håller i sig i mer än 10-14 dagar.

Okej, ja tempen blir nog rätt låg efter Alvedon. Men ikväll var den tillbaka på 38.4 och det är dag 4, får väl avvakta till imorgon bitti och hoppas den är lägre då.

Hur hög feber och många dagar brukar ni andra ha?

Och nu är det även värk i halsen, jätte trånga/svullna bihålor, tung i huvudet och stickig hosta som spökar också, men antar att det är ett vanligt förlopp dag 3 och 4.
  • Anonym (Erik)

Betydligt mer halsont ikväll, var tvungen att ta en Ipren.

Tror febern sjunker bra av Alvedon, men ikväll var det värre med halsont, tungt huvud, svullna bihålo, panna, ögon.

snart dag 4 gjord, känns som det gått lite väl länge nu.

Hade 38.2-38.4 tidigare idag. någon som känner igen sig? Kanske borde kolla upp det? Inatt eller imorgon bitti? Kanske onödigt att stressa iväg nu

Svar på tråden Feber och hosta?