• Jerkan2025

Vaccination

Jag och min sambo är båda vaccinerade enligt vaccinationsprogrammet för barn och vi har även gjort så med våran son.
    Vi har även vaccinerat oss mot covid.
    Trots att jag inte är en skeptiker har jag ändå börjat följa debatten kritiskt angående vacciner. Det har hänt en massa genom åren som är kopplade till vacciner som gör mig lite frågande om allmänheten får veta allt. 

Nu står vi inför att vi ska vaccinera våra son med en påfyllnaddos av MPR.
    Jag har börjat känna mig lite skeptisk inför den här sprutan. Men jag är en sån som tar reda på fakta och försöker läsa mig till innan jag drar några slutsatser. 
    Vad har ni här på familjeliv för erfarenhet av påfyllnadsvaccination av MPR  sprutan?
    Gick det hur bra som helst?
    Uppstod det några komplikationer?
  • Svar på tråden Vaccination
  • Trent
    Anonym (Fakta) skrev 2026-04-07 09:22:19 följande:
    Då föreslår jag att du själv tar reda på fakta istället för att lämna irrelevanta kommentarer i tråden.
    Hahaha! Jag bad ts definiera "många". Du skrev i sammanhanget totalt irrelevant information. Jag vet fortfarande inte varför.
  • Anonym
    Anonym (P) skrev 2026-04-07 15:24:15 följande:

Ja vad ska han säga? Jag litar på fakta men väger gärna in anekdotiska historier från random anonyma på internet i ett viktigt beslut om mitt barns hälsa?

Folkhälsomyndigheten, WHO och forskare är eniga om att vaccin är bra, men signaturen Ted98 på FL skrev att hans lille Neo blev grön i ansiktet av vaccin och hade hicka i två dagar, så jag skiter i vaccinet. 

Just därför borde de mest grundläggande, viktiga vaccinerna vara obligatoriska att ta.

Jag har en bekant som är antivaxxer de luxe, hon har inbillat sina döttrar att vaccin är livsfarligt och ett djävulskt påhitt av "BigPharma".
    Hon tror att cancer försvinner om man helt utesluter socker, för "tumörer livsnär sig på socker".
    Hon tror att Covid19 spreds via 5G-nätet och att vaccinet innehöll microchip så att Bill Gates och världens andra onda människor kan styra oss. 
    Vaccinet innehåller microminismå cirkelsågar som Bill och gänget kan starta när de vill och då sågas vi söner inifrån.

Håhåjaja.
  • Anonym (M.)
    Anonym skrev 2026-04-07 16:46:23 följande:
    Just därför borde de mest grundläggande, viktiga vaccinerna vara obligatoriska att ta.
    Hur hade du tänkt att det skulle gå till? Insatsstyrkan stormar huset, och håller fast den ovaccinerade personen medan den medhavda sjuksköterskan administrerar sprutan? Då kan vi åternföra tvångsabort och tvångssterilisering på samma gång, lobotomering av mentalpatienter, och varför inte tortyr och dödsstraff?

Nä, principen om den kroppsliga självbestämmanderätten är oerhört viktig. Att införa tvångsvaccineringar skulle kosta mera för tilltron till människor och till samhället, än vad nyttan skulle vara. Det skulle få samhället att falla sönder i ytterligare en gjutfog.
  • Anonym (P)
    Anonym (M.) skrev 2026-04-07 17:08:52 följande:
    Hur hade du tänkt att det skulle gå till? Insatsstyrkan stormar huset, och håller fast den ovaccinerade personen medan den medhavda sjuksköterskan administrerar sprutan? Då kan vi åternföra tvångsabort och tvångssterilisering på samma gång, lobotomering av mentalpatienter, och varför inte tortyr och dödsstraff?

Nä, principen om den kroppsliga självbestämmanderätten är oerhört viktig. Att införa tvångsvaccineringar skulle kosta mera för tilltron till människor och till samhället, än vad nyttan skulle vara. Det skulle få samhället att falla sönder i ytterligare en gjutfog.
    Ja, att själv få bestämma över sin kropp är viktigt. Men man borde få höga böter om man inte låter sitt barn få bevisligen viktiga vaccin. Man får riskera sitt eget liv men inte andras. 
  • Anonym
    Anonym (P) skrev 2026-04-07 17:22:48 följande:
    Ja, att själv få bestämma över sin kropp är viktigt. Men man borde få höga böter om man inte låter sitt barn få bevisligen viktiga vaccin. Man får riskera sitt eget liv men inte andras. 
    Ungefär som jag tänkte skriva, nu gjorde du det istället. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (M.)
    Anonym (P) skrev 2026-04-07 17:22:48 följande:
    Då upprepar jag den fakta jag skrev i ett tidigare inlägg, nämligen att grundfriska, välnärda barn i västländer, där folk känner till egenvård, och där läkarvård finns att få för alla - inte dör i de vanliga barnsjukdomarna. Undantag finns, men den risken är mindre än att de ska dö av komplikationer av vaccinationerna. 

Barnsjukdomarna är dock farligare för vuxna. Men från 18 års ålder (eller är det 16 med dagens lagstiftning? Annars kan man ändra till 16), så kan ju alla tonåringar som vill skaffa sig dessa vaccinationer själva. 
  • Anonym
    Anonym (M.) skrev 2026-04-07 17:46:17 följande:
    Då upprepar jag den fakta jag skrev i ett tidigare inlägg, nämligen att grundfriska, välnärda barn i västländer, där folk känner till egenvård, och där läkarvård finns att få för alla - inte dör i de vanliga barnsjukdomarna. Undantag finns, men den risken är mindre än att de ska dö av komplikationer av vaccinationerna. 

Barnsjukdomarna är dock farligare för vuxna. Men från 18 års ålder (eller är det 16 med dagens lagstiftning? Annars kan man ändra till 16), så kan ju alla tonåringar som vill skaffa sig dessa vaccinationer själva. 
    Det understrukna,  det är 100% felaktigt. 
    Odiskutabelt.
  • Anonym (M.)
    Anonym skrev 2026-04-07 18:10:28 följande:
    Det understrukna,  det är 100% felaktigt. 
    Odiskutabelt.
    Då vill jag ha några trovärdiga källor på det. 

Dessutom är det så, att barnsjukdomar revvar upp det allmänna immunförsvaret, på ett sätt som specifika vaccinationer inte gör. D.v.s.: människor som har fått gå igenom de riktiga barnsjukdomarna, har en bättre beredskap för ANDRA infektioner som de kommer att drabbas av livet igenom.
  • Jerkan2025

Ursäkta, att jag inte hunnit svara i tråden, då jag jobbar heltid och har inte haft möjlighet att svara. Jag förväntade mig inte så här många svar och reaktioner, då ämnet verkar beröra. 

Jag ville skapa en diskussion och få lite input, seriösa input alltså, inte smutskastning och personliga påhopp.

Om ni läser mitt första inlägg så förstår ni att jag inte är en antivaxxer. 

Jag återkommer med repliker.

Mvh

• Anonym (P)
    Anonym (M.) skrev 2026-04-07 17:46:17 följande:

Nej!

Europe and Northern America: Infectious diseases are responsible for approximately 9% of under-five deaths.

Australia and New Zealand: Infectious diseases account for about 6% of under-five deaths.

Comparison: Children in sub-Saharan Africa are more than 14 times more likely to die before age five than children in Europe and North America.

Deaths from vaccination in children are 
    extremely rare. Extensive scientific reviews and studies have found no causal association between vaccination and deaths, except in very rare cases. 

PubMed Central (PMC) (.gov) +2
    Key Findings on Vaccination and Death

No Increased Risk: Studies focusing on mortality risk within 30 days after vaccination have shown no increase in deaths, and no deaths were found to be causally associated with the vaccines themselves.

Rare Adverse Events: True anaphylaxis (a severe allergic reaction) is extremely rare, occurring at a rate of approximately 1 per 1.5 to 2 million doses for certain vaccines, and fatalities from this are not typically described.

COVID-19 Vaccination: In England, from March 2020 to December 2022, there were 51 reported deaths where COVID-19 vaccines were considered the underlying cause. Other claims regarding child deaths and COVID-19 vaccines often stem from spontaneous reports that do not automatically establish a cause-and-effect relationship

Svar på tråden Vaccination