• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (rökare)

anonym???: vad menar du med att rättfärdiga det för sej själv.Är antingen trög eller trött?Hålla

• Anonym (rökare)

Du pratar om att hålla upp i tio mån.Jag höll ju upp sista månaderna, sen när barnet var ca 2 månader började jag dumt nog igen som jag skrev. Har du rökt?Och börjat igen efter 10 mån?

• emmies

jag försökte sluta.. snusade 2 dar o nu e jag där igen! suck.. tänk om man ville sluta o inte bara sluta lite! suck

• pesonen

Rökning skadar, det vet vi alla på denna tråd. Den som röker skadar sitt barn medvetet och riskerar missfall och andra åkommer medvetet.

Inget påhopp, enbart fakta!

*Uppvuxen i 5-barnsfamilj varav 3 lider av aktivitetssyndromen ADHD (samt 1 av Asperger!)*

• Anonym (rökare)

kan adhd vara ärftligt?Frågar bara eftersom jag en gång var nojjig att mitt barn skulle ha det.gick till en läkare men fick bekräftat att det inte fanns fel på mitt barn.Läkaren frågade då om någon annan i släkten hade det, lät som att det var ärftligt??

• idiblon

rökare: Jag har alltid sagt att en cigarett är som en krok att hänga upp "tvångstankarna" på. Så är det. Tyvärr så är det ju något som får dig att ta till rökning för att dämpa någon annan smärta, för annars hade du inte gjort det. Det skadar dig själv, och du vet om det. Men det som kan få en i rätt riktning är att tänka på sitt barn. Tänk dessutom på när ditt barn ska se dig röka, när han/hon har blivit äldre. Tänk varje situation då du kanske låter barnet vänta en stund, för att du behöver röka. Var och en av dessa situationer visar ditt barn klart och tydligt vad som går först och är väldigt respektlöst och nedvärderande för ditt barn. Det är detta som går i arv. Att vara skadad och sätta ett beroende före kärleken till tex ens barn. Då är det inte kärlek, utan så är man ägd av beroendet. Men ibland kan faktiskt tankeställare göra nytta. Jag tex dömer inte dig för att du röker, men jag förstår att någonting får dig att inte vilja ta hand om dig själv på bästa sätt. Varför? Tror du dig inte värdig? Jag önskar så att dom som har sådana problem med att röka skulle få tillgång till bättre hjälpmedel, för rökning sitter inte bara i cigaretterna, det sitter långt in i en sårad själ. Jag vill så gärna att alla ska få hjälp...

• Maca

Rökte under mina två första graviditet. Ville vara duktig och slutade under tredje. Skillnad? De två första vägde ca 3500g. Tredje: 4kg, gick 20 dagar över tiden, de fick inducera förlossningen. Alla barn friska. Rökning skadar ju, speciellt om man överdriver. Men mest mammas lungor, inte barnets. Det är värre med alkohol, barn får samma promille i blodet som mamma, men barnets lever klarar inte av det lika bra som mammans.
    Med andra ord: ta det lungt, överdriv inte. Sluta röka för din egen skull. När du orkar (eller inte orkar mer...).
    Lycka till.

• skrattigtjej
    Min vännina hon drack alkohol i början av sin grav och hon rökte i 3 månader elle 2 in på grav... (hon visste ej hon va de)

hennes omiljö röker inne.. och hon andades in ca 40ciggs rök fån ca 3 personer.. och sedan i slutet va de mer.....

hennes son föddes endast ca 2 veckor tidigt och mår hur bra som helst.. han e 1månad nu och omges av rök ändå..

bli med som ts uprörd..

DET ÄR INTE BARA ATT  SLUTA...

ja ha försöker jätte länge med att sluta, ja tog mitt första bloss som 14åring, sedan dess ha de kanske gåt 4månade mellan... osså ha ja rökt kanske 10cigg på en vecka och sedan igen efter 3månade.... de e olika för mejj..

men de e en slags känsla man får som rökare...en slags typ kick.. som kroppen e van vid.. och om man inte trappa ner säkert och sakta.. kan de förstöra mkt..

och min syras kompis, rökte hella hennes grav.. hon ha med en frisk son nu... och han mår bra... och liksom hon va överviktig med..

så skippa bull shitet om allt farligt.. de e nog bara usäkter, för att vi människor inte kan acceptera att de som händer händer...

shit asså...  ja mena de e precis som att gå te en alkolist, sluta drick, du skada dejj sj.. sluta genat ta inte en flaska te....osv..

ja mena osså att sluta man helt om man ha rökt innan grav... och sluta helt tvärt, när man e gravid, de kan få väldigt allvarliga földer.....

och de e inte bra... så skippa bull shitet tk ja Fundersam
  • idiblon

skrattigtjej: Nej, det är inte säkert att det är bäst att sluta rakt av som gravid, men vad är det du säger? Acceptera det för vad det är? Det är inte kärlek att acceptera eventuella skador på en ny människa som ska födas in i världen och känna egna känslor av både glädje och lidande, om man medvetet höjer risken för att det ska bli mer lidande. Det är inte kärlek att göra se, det är att ha gett upp och ger man upp så är man en jävligt svag människa. Man kan alltid göra bättre ifrån sig.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----