evaviola;
Vet ej säkert.
Alltså, jag pratade mycket med min BM om det här med hur man når ut till kvinnor INNAN graviditet (alltså dom som planerar att bli gravida). Hur fångar man kvinnor som är överviktiga, eller som röker, eller som dricker OCH försöker bli gravida? Hur kan man nå ut med informationen redan före för att på så sätt förebygga och minimera risker under graviditet-
Hon tyckte att det var jättesvårt, och det ÄR jättesvårt. När gravida kommer till henne så är dom ju just redan...gravida.
Dessutom blir situationen lite märklig när det inte är bra att som redan gravid börja hårdbanta (äta sunt och röra på sig är ju en annan sak) medans det är enbart bra att som gravid sluta röka.
När man har problem med infertiliteten, som tex jag som har PCO-S, och träffar en läkare eller gyn så är dom oftast väldigt snabba med att påpeka (ev) övervikt. Men allmänt så är folk rätt okunniga.
Kanske är det så enkelt som att det är obalans i informationsflödet. Det är mer acceptabelt att kritisera rökande än överviktiga, det är antagligen mer acceptabelt av en tidning att skriva en rubrik som handlar om rökande blivande mammor och risken för X än skriva en rubrik om överviktiga blivande mammor och risker för x.
Kanske är det feghet?
Samtidigt så forskas det ju avsevärt mycket mer på rökning och graviditet än övervikt och graviditet och ja, även om man klart kan förstå att övervikt aldrig är bra för kroppen, så tror jag nog att de flesta anser att rökning (där man drar in externa gifter som går direkt till fostret) är värre. Oavsett hur överviktig en mamma är.
Det enda man kan göra är att försöka informera, tex inne på Vill bli.