• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • evaviola

LillaLulla: Nä du, jag känner inte för att få halva FL på mig, i alla fall inte idag

• evaviola

Annsophie: Ja, jag röker tyvärr igen. Slutade när jag fick plus och höll upp i 5 v, fram till v10 sedan började jag igen, dum som jag var.

• LillaLulla

evaviola - kanske beror det på att ifall man är tjock så "kan" man inte göra något åt det. Det är i alla fall MYCKET lättare att sluta röka än att gå ner i vikt, det vet ju alla... Det vill säga alla som inte rökt!

För övrigt så är ju överviktiga mobbade redan. Bättre då att ge sig på rökarna.

• evaviola

Lillalulla: ja, det låter ganska rimligt det du säger. Att gå ner i vikt o sluta röka skulle jag kunna jämställa som lika svårt, båda sakerna handlar om att lägga om livsstil och att ge sig fan på att lyckas! Och visst tar det längre tid att nå ner i vikt, men det får ju ta den tid det tar.

• LillaLulla

evaviola - någon vis person skrev en gång: "att sluta röka är ingen konst, det har jag gjort tusentals gånger!"

Så jo, gå ner i vikt och rökning kan mycket väl jämföras. Det är lätt att gå ner i vikt - dock inte lika lätt att HÅLLA vikten nere. Det är lika lätt att sluta röka - det gör man ju i princip varje gång man fimpar ciggen - men det är MYCKET svårt att hålla sig orökt med förståndet i behåll.

• evaviola

lillalulla: Ja, att ha sitt förstånd kvar när man inte röker är INTE lätt!!!! Min sambo gråter nästan här hemma de dagar jag inte röker..... Själv kopplar jag det int till ciggen eftersom jag inte känner mig röksugen efter en dags uppehåll, men jag förstår ju att det är ciggens fel när jag väl tar en cigg igen och blir såååå lugn och glad. Fan vad hemsk egentligen vad den skiten gör med en!!!!!

• AnneSophie

evaviola;

Vet ej säkert.

Alltså, jag pratade mycket med min BM om det här med hur man når ut till kvinnor INNAN graviditet (alltså dom som planerar att bli gravida). Hur fångar man kvinnor som är överviktiga, eller som röker, eller som dricker OCH försöker bli gravida? Hur kan man nå ut med informationen redan före för att på så sätt förebygga och minimera risker under graviditet-
    Hon tyckte att det var jättesvårt, och det ÄR jättesvårt. När gravida kommer till henne så är dom ju just redan...gravida.

Dessutom blir situationen lite märklig när det inte är bra att som redan gravid börja hårdbanta (äta sunt och röra på sig är ju en annan sak) medans det är enbart bra att som gravid sluta röka.

När man har problem med infertiliteten, som tex jag som har PCO-S, och träffar en läkare eller gyn så är dom oftast väldigt snabba med att påpeka (ev) övervikt. Men allmänt så är folk rätt okunniga.

Kanske är det så enkelt som att det är obalans i informationsflödet. Det är mer acceptabelt att kritisera rökande än överviktiga, det är antagligen mer acceptabelt av en tidning att skriva en rubrik som handlar om rökande blivande mammor och risken för X än skriva en rubrik om överviktiga blivande mammor och risker för x.
    Kanske är det feghet?

Samtidigt så forskas det ju avsevärt mycket mer på rökning och graviditet än övervikt och graviditet och ja, även om man klart kan förstå att övervikt aldrig är bra för kroppen, så tror jag nog att de flesta anser att rökning (där man drar in externa gifter som går direkt till fostret) är värre. Oavsett hur överviktig en mamma är.

Det enda man kan göra är att försöka informera, tex inne på Vill bli.

• listo

"Men du får hålla med om att det ändå är tabu att "kritisera" en överviktig person för att den är överviktig, även om du själv inte tänker på det som ett tabu. Om jag skulle startat en tråd där jag undrar varför överviktiga inte går ner i vikt först innan de skaffar barn så hade jag fått fruktansvärt mycket kritik, eller hur?"

Ja, precis på samma sätt som det blir massiv kritik mot de som kritiserar gravida rökare. Same same.

Ja, jag håller absolut med om att man bör försöka gå ner i vikt om man har en ohälsosam övervikt, oavsett om man vill bli gravid eller inte. Och visst vore det idealiskt om alla var normalviktiga innan de blev gravida.
    Däremot är det ju generellt så att en en överviktig gravid rekommenderas att INTE aktivt försöka gå ner i vikt under graviditeten, eftersom det riskerar att skada fostret. En gravid rökare däremot, rekommenderas ju alltid att sluta röka.

Sedan finns förstås också skillnaden att en del personer är överviktiga p.g.a hormonella rubbningar eller andra medicinska problem. T.ex. så är sköldkörtelrubbningar en av våra snabbt växande välfärdssjukdomar, och personer med sköldkörtelrubbningar har i regel lätt att gå upp i vikt men desto svårare att gå ner.

Men visst sjutton KAN alla gå ner i vikt, precis som att alla kan sluta röka. Det handlar om att hitta sin rätta motivation istället för att försöka lura sig själv att det är omöjligt... men det är rätt jobbigt för många att våga inse det.

• AnneSophie

evaviola

"Annsophie: Ja, jag röker tyvärr igen. Slutade när jag fick plus och höll upp i 5 v, fram till v10 sedan började jag igen, dum som jag var."

Mycket tråkigt att läsa.
    Hoppas att du kan sluta igen snart.

• pusselbitar
    evaviola skrev 2006-07-14 15:32:39 följande:
    pusselbitar: Jag är en av rökarna som inte bryr mig om att andra kritiserar mig. Jag vet vad det kan göra att jag röker och det är något jag själv får bära om det skulle hända något. Jag var också en av dom som skrek o gapade allra mest om gravida rökare innan jag själv blev gravid. NU har jag lärt mig att aldrig dömma någon innan jag själv varit i deras sits.Men du får hålla med om att det ändå är tabu att "kritisera" en överviktig person för att den är överviktig, även om du själv inte tänker på det som ett tabu. Om jag skulle startat en tråd där jag undrar varför överviktiga inte går ner i vikt först innan de skaffar barn så hade jag fått fruktansvärt mycket kritik, eller hur?
    Men visst du struntar i kritiken. Men det är bara när det gäller rökning och i sånt fall oxå övervikt som man kan resonera så som du gör att du får leva med det om det händer något. Skulle en mamma eller pappa som utsatte sina barn för fara när dom var födda säga något sådant kan jag ge mig fan på att denna någon skulle bli anmäld.
Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----