• Jerkan2025

Vaccination

Jag och min sambo är båda vaccinerade enligt vaccinationsprogrammet för barn och vi har även gjort så med våran son.
    Vi har även vaccinerat oss mot covid.
    Trots att jag inte är en skeptiker har jag ändå börjat följa debatten kritiskt angående vacciner. Det har hänt en massa genom åren som är kopplade till vacciner som gör mig lite frågande om allmänheten får veta allt. 

Nu står vi inför att vi ska vaccinera våra son med en påfyllnaddos av MPR.
    Jag har börjat känna mig lite skeptisk inför den här sprutan. Men jag är en sån som tar reda på fakta och försöker läsa mig till innan jag drar några slutsatser. 
    Vad har ni här på familjeliv för erfarenhet av påfyllnadsvaccination av MPR  sprutan?
    Gick det hur bra som helst?
    Uppstod det några komplikationer?
  • Svar på tråden Vaccination
  • Jerkan2025
    SmartsomFN skrev 2026-04-06 21:30:31 följande:

Du får upp en massa skeptiska åsikter eftersom algoritmerna föreslår det. Det är allmänt känt att de som skippar vaccinationsprogrammet är lågbegåvade.

Många som vaccinerade sig mot svininfluensan fick  narkolepsi t.ex.
  • Anonym (W)
    Jerkan2025 skrev 2026-04-06 22:08:24 följande:
    Vågar du inte stå för det du skriver?
    Anonym (hah) skrev 2026-04-06 21:25:03 följande:

"Trots att jag inte är en skeptiker" = ifrågasätter en väl beprövat vaccin

Uppenbarligen blev du svarslös! Vågade du inte svara på frågorna? Var de så besvärliga? 
  • Trent
    Jerkan2025 skrev 2026-04-06 22:04:32 följande:
    Galileo Galilei är ett bra exempel på när man inte får ifrågasätta.
    Galileo Galilei byggde sina argument på faktiska iakttagelser. Vad bygger du dina på? Ja, du kan börja med att presentera argumenten.

Ingen hindrar dig att "ifrågasätta". Tvärtom, jag tycker det är bra. Men hittills har du inte själv presenterat något som går att ifrågasätta. För dina argument och det de bygger på måste såklart granskas de också. Eller hur?
  • Trent
    Jerkan2025 skrev 2026-04-06 22:15:59 följande:
    Definiera "många".
  • Anonym (Folie)
    Jerkan2025 skrev 2026-04-06 22:13:23 följande:
    Varför är du anonym? Vågar du inte stå för det du skriver?

Du får upp en massa skeptiska åsikter eftersom algoritmerna föreslår det. Det är allmänt känt att de som skippar vaccinationsprogrammet är lågbegåvade.
    många som vaccinerade sig mot svininfluensan fick narkotika. Narkosi

För att mitt ex gärna stalkar mig. 

Så, svara på frågan istället. Vad är det "som har hänt de senaste åren" som gör att du tvivlar på ett väl beprövat vaccin? 
  • Anonym (Folie)
    Inte ett väl beprövat vaccin utan ett som stressades fram. Mer jämförbart med covid-vaccinen i så fall. 
  • Överste Senap
    Jerkan2025 skrev 2026-04-06 22:13:23 följande:
    Varför är du anonym? Vågar du inte stå för det du skriver?

många som vaccinerade sig mot svininfluensan fick narkotika. Narkosi

Jag är inte W men jag håller med hen i vartenda ord. Ser fram emot att du svarar på de frågor hen ställde så jag själv hade ställt dem annars.

• SmartsomFN
    Det stämmer att det fanns en koppling mellan vaccinet Pandemrix och en ökad risk för narkolepsi, särskilt hos barn och unga. Det upptäcktes efter massvaccinationen under svininfluensan.
    Samtidigt är det viktigt att sätta det i perspektiv: det rörde sig om en ovanlig biverkning, och vaccinet togs fram under tidspress i en pandemi. Säkerhetssystemen fungerade och man identifierade problemet, stoppade användningen och följde upp drabbade.
    Det går alltså inte att dra slutsatsen att vacciner generellt är farliga. Tvärtom visar det här exemplet att övervakningen är strikt och att risker tas på allvar.
  • Cececilia

Enskilda personers erfarenheter säger inte något. Läs om hur vanliga de olika biverkningarna är på FASS istället. 

Svar på tråden Vaccination