• Jerkan2025

Vaccination

Jag och min sambo är båda vaccinerade enligt vaccinationsprogrammet för barn och vi har även gjort så med våran son.
    Vi har även vaccinerat oss mot covid.
    Trots att jag inte är en skeptiker har jag ändå börjat följa debatten kritiskt angående vacciner. Det har hänt en massa genom åren som är kopplade till vacciner som gör mig lite frågande om allmänheten får veta allt. 

Nu står vi inför att vi ska vaccinera våra son med en påfyllnaddos av MPR.
    Jag har börjat känna mig lite skeptisk inför den här sprutan. Men jag är en sån som tar reda på fakta och försöker läsa mig till innan jag drar några slutsatser. 
    Vad har ni här på familjeliv för erfarenhet av påfyllnadsvaccination av MPR  sprutan?
    Gick det hur bra som helst?
    Uppstod det några komplikationer?
  • Svar på tråden Vaccination
  • Anonym (Folie)
    Anonym (M.) skrev 2026-04-07 12:48:39 följande:
    Att de hatar människor tror jag inte, men har man investerat X antal miljarder kronor i att utveckla ett nytt läkemedel - det kostar enormt mycket! - så vill man nog ha tillbaka lite också. Och inte direkt lägga ner det, för att några försöksapor börjar uppföra sig märkligt eller dör efter ett tag, eller för att det kommer in några rapporter från husläkare om biverkningar. 

I det läget finns det nog en mycket stark önskan om att detta inte ska vara sant, att det ska vara tillfälligheter - och också en önskan om att hinna få tillbaka så mycket som möjligt av utvecklingskostnaderna, innan medicinen eventuellt stoppas. Det är sällan någon döms för något sådant, för det är uppsåtet som gäller, och det går sällan att bevisa att t.ex. den verkställande direktören visste om omfattningen av biverkningarna men valde att fortsätta tillverkningen ändå. 

Det finns också en psykologisk mekanism som kallas "confirmation bias", som betyder ungefär att man tycker sig se det som man vill se. Man vill inte att ens nya medicin ska vara farlig, och då lägger man fakta till rätta så att man själv tror på att medicinen inte är farlig. "Jaha en provinisalläkare i Norrland tror att det var vår medicins fel att hans patient dog, men det kan lika gärna ha varit någon konstig ärftlig sjukdom som de har där uppe i Norrland. Typ Skelleftesjukan. Det VAR Skelleftesjukan! Och för övrigt har ALLA läkemedel mycket sällsynta biverkningar, och det har vi garderat oss för också, i bipacksedeln." 
    Absolut, läkare och Läkemedelsverket är så giriga att det är därför som Läkemedelsverket vägrar att godkänna en medicin mot ALS som faktiskt är godkänd i övriga Europa för att "den är inte tillräckligt utvärderad". 

Läkemedelsverket är så korrupta att de sätter upp extrema hinder för att folk med nervsmärtor inte ska kunna få tag i medicinskt cannabis, som hjälper många som har nervsmärtor att kunna leva ett hyfsat normalt liv.

Japp, Läkemedelsverket lägger sig absolut platt för läkemedelsindustrin och tillåter vad skit som helst att skrivas ut...

*ovanstående är skrivet med ett stort mått ironi gällande att läkare och Läkemedelsverket går i läkemedelsindustrins ledband*
  • Anonym (M.)
    Anonym (P) skrev 2026-04-07 13:37:06 följande:

Nu pratar du plötsligt om likvärdiga preparat, innan var det tal om skadlig medicin. 

Jag vet inte var gränsen går för muta av läkare anställda av regioner, men tror du att läkare inte har råd med lyxmiddag på egen hand utan blir så imponerade av lite wine and dine att de tex beordrar kollegor att skriva ut en speciell medicin utan att motivera varför? De blir så imponerade av en förstaklassbiljett att de börjar skriva ut medicin utan en tanke på patientens bästa? Och föreskriver vaccin som de vet skadar folk, för de fick ju faktiskt fria cocktails? 

Motfråga: varför skulle läkemedelsbolagen vara så generösa om det inte verkar funka? Då kan de väl lika gärna inbjuda till läkemedelsinformation i en gympasal i Säffle, varje läkare får en plastmugg med kaffe och två Mariekex? Och får åka dit med egen bil...
  • Anonym (P)
    Anonym (M.) skrev 2026-04-07 14:01:19 följande:
    Motfråga: varför skulle läkemedelsbolagen vara så generösa om det inte verkar funka? Då kan de väl lika gärna inbjuda till läkemedelsinformation i en gympasal i Säffle, varje läkare får en plastmugg med kaffe och två Mariekex? Och får åka dit med egen bil...

De gör naturligtvis reklam för sitt företag och sina mediciner och hoppas att läkare ska skriva ut det första dom tänker på, vilket förhoppningsvis är just den medicin företaget tjatat om under champagneminglandet. 

Ju fler gånger man hör och ser ett produktnamn, ju bättre kommer man ihåg det. De delar inte ut pennor etc med deras namn för att ge läkarna något att skriva med. 

• Anonym (P)
    Anonym (M.) skrev 2026-04-07 14:01:19 följande:
    Och om läkarna medvetet eller omedvetet förknippar en medicin med svettlukt från Säffle så är de omedvetet mindre benägna att skriva ut medicinen. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (P) skrev 2026-04-07 14:29:40 följande:

De gör naturligtvis reklam för sitt företag och sina mediciner och hoppas att läkare ska skriva ut det första dom tänker på, vilket förhoppningsvis är just den medicin företaget tjatat om under champagneminglandet. 

Ju fler gånger man hör och ser ett produktnamn, ju bättre kommer man ihåg det. De delar inte ut pennor etc med deras namn för att ge läkarna något att skriva med. 

Anonym (P) skrev 2026-04-07 14:34:13 följande:
    Och om läkarna medvetet eller omedvetet förknippar en medicin med svettlukt från Säffle så är de omedvetet mindre benägna att skriva ut medicinen. 
    Ja det var liksom det som var min poäng... Så läkare är inte omutbara, vi verkar vara överens om det i alla fall.

• Anonym (Folie)
    Anonym (P) skrev 2026-04-07 14:29:40 följande:

Läkarna kan skriva ut ett preparat av ett visst märke. Om det finns ett billigare preparat med samma verksamma substans ska apotekaren i mesta möjliga mån byta ut det dyrare preparatet mot det billigare. Om patienten prompt vill ha det dyrare är det inte säkert att det går under högkostnadsskyddet, alternativt att patienten får betala mellanskillnaden som det dyrare preparatet ger. 

Detta har hänt både mig vad gäller allergimedicin och mamma vad gäller smärtstillande. 
  • Anonym (hah)
    Jerkan2025 skrev 2026-04-06 22:08:24 följande:
    Vågar du inte stå för det du skriver?
    Anonym (hah) skrev 2026-04-06 21:25:03 följande:

"Trots att jag inte är en skeptiker" = ifrågasätter en väl beprövat vaccin

Haha. Det är så svårt att svara normalt i tråden. Som att Jerkan2025 är mindre anonymt. Dessa antivacc...
  • Överste Senap
    Anonym (hah) skrev 2026-04-07 15:08:57 följande:
    Haha. Det är så svårt att svara normalt i tråden. Som att Jerkan2025 är mindre anonymt. Dessa antivacc...
    Jag svarade honom med mitt ordinarie nick men han försvann med svansen mellan benen ändå.
  • Anonym (P)
    Anonym (M.) skrev 2026-04-07 14:49:57 följande:
    Anonym (P) skrev 2026-04-07 14:34:13 följande:
    Ja det var liksom det som var min poäng... Så läkare är inte omutbara, vi verkar vara överens om det i alla fall.

Läkare är bara människor och blir påverkade av reklam som alla andra. Men det är ingen muta, de får inte mer hummer ju mer medicin av ett visst märke de skriver ut. 
  • Anonym (P)
    Överste Senap skrev 2026-04-07 15:11:52 följande:
    Jag svarade honom med mitt ordinarie nick men han försvann med svansen mellan benen ändå.

Ja vad ska han säga? Jag litar på fakta men väger gärna in anekdotiska historier från random anonyma på internet i ett viktigt beslut om mitt barns hälsa?

Folkhälsomyndigheten, WHO och forskare är eniga om att vaccin är bra, men signaturen Ted98 på FL skrev att hans lille Neo blev grön i ansiktet av vaccin och hade hicka i två dagar, så jag skiter i vaccinet. 

Svar på tråden Vaccination