• Anonym (Erik)

Feber och hosta?

Igår kl 7.00 började jag känna mig krasslig, kollade tempen kl 10:30 då var det 37.9, sedan kollade jag 15,00 och då var det 38.5, sedan var 19:00 39,1.

Där på kvällen fick jag ta Alvedon vid 19 och det kändes bättre, sov 10h. Sov lite obekvämt.

Vaknade väldigt mör i kroppen, tung/svälld/ond känsla i huvudet, lite slemmig och hosta (bränns/irriteras) längre ner.

Kollade tempen idag kl 11 och då var det fortfarande 39.1. Så jag tog Alvedon kl 12:00, blev bättre under dagen.

Nu kring 18.00 började jag känna mig lite varm och tung i huvudet och hosta, men det funkar.

så kanske bör avvakta lite med Alvedon.

Är detta ett vanligt förlopp?

• Svar på tråden Feber och hosta?
  • Anonym (Erik)
    Anonym (konst) skrev 2026-03-03 11:59:18 följande:
    38,4 är inte så hög feber.
    Och du orkar ju skriva hela tiden. 
    Det är nog mer rädslan som gör att jag orkar skriva. Helt sänkt i soffan.

Kroppsligt känns det som febern ska vara mycket högre.

halsen börjar kännas mer trång och värker ordentligt, hosta och rosslar massa snor, tung i huvudet och trång i bihålor.

Känner mig fan sämre dag 5, inte direkt normal och bra utveckling.

Någon annan som känner igen sig? Vilka symtom hade ni, hur länge hade ni feber, var ni sämre mot slutet, vad gjorde ni åt det?
  • molly50
    Anonym (Erik) skrev 2026-03-03 10:27:00 följande:

Ja det känns som influensa? Men i morse var febern fortfarande 38 och det är dag 5.

Hostar och är skråvlig i halsen, och väldigt ont/brännande/värk känsla i halsen och bihålor trånga.

Dessa symtom kom först i söndags, men varit som värst mån och tisdag. febern började redan fredag.

Tror dom sa på 1177 att dag 5 bör man känna skillnad, men antar det är olika också? Då man hört andra ha feber och ont i en vecka eller mer.

Men stämmer det? Någon här som haft feber 38-38.5 i 6-7 dagar och halsont/hosta? 

När man läser står det oftast att 3-4 dagar max, sedan ska den sjunka.

Jag tror inte du ska haka upp dig så mycket på just tempen. Har man influensa eller en rejäl förkylning så kan det hålla i sig i en vecka.
    Jag har haft det själv utan att det har varit något konstigt.
    Men,som sagt,är du orolig så ring vc och rådfråga.
    De kan säker ge dig bättre svar än vi här.
  • molly50
    Anonym (Erik) skrev 2026-03-03 10:30:49 följande:
    Så här stod det i länken du posta: Du har feber som inte går ner efter fyra dygn. 

samtidigt som det står att man kan ha feber en vecka. Hade dock 39.1 fre lör och halva söndag, sedan har jag haft allt mellan 38-38.4 nu senaste två dagar.
    Ja,men då har ju tempen ändå gått neråt. Och du verkar ju svara på febernedsättande.
    Jag hade varit oroligare om febern inte gått ner alls ens med febernedsättande.
    Men ditt immunförsvar kämpar just nu mot infektionen du har i kroppen så därför får du också feber.
  • Anonym (Erik)
    molly50 skrev 2026-03-03 14:14:16 följande:
    Ja,men då har ju tempen ändå gått neråt. Och du verkar ju svara på febernedsättande.
    Jag hade varit oroligare om febern inte gått ner alls ens med febernedsättande.
    Men ditt immunförsvar kämpar just nu mot infektionen du har i kroppen så därför får du också feber.
    Sant den är ju en aning bättre, men trots det känner jag mig ännu sämre idag.

väldigt trång och ont i halsen, tung i huvudet, bihålor som är svullnad, och hosta med slem/snor som kommer upp enelllanåt.

ringde vårdcentralen och de tycker allt tyder på virus och att det inte går att göra så mycket, samtidigt som jag tror dom vill undvika jobb, ska dras ner på allt här i Sverige.

Och tack för ditt svar. Känns bara sådär att det dag 5 var ännu värre, och nu tog jag ändå Alvedon och Ipren kl 12.00 idag och det hjälpte, men inte lika bra som tidigare dagar.

Kanske är brus Alvedon sämre.
  • molly50
    Anonym (Erik) skrev 2026-03-03 15:57:09 följande:

väldigt trång och ont i halsen, tung i huvudet, bihålor som är svullnad, och hosta med slem/snor som kommer upp enelllanåt.

ringde vårdcentralen och de tycker allt tyder på virus och att det inte går att göra så mycket, samtidigt som jag tror dom vill undvika jobb, ska dras ner på allt här i Sverige.

Och tack för ditt svar. Känns bara sådär att det dag 5 var ännu värre, och nu tog jag ändå Alvedon och Ipren kl 12.00 idag och det hjälpte, men inte lika bra som tidigare dagar.

Jag tror nog du kan lita på vad de säger på vc. Blir det inte bättre inom några dagar så kan du ju tinga dem igen.
  • molly50
    molly50 skrev 2026-03-03 16:29:03 följande:
    Jag tror nog du kan lita på vad de säger på vc. Blir det inte bättre inom några dagar så kan du ju tinga dem igen.
    *Ringa. Inte tinga. 
  • Anonym (n)
    Anonym (Erik) skrev 2026-03-03 15:57:09 följande:

Ja du är helt normalt sjuk som det låter.... vad ska VC göra åt det? Du tog resurser från VCs telefontid när du ska ringa 1177 för såna frågeställningar och tror att de vill undvika jobb för att de prioriterar människor som de faktiskt kan göra något för?
  • Anonym (Skärpning)

Sök för hälsoångest istället. Inte bra att ta tid från äldre och kroniskt sjuka för att man är förkyld.

• Anonym (Erik)
    Anonym (Skärpning) skrev 2026-03-03 17:37:52 följande:

Sök för hälsoångest istället. Inte bra att ta tid från äldre och kroniskt sjuka för att man är förkyld.

Jag har nog utnyttjat vården mindre än vad många gjort, jag har aldrig haft feber så här länge, så det är inte normalt för mig.

jag röker inte, dricker nästan aldrig, äter hälsosamt och tränar mycket. Tycker jag har rätt att vara lite ?jobbig?.

Jag har varit en gång på en vårdcentral senaste 15 åren.
  • Anonym (Erik)
    Anonym (n) skrev 2026-03-03 17:13:05 följande:
    Ja du är helt normalt sjuk som det låter.... vad ska VC göra åt det? Du tog resurser från VCs telefontid när du ska ringa 1177 för såna frågeställningar och tror att de vill undvika jobb för att de prioriterar människor som de faktiskt kan göra något för?
    Står ju dock klart och tydligt att börjar det vara 5 dagar med feber ska man kollas upp?

Dom som jobbar gör nog allt dom kan. Är bara less på de som styr vårt land, allt dras det ned på. Kolla väntetider, skolor, arbetslösheten, bidrag, a kassor, ja allt försämras, det är mer det jag tycker är dåligt.

Jag får hoppas det är bättte imorgon. Ringer annars och bokar tid
Svar på tråden Feber och hosta?