• Anonym (Trött)

Blockera användare?

Jag har en enkel fråga som jag inte hittar svar på.

Kan man blockera medlemmar här på Familjeliv? Jag har varit medlem rätt så länge och vill minnas att man kunde det förr. Men hittar ingenstans att göra det idag.

Tänker att det skulle fungera som på FB, så att man slipper se allt som personen i  fråga skriver här i forumet.

Det finns personer som jag är redigt trött på att se inlägg från, så då vore en sådan blockering värd guld.

Någon som vet och vill dela med sig om möjligheten finns?

• Svar på tråden Blockera användare?
  • Anonym (M)
    klyban skrev 2026-03-14 21:26:31 följande:

Hur kan inte ett råd att hantera trådar, avlägsna de som inte man gillar inte vara ett bra råd?
    Min person är helt ointressant i denna tråd och irrelevant.
    Eller ja, om man inte vill gå OT.

Är det du vill att gå OffTopic?
    Eller vara OnTopic?

För det är fascinerande att en användare ställer en fråga och ett problem för hen.
    Och du försöker inbilla dig jag eller någon annan är ämnet och när det handlar om få en mer selektiv flöde på Familjeliv.

Men antar JA, på allt detta, att du inte är det minsta intresserad av att hjälpa TS.(Som komiskt nog jag försökte göra med ett par tips.)

Kanske nästa gång kommer du försöka frågan i hand 
    Eller ja, det är min förutspålse, ska du bevisa att jag hade rätt med den?
    Tror jag har, men överbevisa mig gärna, för jag har gärna vuxna diskussion.

För ts var det Inget bra råd. Punkt. 

Dig som person är totalt ointressant. Däremot dig som klyban med din märkliga diskussionsteknik eller snarare icke-teknik är vad ts pratar om. Dig som medlem klyban. 

I bara detta inlägget så bevissr du igen att det bla är dig, som medlem ts handlar om. 
  • klyban
    Anonym (M) skrev 2026-03-14 22:49:17 följande:
    För ts var det Inget bra råd. Punkt. 

Dig som person är totalt ointressant. Däremot dig som klyban med din märkliga diskussionsteknik eller snarare icke-teknik är vad ts pratar om. Dig som medlem klyban. 

I bara detta inlägget så bevissr du igen att det bla är dig, som medlem ts handlar om. 

Det har vi bara ord om.
    Men om man har ett problem med att vissa trådar är av icke gillande, så är det ett lätt och ta  bort dom som favoriter, och det löser ett problem.

Och har man många trådar samtidigt man inte gillar, ja, då kan man gå till "Mina Favoriter" och klicka bort flera snabbt.

Två, så är detta med färger på trådarna bra saker, och gör att man snabbt kan gör över vad man tittat på och inte.

Och dessa råd löser TS problem till stor del, och drar ned tiden som läggs på ointressanta saker väldigt mycket.
    SÅ ja, dessa är bra råd, har du bättre råd om hur hantera trådar som man inte vill veta av.

För prata om min användare är till ingen hjälp för TS i frågan, och det är extremt intressant att du säger jag som person/användare är ointressant och sen pratar du bara om min person faktiskt skriver och använder det som ett argument för något(Ingen vet vad, för det glömde du av att skriva.)

Kanske du istället ska vara lite mer konstruktiv och hjälpa TS med att "blockera" oönskat material och ge råd om hur, du vet som jag gjort.(Som funkar bra, men såklart inte fullt ut, och är en tråd död, så räcker ju det att avfölja favoriten, det är så enkelt faktiskt.)

Sen detta med blockera användare, det berättar mer för mig att det är en del som inte klarar av att bli ifrågasatta och då pratar jag om ämnet i hand och om de har nått eller flera fel.
    Och ja, sett dessa många ggr och inte jag heller inblandad i, och de tenderar att ha annat än ämnet i sig också.

Försök återgå till råd än försök inbilla dig inte mina råd skulle vara det minsta fungerande.

Eller vad tror du?(Och nej, blockering finns inte, och det skulle inte lösa något för tråden ifråga, bara att en användare eller flera inte syns längre, låter i mina öron som bättre sluta följa tråden, men det är jag det.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (n)

Nu gillar vissa verkligen att spela sina karaktärer så en diskussion med dessa är som att slå huvudet i väggen och de vet det. Jag följer ytterst få trådar som favoriter så att avfölja är inte ens ett råd och hindrar inte användare från att ta över tråden med sin rappakalja när man vill följa TS och övriga som faktiskt kan diskutera. Som kan följa en röd tråd.

• klyban
    Anonym (n) skrev 2026-03-15 12:18:24 följande:

Nu gillar vissa verkligen att spela sina karaktärer så en diskussion med dessa är som att slå huvudet i väggen och de vet det. Jag följer ytterst få trådar som favoriter så att avfölja är inte ens ett råd och hindrar inte användare från att ta över tråden med sin rappakalja när man vill följa TS och övriga som faktiskt kan diskutera. Som kan följa en röd tråd.

När du avföljer så sluta den dyka upp som som alerts för nya inlägg, och sen bryr du dig inte längre om de gråa.
    Frågan är inte helt löst, men den löser massor och friger massor av tid att lägga på att ha koll på bilk trådar man har intresse av eller inte.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (n)
    klyban skrev 2026-03-15 12:22:12 följande:

När du avföljer så sluta den dyka upp som som alerts för nya inlägg, och sen bryr du dig inte längre om de gråa.
    Frågan är inte helt löst, men den löser massor och friger massor av tid att lägga på att ha koll på bilk trådar man har intresse av eller inte.

Om du bara läste vad folk skrev skulle det vara enklare men jag förstår att det är brist på hobbys som gör detta. Jag får inga notiser, jag väljer att gå in i trådar där jag vill läsa svaren i: men klickar inte om t.ex Klyban eller en "annan "användare står för senaste inläggen vilket gör att jag missar bra svar från användare som tillför annat än tjafs.
  • molly50
    klyban skrev 2026-03-15 11:46:32 följande:

Det har vi bara ord om.
    Men om man har ett problem med att vissa trådar är av icke gillande, så är det ett lätt och ta  bort dom som favoriter, och det löser ett problem.

Och har man många trådar samtidigt man inte gillar, ja, då kan man gå till "Mina Favoriter" och klicka bort flera snabbt.

Två, så är detta med färger på trådarna bra saker, och gör att man snabbt kan gör över vad man tittat på och inte.

Och dessa råd löser TS problem till stor del, och drar ned tiden som läggs på ointressanta saker väldigt mycket.
    SÅ ja, dessa är bra råd, har du bättre råd om hur hantera trådar som man inte vill veta av.

För prata om min användare är till ingen hjälp för TS i frågan, och det är extremt intressant att du säger jag som person/användare är ointressant och sen pratar du bara om min person faktiskt skriver och använder det som ett argument för något(Ingen vet vad, för det glömde du av att skriva.)

Kanske du istället ska vara lite mer konstruktiv och hjälpa TS med att "blockera" oönskat material och ge råd om hur, du vet som jag gjort.(Som funkar bra, men såklart inte fullt ut, och är en tråd död, så räcker ju det att avfölja favoriten, det är så enkelt faktiskt.)

Sen detta med blockera användare, det berättar mer för mig att det är en del som inte klarar av att bli ifrågasatta och då pratar jag om ämnet i hand och om de har nått eller flera fel.
    Och ja, sett dessa många ggr och inte jag heller inblandad i, och de tenderar att ha annat än ämnet i sig också.

Försök återgå till råd än försök inbilla dig inte mina råd skulle vara det minsta fungerande.

Eller vad tror du?(Och nej, blockering finns inte, och det skulle inte lösa något för tråden ifråga, bara att en användare eller flera inte syns längre, låter i mina öron som bättre sluta följa tråden, men det är jag det.)

Visst kan det vara ett bra råd att avfölja en tråd. Men man kanske tycker att ämnet i tråden är intressant att diskutera och inte vill starta en egen tråd.
    Att då behöva scrolla förbi en massa OT inlägg med enbart tjafs kan bli jobbigt.
    Och därav TS fråga om man kan blockera specifika personer i trådarna så att man slipper se deras inlägg.
    Det har ju hänt i ett antal trådar att du och en person till har börjar tjafsa om OT saker. Och det kan jag hålla med om att det är jobbigt.
    Så där kanske du skulle följa ditt eget råd och avfölja den tråden eller försöka låta bli att svara den personen för att undvika tjafs. Om du nu tycker att ditt råd är så bra.
  • Anonym (Trött)
    molly50 skrev 2026-03-15 12:41:22 följande:
    Visst kan det vara ett bra råd att avfölja en tråd. Men man kanske tycker att ämnet i tråden är intressant att diskutera och inte vill starta en egen tråd.
    Att då behöva scrolla förbi en massa OT inlägg med enbart tjafs kan bli jobbigt.
    Och därav TS fråga om man kan blockera specifika personer i trådarna så att man slipper se deras inlägg.
    Det har ju hänt i ett antal trådar att du och en person till har börjar tjafsa om OT saker. Och det kan jag hålla med om att det är jobbigt.
    Så där kanske du skulle följa ditt eget råd och avfölja den tråden eller försöka låta bli att svara den personen för att undvika tjafs. Om du nu tycker att ditt råd är så bra.
    Helt korrekt uppfattat. 
    Det borde vara som på fb där allt som en blockerad person skriver inte syns.

De där "råden" avhjälper inte det minsta ts handlar om.

Saknas bara att den andra också hittar hit... Kräks
  • klyban
    Anonym (n) skrev 2026-03-15 12:27:00 följande:
    Om du bara läste vad folk skrev skulle det vara enklare men jag förstår att det är brist på hobbys som gör detta. Jag får inga notiser, jag väljer att gå in i trådar där jag vill läsa svaren i: men klickar inte om t.ex Klyban eller en "annan "användare står för senaste inläggen vilket gör att jag missar bra svar från användare som tillför annat än tjafs.
    Vi pratar om råd här, inte om min användare som är irrelevanta för råd eller blockeringar.
    molly50 skrev 2026-03-15 12:41:22 följande:

För mig är det inget problem att låta dessa trådar vara och om de är tråkiga.

Men inser en del andra inte klarar av att hantera det, därför råden kom och förenkla deras tillvaro.(Dock omöjligt att radera användare.)

Men om det gick, blir tråden bättre av att inga inlägg skrivs som syns?
    Undrar lite, för det blir ju samma som att tråden avföljs, och att den försvinner ur ens "händelser".

• molly50
    Anonym (Trött) skrev 2026-03-15 13:07:15 följande:
    Helt korrekt uppfattat. 
    Det borde vara som på fb där allt som en blockerad person skriver inte syns.

De där "råden" avhjälper inte det minsta ts handlar om.

Saknas bara att den andra också hittar hit... Kräks
    Ja,jag skulle också önska att den funktionen fanns här. För det blir jobbigt när trådar tjafsas sönder och man måste scrolla bland inlägg för att hitta några som följer tråderns ämne.
    Men det kanske man kan ta upp med t ex forumvärden.

Ja,precis. Har bett dessa personer att fortsätta sina tjafs i PM,men det verkar inte intressant för någon av dem.
  • Anonym (n)

Så problemet är inte de som förstör i forumet utan de som vill läsa trådarna om tråden faktiskt höll sig till ämnet. Det var en väldigt avvikande åsikt. Lite som att problemet är inte mobbare utan offren.

Svar på tråden Blockera användare?