• Anonym (Trött)

Blockera användare?

Jag har en enkel fråga som jag inte hittar svar på.

Kan man blockera medlemmar här på Familjeliv? Jag har varit medlem rätt så länge och vill minnas att man kunde det förr. Men hittar ingenstans att göra det idag.

Tänker att det skulle fungera som på FB, så att man slipper se allt som personen i  fråga skriver här i forumet.

Det finns personer som jag är redigt trött på att se inlägg från, så då vore en sådan blockering värd guld.

Någon som vet och vill dela med sig om möjligheten finns?

• Svar på tråden Blockera användare?
  • Anonym (Orka3)

Orka bry sig, det är ändå bara internet och ett anonymt forum, där folk skriver sånt de aldrig skulle våga säga mellan fyra ögon. Ta det för vad det är istället och ignorera kommentarer du inte gillar, eller se på dem med en viss humor, som jag börjat göra.

• Anonym (n)
    Anonym (Orka3) skrev 2026-03-12 20:20:48 följande:

Orka bry sig, det är ändå bara internet och ett anonymt forum, där folk skriver sånt de aldrig skulle våga säga mellan fyra ögon. Ta det för vad det är istället och ignorera kommentarer du inte gillar, eller se på dem med en viss humor, som jag börjat göra.

Känns som jag tagit över från TS här men man behöver som sagt inte läsa inläggen för att de ska ta över, hur behåller man en diskussion och ser andra användares inlägg när en tråd spammas ner av ett bråk mellan två namngivna idioter? Då backar folk från tråden istället.
  • Anonym (Praktisk)

Ge oss nertummar som räknas istället så om ett inlägg får 10 nertummar göms det från tråden och den som ändå vill se skiten får klicka på en knapp för att fälla ut dem.

• Anonym (Trött)
    Anonym (n) skrev 2026-03-12 19:29:27 följande:
    Om det var tråden där moderator faktiskt ryckt in var jag förvånad över det, brukar anmäla när de tar över trådar men alla åtgärder brukas nekas...
    Ja, stämmer. Det var den tråden som fick mig att tröttna.
    Men det är ju långt ifrån den enda, med samma personer.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (L) skrev 2026-03-12 19:49:15 följande:

Men nästan alla sådana trådar kvaddas av anonyma. Du vet ju inte vilket av alla deras nick du ska blocka.

Just dessa skriver inte anonymt.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (n) skrev 2026-03-12 21:04:49 följande:
    Känns som jag tagit över från TS här men man behöver som sagt inte läsa inläggen för att de ska ta över, hur behåller man en diskussion och ser andra användares inlägg när en tråd spammas ner av ett bråk mellan två namngivna idioter? Då backar folk från tråden istället.
    Haha, ingen fara.
    Så länge man skriver vettiga saker så är alla kommentarer vettiga.

Och med vettiga menar jag att hålla sig till ts och inte "diskutera" detaljer sida eter sida mellan två medlemmar. Det kan de gärna ta via pm.
  • klyban
    Anonym (Trött) skrev 2026-03-12 18:50:04 följande:
    Om det vore så enkelt.

Det handlar om personer som övertar trådar och tjafsar sida efter sida om allt och ingenting.

Det är då enkelt att sortera bort en sådan tråd och genom avprenumerera på tråden, och inte trycka på den igen.

För det är snillrikt(I alla fall på min PC.), det är att alla nya trådar du aldrig läst är blåa, de du läst blir gråa.

Postar du i en tråd så blir följer du tråden, och du avföljer om du tröttnat på den.(Det gör jag ofta, för slippa just det och en massa dravel som saknar intresse för mig.)
    Det tar mig då någon sekund att kolla på säkert 20-30 trådar och om alla är ointressanta eller inte, och det kan ju inte vara betungande att konstatera med så lite arbete.

Anonym (Trött) skrev 2026-03-13 05:20:34 följande:
    Haha, ingen fara.

Och med vettiga menar jag att hålla sig till ts och inte "diskutera" detaljer sida eter sida mellan två medlemmar. Det kan de gärna ta via pm.

Ingen som tvingar dig läsa det ens.
    Och arbetet att ignorera är mycket litet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Trött)
    klyban skrev 2026-03-14 11:37:39 följande:

Det är då enkelt att sortera bort en sådan tråd och genom avprenumerera på tråden, och inte trycka på den igen.

För det är snillrikt(I alla fall på min PC.), det är att alla nya trådar du aldrig läst är blåa, de du läst blir gråa.

Postar du i en tråd så blir följer du tråden, och du avföljer om du tröttnat på den.(Det gör jag ofta, för slippa just det och en massa dravel som saknar intresse för mig.)
    Det tar mig då någon sekund att kolla på säkert 20-30 trådar och om alla är ointressanta eller inte, och det kan ju inte vara betungande att konstatera med så lite arbete.

Anonym (Trött) skrev 2026-03-13 05:20:34 följande:
    Haha, ingen fara.

Ingen som tvingar dig läsa det ens.
    Och arbetet att ignorera är mycket litet.

Jag förstår att du anser det, absolut.

Dock kan jag finna ts intressant och vilja diskutera ämnet, eller lämna mina erfarenheter i ämnet.
    Men när tråden blir övertagen mad tjafsande så orkar iaf inte jag längre.
  • klyban
    Anonym (Trött) skrev 2026-03-14 13:16:11 följande:
    Jag förstår att du anser det, absolut.

Dock kan jag finna ts intressant och vilja diskutera ämnet, eller lämna mina erfarenheter i ämnet.
    Men när tråden blir övertagen mad tjafsande så orkar iaf inte jag längre.

Hur gör du då och som att det tar sån tid och är så stora problem?

Och det var ju utmärkta råd jag gav, inget tjafs alls
    Men nu när du vägrade ta in råden, så ja, nu är vi där om du inte återgår till ämnet igen.

Men låt mig gissa, din vägran kommer du skylla på mig?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Blockera användare?