• cap

Varför barnfritt bröllop?

Varför bara bjuda en halv familj?
    Tycker man att barn förstör?

Blir så sur?

Kan någon förklara?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-10 12:25:02:
    Vill bara tillägga att jag självklart respekterar deras beslut om ett barnfritt bröllop. Blev bara så besviken eftersom det blir svårt för oss att gå då.

Intressant med allas åsikter!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-10 12:25:14:
    Vill bara tillägga att jag självklart respekterar deras beslut om ett barnfritt bröllop. Blev bara så besviken eftersom det blir svårt för oss att gå då.

Intressant med allas åsikter!

• Svar på tråden Varför barnfritt bröllop?
  • PiceaX

Det finns människor överallt som tycker att barn är jobbiga. Bara att välja ordet "barnfritt" visar ju vad det är för slags människor: Fritt från lekfullhet, glädje och välkomnande. Bara vuxna kan fås att spela stela, exklusiva och högfärdiga på det sättet de har tänkt sig sitt bröllop. Men det är deras val, vill de ha det så, så måste de få det! Det enda problemet med att ha barn med sig är att de blir trötta efter ett tag, och då är det inte så roligt för dem. Men det borde inte vara brudparets problem.

Vårt bröllop var tyvärr barnlöst, eftersom varken den närmaste släkten eller vännerna hade kommit igång med barnafödandet än. Vi har själva tagit med barnen till släktingars, men inte till vänners bröllop. Vännerna är bara våra vänner, barnen känner ingen och har det nog roligare med mor eller farföräldrarna, men släktingarna är ju även barnens släktingar, och där är ju alla barnens närmaste och käraste med.

• Duckan74

Vi valde ett barnfritt bröllop av helt egoisktiska skäl, inget barnskrik etc.
    Tycker inte heller att barn har där att göra eftersom vi ville att alla gäster skulle dansa, dricka och vara glada.

• Lilla Bus

Så här skrev de som vi ska gå på bröllop hos. "Barn är livets största gåva - men denna kväll får de vara hemma och sova"

• Palsternacka

Ojdå, PiceaX, du var nog inte på vårt bröllop iallafall. Som sagt - bara för att det är utan barn behöver det varken vara högfärdigt, stelt eller ovälkomnande. Och man kan älska barn hur mycket som helst och ändå vilja ha ett bröllop utan barn. Och jo, om barn blir trötta och kinkiga som en del barn blir, är det faktiskt också brudparets problem, eftersom de måste fixa lekrum, vilrum eller liknande för att inte de trötta och ibland kinkiga barnen ska ta över festen.

• johandra

kan ju tillägga att vi hade en nyfödd med oxå..Ammande spädbarn kan man ju inte förbjuda...

• Wilja

Piceax, är du allvarlig?

"Det finns människor överallt som tycker att barn är jobbiga. Bara att välja ordet "barnfritt" visar ju vad det är för slags människor: Fritt från lekfullhet, glädje och välkomnande. Bara vuxna kan fås att spela stela, exklusiva och högfärdiga på det sättet de har tänkt sig sitt bröllop."

Väldigt kränkande inlägg måste jag säga!

• Duckan74

Läste nu inlägget ovanför mig och jag måste säga emot. Trötta barn betyder att föräldrarna måste gå hem vilket innebär att gästerna drar och festen blir tråkigare för brudparet.
    Glömde skriva det som anledning till barnfritt på vårat också. Vi ville att alla skulle släppa loss och stanna hela natten. Vi var super-nöjda med vår fest och alla gäster har sagt detsamma.

• agda06

"Lilla Bus"

...hemma och sova....

BRA!!!!

• PiceaX

Nej, Florentina, och du var inte på vårt, och vi saknade faktiskt barnen på det, för festen blev så väldigt "klassisk". Man går på så mycket barnlösa fester i livet, och det är samma rutiner på alla, men med barn kan litet oväntade saker hända.

Jag tycker det är föräldrarnas ansvar att ordna sovplats eller gå ut med barnen om de blir trötta. Därför förstår jag föräldrar som vill kunna slappna av och delta i hela festen utan barn bättre än brudpar som inte vill låta andra jobba med sina barn.

Fast jag tycker problemet brukar lösa sig. Skriver man som ni, så kommer det inte så många barn. Skriver man "barnfritt" blir folk bara sura och då kan stämningen på bröllopet bli helt fel från början.

Svar på tråden Varför barnfritt bröllop?