• cap

Varför barnfritt bröllop?

Varför bara bjuda en halv familj?
    Tycker man att barn förstör?

Blir så sur?

Kan någon förklara?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-10 12:25:02:
    Vill bara tillägga att jag självklart respekterar deras beslut om ett barnfritt bröllop. Blev bara så besviken eftersom det blir svårt för oss att gå då.

Intressant med allas åsikter!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-10 12:25:14:
    Vill bara tillägga att jag självklart respekterar deras beslut om ett barnfritt bröllop. Blev bara så besviken eftersom det blir svårt för oss att gå då.

Intressant med allas åsikter!

• Svar på tråden Varför barnfritt bröllop?
  • Norahs mamma

Det blir lätt stimmigt med barn...
    Jag förstår att vissa inte vill ha sitt bröllop med en massa barn.

Vill man inte gå utan barnen kan man tacka nej...

• Lilla K

Varför inte? Det är ju deras bröllop/fest/dag. Vill de inte ha barn där, så behöver de inte. Säger som Norahs mamma, vill man sen inte gå utan barn, då tackar man nej.

• S vali s

Antagligen för att man vill ha en "vuxenfest" och hur det än är så är det brudparet som bestämmer utformningen av sitt bröllop.
    Vill man inte gå utan hela familjen så tackar man nej.

• Barn nr2

Vi hade barnfritt bröllop, barnen var bjudna till kyrkan men inte till festen och middagen. Anledningen var att vi ville ha en middag där alla satt och njöt i lugn och ro, ville inte behöva bekymra oss om vad barnen hittade på eller ha något tjat runt borden att det var tråkigt att sitt stilla under hela middaggen. Ingen av våra gäster tog illa vid sig av att det var barnfritt, det var heller ingen som tackade nej till inbjudan. Vi ville helt enkelt ha en vuxenfest och inte behöva bekymra oss om barn. Vår son var dock med på festen men vi hade en barnflicka till honom.

• Albins morsa

En del tycker att det passar att ha med barn om det ska drickas alkohol. Mycket förståndigt tycker jag!!!

Vi var ganska nyligen på ett barnfritt bröllop, men brudparet hade räknat med att Albin skulle följa med. Men då ammade jag fortf. Vi passade på att skaffa barnvakt iaf!

• cissi24

Vad är ett bröllop utan barn som springer om kring

• Agronom

VI hade barnfritt bröllop (bortsett från ammande bebisar) då vi ville ha en cermoni utan störningar samt hade en sittande middag med tal vilket barn sällan brukar gilla eller få ut så mycket av. Det funkade jättebra och ingen av föräldrarna tog illa vid sig utan tykte snarare att det var en möjlighet att göra något bara de två för några timmar.

Jag har gått på bröllop där barn skriker sig igenom hela cermonin, försöker slå kullebyttor runt kyrkbänkarna, slänger fruktgodisar i kyrkbänken och där föräldrarna inte gör ett smack för att gå ut från kyrkan/festlokalen för att lugna ner barnen. Det är säkert inte vanligt men ni kan ju tänka er hur det kändes för de brudparen...

Ni är ju inte mindre en familj för att barnen inte är inbjudna! INgen ifrågasätter ju er familj men i vissa sammanhang så passar det inte att barn följer med. Ett bröllop är ju brudparets stora dag och de bjuder in er att deltaga..om nu värdparet har beslutat att deras fest har visa direktiv (kan ju andra fall vara maskerad, annan klädkod, tema eller dyl) och man själv känner att detta känns inte bra för mig då får man ju tacka nej. En gäst kan ju aldrig sätta upp direktiv hur festen ska vara för de som har festen!

Hoppas det löser sig för er!

• Yin

Vi hade barnfritt bröllop pga av den anledningen som Norahs mamma nämnde. Det var VÅR dag, inte barnens dag som det ju lätt blir med en massa småbarn som inte kan vara tysta i kyrkan och som leker och stojar under festen. Det respekterades av våra gäster.

• bubblan73

Vi hade heller inga barn till vårt bröllop. Det blir så stimmigt och det tar koncentrationen från vigseln. Vi ville ha en lugn vigsel utan barnskrik och barnspring, bara koncentrera oss på oss.

• Soya

Barn förstör kanske inte, men de kan störa mycket. Det beror ju givetvis på ålder på barnet, men är de mindre kan man inte föklara för dem att de inte ska yla i högan sky eller springa gatlopp i kyrkan/festlokalen.

De som gifter sig bestämmer hur de vill att bröllopet ska se ut. Känner du som gäst att du inte kan tänka dig att gå utan dina barn får ni helt enkelt stanna hemma - om inte brudparet kan tänka sig att göra ett undantag.

Se det som en chans att få vara barnfri och roa sig utan att ha småknotten i hasorna :)

Har varit på 3 mycket trevliga bröllop sen jag blev mamma och på 1 av dem var det barn i 3-5 års ålder närvarande under middagen. De störde en hel del. Skrek och sprang när folk höll tårdrypande tal t.ex.

Jo, jag har barn. En son som blir 2 år i sommar. Skulle INTE ta med honom på bröllop om det inte utryckligen sas att barn var välkomna.

Svar på tråden Varför barnfritt bröllop?