• Anonym (Erik)

Feber och hosta?

Igår kl 7.00 började jag känna mig krasslig, kollade tempen kl 10:30 då var det 37.9, sedan kollade jag 15,00 och då var det 38.5, sedan var 19:00 39,1.

Där på kvällen fick jag ta Alvedon vid 19 och det kändes bättre, sov 10h. Sov lite obekvämt.

Vaknade väldigt mör i kroppen, tung/svälld/ond känsla i huvudet, lite slemmig och hosta (bränns/irriteras) längre ner.

Kollade tempen idag kl 11 och då var det fortfarande 39.1. Så jag tog Alvedon kl 12:00, blev bättre under dagen.

Nu kring 18.00 började jag känna mig lite varm och tung i huvudet och hosta, men det funkar.

så kanske bör avvakta lite med Alvedon.

Är detta ett vanligt förlopp?

• Svar på tråden Feber och hosta?
  • Anonym (n)
    Anonym (Erik) skrev 2026-03-03 21:27:16 följande:
    Jag har nog utnyttjat vården mindre än vad många gjort, jag har aldrig haft feber så här länge, så det är inte normalt för mig.

jag röker inte, dricker nästan aldrig, äter hälsosamt och tränar mycket. Tycker jag har rätt att vara lite ?jobbig?.

Jag har varit en gång på en vårdcentral senaste 15 åren.
    Och ändå "ringde vårdcentralen och de tycker allt tyder på virus och att det inte går att göra så mycket, samtidigt som jag tror dom vill undvika jobb, ska dras ner på allt här i Sverige." 
  • Anonym (Erik)

Som jag sagt tidigare, har aldrig varit så här sjuk. Eller haft rejäl influensa, så jag vet inte vad som är normalt.

5 dagar med feber, brutal hosta ikväll som bränner, en hals som gör ont och värker, trånga bihålor osv, tänker att det är lite väl länge? Men vad vet jag.

Jag tänker att man borde blivit bättre på 5 dagar? Känns ju inte super toppen.

• Anonym (n)
    Anonym (Erik) skrev 2026-03-03 21:29:59 följande:
    Står ju dock klart och tydligt att börjar det vara 5 dagar med feber ska man kollas upp?

Dom som jobbar gör nog allt dom kan. Är bara less på de som styr vårt land, allt dras det ned på. Kolla väntetider, skolor, arbetslösheten, bidrag, a kassor, ja allt försämras, det är mer det jag tycker är dåligt.

Jag får hoppas det är bättte imorgon. Ringer annars och bokar tid
    Varför ska du boka tid när du har redan pratat med vården? Det är en bedömning av dina symptom och skick som gäller. Feber i flera dagar är helt normalt vid flunsan och den är tuff i vinter. Du är inte pigg men du knaprar inte febernedsättande hela tiden för att få ner febern utan du klarar av det. 
  • Anonym (Erik)
    Anonym (n) skrev 2026-03-03 21:30:00 följande:
    Och ändå "ringde vårdcentralen och de tycker allt tyder på virus och att det inte går att göra så mycket, samtidigt som jag tror dom vill undvika jobb, ska dras ner på allt här i Sverige." 
    Ja de har väl chefer och folk som pressar dom uppifrån. De har inte nog med resurser och tid.

Sedan ska man inte söka i onödan. Men man har ju sett skräckexempel på folk som blivit dissad eller hemskickade med allvarliga fel.

Många ggr har jag fått mer hjälp av AI. Däremot var det en trevlig dam på 1177 jag prata med som verkade kunnig.
  • Anonym (Erik)
    Anonym (n) skrev 2026-03-03 21:33:36 följande:
    Varför ska du boka tid när du har redan pratat med vården? Det är en bedömning av dina symptom och skick som gäller. Feber i flera dagar är helt normalt vid flunsan och den är tuff i vinter. Du är inte pigg men du knaprar inte febernedsättande hela tiden för att få ner febern utan du klarar av det. 
    men tycker det borde blivit bättre på 5 dagar? Åtminstone lite mer än så här.

Idag har jag behövt ta både Ipren och Alvedon för att det ska vara drägligt, och jag som aldrig tar sådant
  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (Erik) skrev 2026-03-03 21:27:16 följande:
    Jag har nog utnyttjat vården mindre än vad många gjort, jag har aldrig haft feber så här länge, så det är inte normalt för mig.

jag röker inte, dricker nästan aldrig, äter hälsosamt och tränar mycket. Tycker jag har rätt att vara lite ?jobbig?.

Jag har varit en gång på en vårdcentral senaste 15 åren.
    Man söker vård när man verkligen behöver vård. Inte för att man är förkyld eller har influensa. Din ångest för detta är dock oroande.
  • Anonym (n)

Inte 4 dagar?

Dina symptom har blivit värre, står du inte ut med något av dom så absolut rådfråga 1177 för lindring eller om du behöver söka vård. Men annars vatten och vila.

• Anonym (Erik)
    Anonym (Skärpning) skrev 2026-03-03 21:36:35 följande:
    Man söker vård när man verkligen behöver vård. Inte för att man är förkyld eller har influensa. Din ångest för detta är dock oroande.
    Ångest? Det är ju flera som fått den diagnosen, sedan har det visat sig vara nåt allvarligt.

Man kan inte vara helt säker förrän allt är kollat. 

Jag får se hur det känns imorgon, då är det dag 6. Detta är inte normalt för mig åtminstone, dom ggr jag haft feber har det varit max 2 dagar.
  • Anonym (Erik)
    Anonym (n) skrev 2026-03-03 21:36:47 följande:

Inte 4 dagar?

Dina symptom har blivit värre, står du inte ut med något av dom så absolut rådfråga 1177 för lindring eller om du behöver söka vård. Men annars vatten och vila.

Idag är dag 5 med feber
  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (Erik) skrev 2026-03-03 21:38:56 följande:
    Ångest? Det är ju flera som fått den diagnosen, sedan har det visat sig vara nåt allvarligt.

Man kan inte vara helt säker förrän allt är kollat. 

Jag får se hur det känns imorgon, då är det dag 6. Detta är inte normalt för mig åtminstone, dom ggr jag haft feber har det varit max 2 dagar.
    Ja, ångest. Du verkar helt besatt av detta och söker försäkran tvångsmässigt. Att vara dålig i två veckor är helt normalt. Du har inga kroniska sjukdomar och inga andningssvårigheter. Herregud, du kan inte bryta ihop för att du blir förkyld. Tror inte ens att det är influensa, låter som en vanlig bondförkylning och du sitter här och skriver och skriver. När man är dålig ligger man bara och sover. 
Svar på tråden Feber och hosta?