• cap

Varför barnfritt bröllop?

Varför bara bjuda en halv familj?
    Tycker man att barn förstör?

Blir så sur?

Kan någon förklara?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-10 12:25:02:
    Vill bara tillägga att jag självklart respekterar deras beslut om ett barnfritt bröllop. Blev bara så besviken eftersom det blir svårt för oss att gå då.

Intressant med allas åsikter!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-10 12:25:14:
    Vill bara tillägga att jag självklart respekterar deras beslut om ett barnfritt bröllop. Blev bara så besviken eftersom det blir svårt för oss att gå då.

Intressant med allas åsikter!

• Svar på tråden Varför barnfritt bröllop?
  • Realist

Jag har full respekt och förståelse för dom som väljer barnfritt. Det är väl upp till dom? Man bjuder inte till bröllop för att tillfredsställa gästerna, bröllop om något är en högst egoistisk fest. Vill man ha det på ett speciellt sätt så får man ju agera därefter och vissa anser att barn inte passar in i deras mall på en fin fest eller rolig eller röjig eller vad dom nu vill.

Däremot har jag svårt att förstå dom som bjuder till barnförbjuden fest, men väljer att ha med sina egna.

Hade jag bjudit och önskat att inga barn skulle med så hade jag faktiskt blivit irriterad om folk skulle ringa eller på annat sätt försöka påverka det beslutet. Respektera vad som sagts. Man har ett val, antingen så går man efter inbjudan eller så stannar man hemma.

• ruffe4

Vi ville INTE ha barn med på vårat bröllop...

Festen är till för vuxna, det förekommer alkohol osv..
    Bröllop jag varit gäst på när det funnits barn med så har det blivit för stimmit, barnen har pratat när vuxna ska hålla tal osv.. ;-( Det kan bli jobbigt för barn med en utdragen 3- rätters..

Men däremot i kyrkan var dom välkomna

• Havanna

Till vårat bröllop bjöd vi inga barn förutom mina syskons barn! Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att de inte vill bjuda barn! Och som det tidigare sagts: vill man inte gå utan barn - tacka nej!
    Ifrågasätt inte andras val av inbjudna gäster, det är deras fest och de har sin vilja och egna skäl... Att bjuda närstående barn är en helt annan sak än att bjuda alla gästers barn.

• Lilla Bus

Om man vill ha ett barnfritt bröllop, så ska ingens barn få komma tycker jag. Då spelar det ingen roll om det är brudparets närmaste familjer som får ha barn med sig. I mina ögon blir det lite fel att deras men ingen annans får komma.

• Maggis

Har varit på flera barnfria bröllop och har inga problem med det. Det är ju helt upp till brudparet hur de vill göra, de har festen för sin skull, det är deras dag och ingen annans. Kan man inte respektera det så kan man tacka nej.

//Maggis
  • Maggis

Kan ju tillägga att de undantag som förekommit är när någon gäst har ett litet knytte som fortfarande ammas.

//Maggis
  • PandaMamma

Jag kan också förstå att man väljer att ha så barnfritt som möjligt. Vi har två barn själva och många i vårt umgänge har barn men ändå kan jag känna att vid vissa tillfällen skulle jag kunna välja att ha det barnfritt och "bara vara vuxna" och ser inget som helst fel i det. Det kan vara jättespännande för barnen att vara hos tex mormor och morfar en helg och en rejäl vitaminkick för oss föräldrar att vara borta och busa lite på egen hand (det var vid ett sånt tillfälle som vi fattade beslutet om ett syskon - annars hade det nog dröjt...).

Man ska nog respektera brudparets önskan eftersom det trots allt är deras dag, vill man inte lämna bort barnen eller inte kan får man kanske välja att bara en i familjen går eller helt enkelt avstå och umgås med de vännerna vid ett annat tillfälle.

Vi har diskuterat att gifta oss och även om vi har barn själva har vi faktiskt pratat om att ha iallafall en fest som är barnfri, mycket för att vi själva ska kunna fokusera oss på "oss".

Vi tycker och tänker alla olika och det kan jag känna är viktigt att respektera även om man inte alltid kan förstå hur andra tänker

• Vargtass

Lilla bus: Det ÄR skillnad på syrrans barn och på arbetskamratens barn! Det kostar mycket att bjuda till bröllop och varför bjuda barn som inte har någon behållning eller nöje av det och inte inrikta sig på att bjuda sina vänner istället?

• Lilla Bus

Jag och sambon är själva bjudna på ett barnfritt bröllop. Det är en kusin till min sambo som ska gifta sig och de har sagt att ingens barn är bjudna varken hennes syrras eller deras egna barn. Det tycker jag är rätt! Säger man att det är ett barnfritt bröllop så ska man inte ha med någons barn alls anser jag.

• Palsternacka

"Om man vill ha ett barnfritt bröllop, så ska ingens barn få komma tycker jag."

ÄR det total rättvisa som eftersträvas? I så fall måste man som brudpar alltså bjuda ALLA släktingar, ALLA arbetskamrater och ALLA vänner och bekanta - inte bara dem man själv vill bjuda. Lite knepigt va? Framför allt väldigt dyrt.

Svar på tråden Varför barnfritt bröllop?