Anonym (M.) skrev 2026-04-07 17:46:17 följande:
Då upprepar jag den fakta jag skrev i ett tidigare inlägg, nämligen att grundfriska, välnärda barn i västländer, där folk känner till egenvård, och där läkarvård finns att få för alla - inte dör i de vanliga barnsjukdomarna. Undantag finns, men den risken är mindre än att de ska dö av komplikationer av vaccinationerna.
Barnsjukdomarna är dock farligare för vuxna. Men från 18 års ålder (eller är det 16 med dagens lagstiftning? Annars kan man ändra till 16), så kan ju alla tonåringar som vill skaffa sig dessa vaccinationer själva.
Så i Australien har man med andra ord inte välnärda barn och läkarvård då eftersom de har haft flertalet barn som dött i tex kikhosta i synnerhet i områden med många ovaccinerade. De var ett av de första länderna där man började ge gravida kvinnor boosterdoser just för att skydda nyfödda. Det gjorde man inte för 13 år sedan i Sverige när jag var gravid vilket skapade oro hos mig. Ingen information om att det hade varit en bra idé.
Vad gäller tex mässlingen är inte risken att dö det största problemet utan de följdproblem man kan drabbas av om man åker på skiten. Varför tror du att man drar igång smittspårning så fort någon upptäcks med mässling? För att den är ofarlig?
Vännen från England var chockad över att vattkoppor inte ingår i vaccinationsprogrammet. Det är jäkligt sund eftersom om du vaccineras mot vattkoppor så kommer du inte heller att drabbas av bältros senare i livet. En arbetskamrat riskerade att bli blind då bältrosen satte sig i ögat. Det var ren tur att han åkte in när han gjorde (tvingad av läkardottern), han var bara dagar ifrån att förlora synen på ena ögat.
Sen är det som så att den viktigaste parametern gällande vaccinationer är att du genom att vaccinera dig själv (eller dina barn) skydda de som faktiskt inte KAN vaccineras från att bli sjuka. De som har nedsatt immunförsvar redan från start.