• Anonym (Erik)

Feber och hosta?

Igår kl 7.00 började jag känna mig krasslig, kollade tempen kl 10:30 då var det 37.9, sedan kollade jag 15,00 och då var det 38.5, sedan var 19:00 39,1.

Där på kvällen fick jag ta Alvedon vid 19 och det kändes bättre, sov 10h. Sov lite obekvämt.

Vaknade väldigt mör i kroppen, tung/svälld/ond känsla i huvudet, lite slemmig och hosta (bränns/irriteras) längre ner.

Kollade tempen idag kl 11 och då var det fortfarande 39.1. Så jag tog Alvedon kl 12:00, blev bättre under dagen.

Nu kring 18.00 började jag känna mig lite varm och tung i huvudet och hosta, men det funkar.

så kanske bör avvakta lite med Alvedon.

Är detta ett vanligt förlopp?

• Svar på tråden Feber och hosta?
  • Anonym (konst)
    Anonym (Erik) skrev 2026-03-02 19:16:42 följande:

Som sagt har typ inte haft det sen jag blev vuxen, så glömt bort hur det kan vara.

Kändes lite bättre idag på dagen, tror tempen var ner en aning, men mot kvällen blev sämre igen och tempen visa 38.4 igen.

Är det verkligen normalt? Har läst att man ofta blir lite sämre på kvällen och naturligt har lite högre temp.

Nu är det enda dag 4. Tar nog ingen mer temp nu, utan tog två Alvedon istället. Och så tar jag tempen imorgon bitti, hoppas på att den sjunkit bra då.

Ja det låter helt normalt. Men din fixering vid symtomen låter inte helt normalt. 
  • Anonym (Erik)

Känner mig fortfarande krasslig, halsontet mer hanterbart nu på morgonen, men lite skrovlig och hosta kvar, lite ont i huvudet och trång i bihålor, panna osv.

Ska kolla tempen och se var den ligger. Nu börjar det gå in mot dag 5, så det måste börja hända något.

Hur länge brukar ni ha feber och vara dålig när ni haft flunsan eller liknande? Känns lite väl länge att det gått snart 5 dagar och fortfarande sliten.

• Anonym (Erik)
    Anonym (konst) skrev 2026-03-03 09:57:00 följande:
    Ja det låter helt normalt. Men din fixering vid symtomen låter inte helt normalt. 
    Fast läser man så ska det dag 5 börja bli bättre.

Nu går jag in på dag 5, med feber och krasslig. Halsont, tung i huvudet och trånga bihålor, dessa symtom har varit 3 dagar. Febern ca 5 dagar

Ska ta tempen strax och se var den ligger, hoppas den gått ner lite, annars står det att man iallafall ska boka tid.
  • Anonym (Erik)

Står ju i vanliga fall har man feber 2-3 dagar. Kanske är annorlunda vid influensa?

Om det är det jag har, känns som det? Hur länge brukar ni ha feber? 38 eller mer?

• molly50
    Anonym (Erik) skrev 2026-03-03 10:00:58 följande:

Står ju i vanliga fall har man feber 2-3 dagar. Kanske är annorlunda vid influensa?

Om det är det jag har, känns som det? Hur länge brukar ni ha feber? 38 eller mer?

Det låter som influensa. Då kan du ha feber i en vecka. 
    Är du orolig så kan du väl bara ringa till vårdcentralen för rådfrågning.

www.1177.se/Dalarna/sjukdomar--besvar/infektioner/forkylning-och-influensa/influensa/
  • Anonym (Erik)
    molly50 skrev 2026-03-03 10:10:03 följande:

www.1177.se/Dalarna/sjukdomar--besvar/infektioner/forkylning-och-influensa/influensa/

Ja det känns som influensa? Men i morse var febern fortfarande 38 och det är dag 5.

Hostar och är skråvlig i halsen, och väldigt ont/brännande/värk känsla i halsen och bihålor trånga.

Dessa symtom kom först i söndags, men varit som värst mån och tisdag. febern började redan fredag.

Tror dom sa på 1177 att dag 5 bör man känna skillnad, men antar det är olika också? Då man hört andra ha feber och ont i en vecka eller mer.

Men stämmer det? Någon här som haft feber 38-38.5 i 6-7 dagar och halsont/hosta? 

När man läser står det oftast att 3-4 dagar max, sedan ska den sjunka.

• Anonym (Erik)
    molly50 skrev 2026-03-03 10:10:03 följande:

Så här stod det i länken du posta: Du har feber som inte går ner efter fyra dygn. 

samtidigt som det står att man kan ha feber en vecka. Hade dock 39.1 fre lör och halva söndag, sedan har jag haft allt mellan 38-38.4 nu senaste två dagar.
  • Anonym (konst)
    Anonym (Erik) skrev 2026-03-03 10:30:49 följande:
    Så här stod det i länken du posta: Du har feber som inte går ner efter fyra dygn. 

samtidigt som det står att man kan ha feber en vecka. Hade dock 39.1 fre lör och halva söndag, sedan har jag haft allt mellan 38-38.4 nu senaste två dagar.
    Om du är så pigg att du kan skriva här så är din feber inte så anmärkningsvärd. Det är inte antal dagar, utan hur pass dålig man blir. Och nu vekar ju din feber sjukna, så troligen är du på väg att bli frisk. 
  • Anonym (Erik)
    Anonym (konst) skrev 2026-03-03 10:33:45 följande:
    Om du är så pigg att du kan skriva här så är din feber inte så anmärkningsvärd. Det är inte antal dagar, utan hur pass dålig man blir. Och nu vekar ju din feber sjukna, så troligen är du på väg att bli frisk. 

Ja fast det är nöd och näppe man vill skriva. Den är fortsatt hög 38-38.4. Och det är dag 5.

Känner mig mer krasslig idag till och med, halsont, trång i hals, irriterad hosta, snor i hals som försöker komma upp,  spänd/ont i huvudet, trånga bihålor. Varm osv.

Trodde ändå dag 5 skulle vara lite bättre, inte sämre. Tog en Ipren kl 11:15. Får se om den hjälper.

Gör lite ont att svälja, mat slarvar man med, men varm dryck och gurgla saltvatten gör jag.

Ska se om det går att få någon tid. Känns konstigt att ha feber i 5 dagar och nästan känna sig värre.

Hur många dagar feber har ni haft vid flunsa? Över 38 då och hur mådde ni då?

• Anonym (konst)
    Anonym (Erik) skrev 2026-03-03 11:46:58 följande:

Ja fast det är nöd och näppe man vill skriva. Den är fortsatt hög 38-38.4. Och det är dag 5.

Känner mig mer krasslig idag till och med, halsont, trång i hals, irriterad hosta, snor i hals som försöker komma upp,  spänd/ont i huvudet, trånga bihålor. Varm osv.

Trodde ändå dag 5 skulle vara lite bättre, inte sämre. Tog en Ipren kl 11:15. Får se om den hjälper.

Gör lite ont att svälja, mat slarvar man med, men varm dryck och gurgla saltvatten gör jag.

Ska se om det går att få någon tid. Känns konstigt att ha feber i 5 dagar och nästan känna sig värre.

Hur många dagar feber har ni haft vid flunsa? Över 38 då och hur mådde ni då?

38,4 är inte så hög feber.
    Och du orkar ju skriva hela tiden. 
Svar på tråden Feber och hosta?